Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
19. ve 20. YÜZYIL TÜRK-İNGİLİZ MÜNASEBETLERİ I Birinci Düzey TAR 353 5 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. CENGİZ KARTIN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof. DR. CENGİZ KARTIN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüzyüze
Dersin Amacı Türk-İngiliz Münasebetlerinin tarihi geçmişini öğrenmek ve geleceğe bakışta geçmişin öneminin kavranmasının sağlanması
Dersin Tanımı TAR 353- 19. ve 20. Yüzyıl Türk-İngiliz Münasebetleri

Dersin İçeriği
1 Müfredatın tanıtımı
2 İngiltere’nin Tanıtımı ve Kısa Tarihi,
3 Oryantalizm ve Oksidentalizm
4 Seyahatnameler ve Sefaretnameler
5 İngiliz Konsolosluk Sistemi ve Osmanlı Devleti
6 Mısır Meselesi ve İngiltere’nin Tutumu
7 Balta Limanı Anlaşması ve Türk-İngiliz Münasebetlerine Tesiri
8 Boğazlar Meselesi
9 Kırım Harbi
10 93 Harbi ve İngiltere''nin Tutumu
11 Sultan II. Abdülhamid’in İngiltere Algısı
12 Stratford Canning ve Türk-İngiliz Münasebetleri
13 Henry Layard ve Türk-İngiliz Münasebetleri
14 Genel Değerlendirme
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Kısaca İngiliz tarihi hakkında bilgi edinme
2 İngiliz görevliler hakkında bilgi edinme
3 İngilizlerin Türkler hakkında düşüncelerini öğrenme
4 M. Ali Paşa isyanı ve İngilizlerin tutumunu öğrenme
5 Boğazlar Meselesini öğrenme
6 Türk-İngiliz münasebetlerinde Balta limanını yerini öğrenme
7 Kırım Harbi ve İngiltere''''nin tutumunu öğrenme
8 93 Harbi ve değişen İngiliz politikasını öğrenme
9 Stratford Canning ve Henry Layard başta olmak üzere Osmanlı ülkesinde yaşamış İngilizlerin faaliyetleri hakkında bilgi edinme
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri hakkında bilgi sahiptir.
2 Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve acil durumlarda ilk yardım bilgisine sahiptir.
3 Kulağın temel yapısı, yerleşimi, komşulukları ve işleyişlerini bilir.
4 İşitme cihazı ve koklear implantların şekilleri ve uyarlanması gibi konularda bilgi ve deneyime sahiptir.
5 Saf ses ve konuşma odyometrisi, immitansmetri testlerini yapar.
6 İşitme kaybı, çeşidi, seviyesi hakkında bilgi sahibi olur.
7 İşitme cihazı uygulanmasına yönelik kulak kalıbı ölçülerini alır, uygun cihazların kazanç ve çıkış değerlerini ölçer, ayarlarını yapar.
8 İlgili uzman denetiminde vestibüler testler ve otoakustik emisyon uygulamaları yapar.
9 Alanı ile ilgili cihazların kullanımını bilir.
10 İşitme ve denge ile ilgili hastalıklar hakkında bilgi sahibidir.
11 Uygulanan testlerin formlara kaydeder.
12 Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
13 Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
14 Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
15 Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
16 Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
17 Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
18 Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 10 1 10
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 10 1 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 17 1 17
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     65
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Harold Bowen, Türkiye Hakkında İngiliz Tetkikleri, TTK, Ankara 2010. Mübühat Kütükoğlu, Balta Limanı''''''''na Giden Yolda Osmanlı-İngiliz İktisadi Münasebetleri, TTK, Ankara 2013. - “İngiliz Ulusal Arşivi Kayıtlarında Mark Sykes’ın Ortadoğu İzlenimleri”, Sykes-Picot Gizli Anlaşmasının 100. Yılında Ortadoğu ve Türkiye Sempozyumu, Ankara 2016. - “İngiltere’nin Bağdat’ta Kurduğu Sistem (1918-1920)”, 100. yılında Bağdat ve Kut’ül-Amare Sempozyumu, TTK, İstanbul 2017. - “İngiliz Belgelerinde Diyarbakır Üzerine Bir Değerlendirme (1854-1923)”,Uluslararası Tanzimat’tan Cumhuriyete Diyarbakır Sempozyumu, Diyarbakır 2017. - “İngiliz Belgelerinde Petrole Açılan Kapı:SultanIı. Abdülhamid’in Irak Emlakı”, Vefatının 100. Yılında Sultan II. Abdülhamid ve Dönemi Uluslararası Kongresi, İstanbul 2018 - KARTIN, Cengiz, İngiliz Siyasi Subay ve Yardımcılarının Raporlarında Erbil (1918-1919), Ekspres Baskı, Kayseri 2015. - KARTIN, Cengiz, 20. Yüzyıl Başlarında İngiltere’nin Ortadoğu Planlamasında İstihbarat Gücü, Ekspres Baskı, Kayseri 2015. - KARTIN, Cengiz, “Üç İngiliz Seyyahın Kaleminden Orta ve Doğu Anadolu İzlenimleri”, Yabancı Seyahatnamelerde Türkiye, Ed. M. Çağatay Özdemir ve Yunus Emre Tekinsoy, Türk Yurdu Yayınları, Ankara 2016, s. 219-230. - KARTIN, Cengiz, “XIX. Ve XX. Yüzyıl’da İngiliz Seyyahların Gözüyle Doğu”, Yabancı Seyahatnamelerde Türkiye, Ed. M. Çağatay Özdemir ve Yunus Emre Tekinsoy, Türk Yurdu Yayınları, Ankara 2016, s. 83-110.
Yardımcı Kaynaklar Önder Kocatürk, Osmanlı-İngiliz İlişkilerinin Dönüm Noktası, Boğaziçi Yay., İstanbul 2011. - KARTIN, Cengiz, “İngiliz Ulusal Arşivi ve 20. Yüzyıl Başlarında Türkiye Dosyaları Üzerine Bir Bakış (1918-1920)”, Tarihin Peşinde (The Pursuit of History), Ekim 2016, S. 16, s. 41-73. - KARTIN, Cengiz, “İngiliz Arşiv Belgelerinin Işığında Sultan II. Abdülhamid’in Mirası (1920-21)”, Tarihin Peşinde (The Pursuit of History), Nisan 2015, S. 13, s. 69-99. - KARTIN, Cengiz, “Batılı Seyyahların Gözüyle Doğu"”, Türk Yurdu Dergisi, Haziran 2013, C. 33, s. 214-226. - KARTIN, Cengiz, “Binbaşı Noel’in Hava Bakanlığı ve Dışişleri Bakanlığı Arşivlerindeki Gönderilerinde Kürt-Ermeni Münasebetleri”, Yeni Türkiye Dergisi, Yıl: 20, S. 64, C. 5, Aralık 2014, s. 3883-3894. - KARTIN, Cengiz, “İngiliz Arşiv Belgelerine Göre Binbaşı Edwards Charles Noel’in Kürtler Üzerine Yaptığı Çalışmalar Üzerine Bir Değerlendirme”, Tarihte Türkler ve Kürtler Sempozyumu Bildirileri, TTK Yayınları, Nisan 2014, C. 3, s. 197-244. - YEL, Selma ve Cengiz KARTIN, “Osmanlı Son Döneminden Cumhuriyetin İlk Yıllarına İki İngilizin, Sykes ve Noel, Anıları”, Kuruluşundan 90. Yılına Türkiye Cumhuriyeti Sempozyumu Bildirileri, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara 2016, C. 1, s. 107-175.

Ders İle İlgili Dosyalar