Bilişim Destek Sistemi
bilisimdestek@erciyes.edu.tr
2025-2026
2024-2025
ENGLISH
GİRİŞ
ANA SAYFA
ÜNİVERSİTE HAKKINDA
İsim ve Adres
Akademik Takvim
Akademik Yetkililer
Üniversite Hakkında Genel Bilgiler
Mevcut Eğitim Programları Listesi
Genel Kabul Koşulları
Eğitim Öncesi Tanıma İçin Genel Düzenlemeler
Genel Kayıt İşlemleri
AKTS Kredilerinin Tahsisi
Akademik Rehberlik Düzenlemeleri
ÖN LİSANS
ADALET MESLEK YÜKSEKOKULU
HALİL BAYRAKTAR SAĞLIK HİZMETLERİ M.Y.O.
LİSANS
TIP FAKÜLTESİ
İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ
İLAHİYAT FAKÜLTESİ
MİMARLIK FAKÜLTESİ
GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ
VETERİNER FAKÜLTESİ
EĞİTİM FAKÜLTESİ
İLETİŞİM FAKÜLTESİ
FEN FAKÜLTESİ
EDEBİYAT FAKÜLTESİ
SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
HAVACILIK VE UZAY BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
TURİZM FAKÜLTESİ
SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
HUKUK FAKÜLTESİ
ECZACILIK FAKÜLTESİ
DİŞ HEKİMLİĞİ FAKÜLTESİ
ZİRAAT FAKÜLTESİ
SİVİL HAVACILIK YÜKSEKOKULU
TURİZM İŞLETMECİLİĞİ VE OTELCİLİK Y.O.
YÜKSEK LİSANS
EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
GEVHER NESİBE GENOM VE KÖK HÜCRE ENSTİTÜSÜ
GÜZEL SANATLAR ENSTİTÜSÜ
SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
DOKTORA
EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
GEVHER NESİBE GENOM VE KÖK HÜCRE ENSTİTÜSÜ
GÜZEL SANATLAR ENSTİTÜSÜ
SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
BİLGİLER
Öğrencileri İçin Bilgilendirme
Yaşam Maliyeti
Konaklama
Yemekler
Sağlık Hizmetleri
Özel İhtiyaçlı Öğrenciler İçin İmkanlar
Sağlık Güvencesi
Öğrencileri İçin Finansal Destek
Öğrenci İşleri Ofisi
Öğrenme Mekanları
Uluslararası Programlar
Değişim Öğrencileri İçin Pratik Bilgiler
Dil Kursları
Stajlar
Spor ve Eğlence Mekanları
Öğrenci Kulüpleri
Diploma Eki
Diploma Eki Nedir?
Diploma Eki Hangi Bölümlerden Oluşur?
Diploma Eki Ne Değildir?
Diploma Ekinin Öğrencilere Sağladığı Kazanımlar Nelerdir?
Diploma Ekinin Kurumlara Sağladığı Kazanımlar Nelerdir?
Diploma Eki Ne İçin Gereklidir?
Diploma Eki Hangi Zorluklara Cevaben Üretilmiştir?
Diploma Eki Broşürü
Diploma Eki Örnekleri
Erasmus Kalite Politikası
Ulusal Yeterlilikler Çerçevesi
Güncelleme Kurulu
Ders Bilgi Paketi
Yüksek Lisans >
Fen Bilimleri Enstitüsü >
Çevre Mühendisliği (y.l.)
> YAŞAM DÖNGÜSÜ ANALİZİ
DBP Hakkında
Neden DBP?
Bilgi Paketi Nedir?
Nasıl Giriş Yapabilirim?
Düzenlemeleri Nasıl Yapabilirim?
Ders Hakkında
Bölüm Hakkında
Kazanılan Derece
Derece Seviyesi
Kabul ve Kayıt Koşulları
Önceki Öğrenimin Tanınması
Yeterlilik Koşulları ve Kuralları
Program Profili
Program Yeterlilikleri
Örnekleriyle Mezunların Mesleki Profilleri
Üst Derece Programlarına Geçiş
Müfredat Dersleri ve AKTS Kredileri
Sınav Yönetmeliği, Ölçme ve Değerlendirme
Mezuniyet Koşulları
Eğitim Tarzı
Bölüm veya Anabilim Dalı Başkanı
Dersin Adı
Dersin Seviyesi
Dersin Kodu
Dersin Tipi
Dersin Dönemi
Yerel Kredi
AKTS Kredisi
Ders Bilgileri
YAŞAM DÖNGÜSÜ ANALİZİ
İkinci Düzey
ÇEM 553
Seçmeli
1
7.50
7.50
Yazdır
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Ön koşul aranmamaktadır
Eğitimin Dili
TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı
DR. ÖĞR. ÜYESİ MERVE TEMİZYÜREK ARSLAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
----
Dersin Veriliş Şekli
Teorik: Haftada 3 saat sınıfta yüzyüze teorik anlatım. Dönemde bir ara sınav ve bir final sınavı yapılmaktadır. Dönem Ödevi: Ders kapsamı ile ilgili, öğrenciler literatür araştırması ve uygulama ödevi hazırlayarak dönem sonunda sınıf içinde sunumunu yapmaktadır.
Dersin Amacı
Çevre Mühendisliğinde Yaşam Döngüsü Değerlendirmesi (YDA) kavramını, YDA metodolojilerinin ve standartlarının tarihçesi ve gelişimini anlatmak ve öğretmek.
Dersin Tanımı
Çevre Mühendisliğinde Yaşam Döngüsü Değerlendirmesi (YDA) kavramına giriş; YDA metodolojilerinin ve standartlarının tarihçesi ve gelişimi; YDA analizinin aşamaları: hedef tanımı, kapsam belirleme, envanter değerlendirmesi, etki analizi, iyileştirme analizi, raporlama; Veri kaynakları, sınır seçimi ve belirsizlik.
Dersin İçeriği
1
Sürdürülebilirlik için yaşam döngüsü perspektifinin öneminin anlaşılması
2
Çevresel kirlilik türlerinin tanımlanması
3
Çevresel etki değerlendirmesinde dikkat edilmesi gereken konular
4
Yaşam Döngüsü Analizi (YDA) yaklaşımının tanımı
5
YDA ile ilgili standartların ve veritabanlarının incelenmesi
6
YDA’da amaç ve kapsamın belirlenmesi
7
YDA’da sistem sınırlarını belirlenmesi
8
YDA’da envanter analizi uygulamaları
9
YDA’da etki değerlendirmesi uygulamaları
10
YDA’da elde edilen sonuçların yorumlanması
11
YDA metodolojisinin çevre mühendisliğinde uygulanmasına dair örnek çalışma
12
YDA metodolojisinin çevre mühendisliğinde uygulanmasına dair örnek çalışma
13
YDA metodolojisinin çevre mühendisliğinde uygulanmasına dair örnek çalışma
14
YDA metodolojisinin çevre mühendisliğinde uygulanmasına dair örnek çalışma
15
16
17
18
19
20
Dersin Öğrenme Çıktıları
1
YDA kavramını ve tarihçesini anlamak
2
YDA''da kullanılan standartları öğrenmek
3
YDA''nın çevre mühendisliği alanında kullanımlarını öğrenmek
4
YDA''nın sürdürülebilirlikle ilişkisini kavramak
5
YDA''nın uygulanabilirliğini sağlamak
6
7
8
9
10
*
Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1
Lisans programında edinilen birikime dayalı olarak, Çevre Mühendisliği bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirmek ve derinleştirmek.
2
Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olmak.
3
Değişik disiplinlere ait bilgileri Çevre Mühendisliği alanında edindiği bilgilerle harmanlayabilmek.
4
Proses ve süreç tasarımlarında yeni ve uygulama alanı bulabilecek fikir geliştirme ve uygulayabilme becerisine sahip olmak.
5
Çevre teknolojisinde uygulanan son teknolojiler hakkında kapsamlı bilgiye sahip olmak.
6
Lisans seviyesinde ders verebilme yetisine sahip olmak.
7
Bilişim teknolojisinden (sunum, yazım, istatistik ve grafik programları) etkin bir şekilde yararlanabilmek.
8
Alanı ile ilgili bir problemin çözümünde sorumluluk alabilecek yetkinliğe sahip olmak.
9
Bilimsel çalışmalarda eksik noktaları belirleyerek, çözüm noktasında izleyeceği yolun tayinini gerçekleştirebilecek altyapıya sahip olmak.
10
Uluslarası literatürü takip edebilecek terminolojiye hakim olmak.
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder
Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
Sayısı
Süresi (saat)
Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim
14
3
42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
14
5
70
Ödevler
0
0
0
Sunum / Seminer hazırlama
2
16
32
Kısa sınavlar
0
0
0
Ara sınavlara hazırlık
1
10
10
Ara sınavlar
1
2
2
Proje (Yarıyıl ödevi)
1
1
1
Laboratuvar
0
0
0
Arazi çalışması
0
0
0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
1
10
10
Yarıyıl sonu sınavı
1
2
2
Araştırma
2
10
20
Toplam iş yükü
189
AKTS
7.50
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme
Sayısı
Katkı Yüzdesi
Ara sınav
1
20
Kısa sınav
0
0
Ödev
1
20
Yarıyıl içi toplam
40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
60
Genel toplam
100
Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Heijungs, R., Guinée, J. B., Huppes, G., Lankreijer, R. M., Udo de Haes, H. A., Wegener Sleeswijk, A., Ansems, A. M. M., Eggels, P. G., Van Duin, R., & De Goede, H. P. (1992). Environmental life cycle assessment of products.
Yardımcı Kaynaklar
Nemecek, T., & Kagi, T. (2007). Life cycle inventories of agricultural production systems (Ecoinvent Report No. 15). Final Report of Ecoinvent V2.0, 15, pp. 1–360. Agroscope Reckenholz‐Taenikon Research Station ART.
Ders İle İlgili Dosyalar