Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KAYNAKLARINA GÖRE ALEVİLİK-BEKTAŞİLİK Üçüncü Düzey TİB 698 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. YUSUF BENLİ-PROF. DR. MUHARREM AKOĞLU
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı ARŞ. GÖR. ABDULLAH ÖMER YAVUZ
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Alevi-Bektaşiliğin tarihi ve aktüel boyutlarını yazılı kaynaklarına ve bu konuda yapılan saha araştırmalarına dayanarak ortaya koyabilmek.
Dersin Tanımı Anadolu’da İslamiyetin yayılış ve anlayış serüvenini Hacı Bektaş-ı Veli ismi altında Bektaşîliğin doğuşunu, Hacı Bektaş-ı Veli sonrası Bektaşîliği ve Erdebil Tekkesiyle birlikte Anadoluda Aleviliğin genel durumunu, günümüzdeki Alevilik-Bektaşilik tartışmalarını genel hatlarıyla bilir.

Dersin İçeriği
1 Alevilik-Bektaşilik kaynakları ve araştırmaları hakkında genel değerlendirme
2 Anadoluda İslamiyet
3 Hacı Bektaş-ı Veli (Hayatı ve Eserleri)
4 Hacı Bektaş-ı Veli (Görüşleri)
5 Hacı Bektaş-ı Veli’nin Halifeleri
6 Çelebilik ve Dedebabalık
7 Osmanlı-İran Mücadelesinde Anadoluda Aleviliğin Genel Durumu
8 Erdebil Tekkesi
9 Günümüzde Aleviliğin Sistematik-Teolojik Boyutu
10 Günümüzde Aleviliğin Toplumsal Boyutu
11 Günümüzde Alevi Dini Örgütlenmeleri
12 Hacı Bektaş-ı Veli Dergahı
13 Abdal Musa Dergahı
14 Alevi-Bektaşi İnanç ve Ritüelleri
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Alevi-Bektaşi Yazılı kaynaklarını bilir
2 Alevilik-Bektaşiliğin sosyal ve kültürel arka planını bilir.
3 Alevilik-Bektaşilik arasındaki ilişkileri bilir.
4 Alevilik-Bektaşilik üzerine yapılan günümüz çalışmalarını bilir.
5 Alevi-Bektaşi dini örgütlenmelerini genel hatlarıyla bilir.
6 Alevi-Bektaşi inançlarını genel hatlarıyla bilir.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuranın manasını kavrar,yorumu hakkında söz sahibi olur.
2 Kuran ilimleri ve tefsir metinleri hakkında vukufiyetli bilgi sahibi olur, bu metinler hakkında yorum ve değerlendirme yapabilme becerisi kazanır.
3 Geniş ve derin bir Kuran kültürüne sahip olur, uluslararası düzeyde bilimsel toplantılara katılır, alanı ile ilgili tezler ileri sürüp savunabilir.
4 Hadislerin İslam’daki yerini bilir, Sünnetin Kur’ân-ı Kerim ışığında anlaşılacağını, lafız ve maksat arasındaki ilişkiyi kavrar, gaybî olanla olmayanları birbirinden ayırt eder, çelişki görülen hadisleri uzlaştırır.
5 İsnadın ortaya çıkışını, yerleşmesini, ravilerde aranan özellikleri ve ravilerin nasıl tenkid edildiğini bilir. Hadisin farklı rivayetlerini toplayıp sened ağını ortaya çıkararak onu değerlendirme yeteneğini kazanır.
6 Hadis değerlendirmelerinde bütünlüğün sağlanması gerektiğini bilir, sened ve metin tenkidinde bütünlüğü sağlama prensiplerini bilir, Hadisi anlama ve anlatmada bütünlüğün nasıl sağlanacağını bilir ve Hadisleri bütünlük esaslarına göre değerlendirebilme yeteneğini kazanır.
7 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir
8 XIX. ve XX. yüzyıllarda İslâm âlemindeki ihya hareketlerini doğuran nedenleri ve günümüz İslâm dünyasındaki ana dini akımları tanır.
9 İlk Dönemde ortaya çıkan Haricilik, şia, Mutezile, Mürcie gibi mezhepleri tanır.
10 Teolojik tartışmaların metodolojik ve tarihsel yönlerini kavrar ve değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin güncel problemlerini tespit ve değerlendirme kabiliyetini kazanır.
12 Çağdaş teolojik problemlere çözüm önerebilme becerisini kazanır.
13 Dinî konularda alanında uzman akademisyenlerle çeşitli sempozyum, konferans, açık oturum ve panellerde bilgi paylaşımı kabiliyet ve becerisini geliştirme yeteneğine sahip olur.
14 Çağdaş değer ve ilkeler bazında, kazanılan bilimsel değer ve persfektif çerçevesinde insanlığa faydalı olma ilkesine bağlı kalınarak düzgün, tutarlı ve iyi bir vatandaş olma düşüncesini yaşatmaya çalışmak.
15 Din alanının kapsamı temel alınarak bilgilendirilme ihtiyacının gerekli ve lüzumlu olduğu kişi ve tüzel kişilerin ihtiyacı olan yazılı, sözlü ve görsel alanda sunum tecrübelerinin kazandırılması.
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 4 48
Ödevler 4 5 20
Sunum / Seminer hazırlama 2 2 4
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     147
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 70
Kısa sınav 0 0
Ödev 5 30
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Ethem Ruhi Fığlalı, Türkiye’de Alevilik Bektaşilik
Yardımcı Kaynaklar Sönmez Kutlu, Alevilik-Bektaşilik Yazıları; İlyas Üzüm, Günümüz Aleviliği

Ders İle İlgili Dosyalar