Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
MALİ TABLOLAR VE ANALİZİ Birinci Düzey A-İŞL414 Seçmeli 8 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Dr. Öğr. Üyesi. TALİP TORUN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Bu dersin temel amacı, işletmelerin temel ve ek mali tablolarını tanıtmak ve bu tabloların işletme ile ilgili sağlıklı karar vermede nasıl analiz edileceğini ve yorumlanacağını öğrencilere göstermektir.
Dersin Tanımı Bu derste tekdüzen muhasebe sistemi ve uluslararası raporlama standartlarıyla uyumlu olan Türkiye Muhasebe Standartları kapsamında mali tablolar ve bu tabloların analizinde kullanılanmali analiz türleri ve teknikleri ile enflasyonun analiz üzerindeki etkileri ele alınmaktadır.

Dersin İçeriği
1 Mali Tablolarla İlgili Genel Bilgiler
2 Bilanço
3 Gelir Tablosu
4 Mali Analize Giriş
5 Mali Analiz Teknikleri: Karşılaştırmalı Tablolar Analizi
6 Yüzde Yöntemi ile Analiz
7 Eğilim Yüzdeleri Analizi
8 Ara Sınav
9 Oran analizi
10 Oran Analizi
11 Diğer Mali Tablolar
12 Enflasyonun Mali Tablolar ve Analizi Üzerindeki Etkileri
13 Gerçek Firma Analizi
14 Gerçek Firma Analizi
15 Gerçek Firma Analizi
16 Final Sınavı
17 Final Sınavı
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bu dersi tamamladıktan sonra öğrenciler, mali tabloları, bunları düzenleme ilkelerini ve hangi bilgileri kullanıcılara raporladıklarını hatırlar.
2 Tek düzen muhasebe sistemi ve Türkiye muhasebe standartlarına göre düzenlenmiş mali tablolar arasındaki farklılıkları ve benzerlikleri sıralar.
3 Mali analize ilişkin genel kavramları açıklar.
4 İşletmelerin mali tablolarını çeşitli analiz teknikleri yardımıyla analiz ederek yorumlar.
5 Enflasyonun mali tablolar ve analizi üzerindeki etkilerini açıklar.
6 Fon akım analizini yapar.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İşletmeciliğin temel kavramlarını açıklar.
2 İşletmenin yönetim, pazarlama, üretim, muhasebe, finansman, insan kaynakları yönetimi, halkla ilişkiler ve araştırma geliştirme gibi temel fonksiyonları arasındaki ilişkileri kurar.
3 İşletmenin temel fonksiyonlarına sistem bakış açısıyla bakar ve bu fonksiyonların bütüne yaptıkları katkıyı açıklar.
4 İşletmenin ilgili fonksiyonlarına yönelik yasal ve etik kuralları listeler ve uygular.
5 İşletme biliminin gelişimine katkıda bulunan “yönetim-örgüt kuramlarını” açıklar ve bu kuramların uygulamadaki yerini tartışır.
6 Tüm örgütler için sözkonusu olan temel yönetim sürecini (planlama, organizasyon, yürütme, koordinasyon, kontrol) tasarlar.
7 İşletme faaliyetlerini etkileyen ve bu faaliyetlerden etkilenen insan davranışlarının gerisinde yatan nedenleri algı, tutum ve niyet ilişkisi kurarak açıklar.
8 Yeni iş-işletme kurma süreçlerini tasarlar ve geliştirir.
9 İşletmelerin bağlamsal koşullarında meydana gelen değişimleri analiz ederek, tüm işletme fonksiyonlarına yönelik stratejik alternatifler tasarlar ve stratejik plan yapar.
10 İşletmenin paydaşlarıyla olan ilişkilerini anlar ve paydaş memnuniyetinin artırılmasına yönelik öneriler geliştirir.
11 Sözlü ve yazılı iletişim kurma tekniklerini ve bunlarla ilgili teknolojileri kullanmayı öğrenir ve uygular.
12 Bilimsel bir araştırmayı bağımsız şekilde tasarlar, uygular ve sonuçlarını yorumlar.
13 İşletmelerdeki temel iş yapma süreçlerini tanımlar ve bu süreçleri kalite standartları çerçevesinde yürütür.
14 Belirsizliğin ve riskin yüksek olduğu gerçek iş ortamında, analitik düşünür ve problemleri çözer.
15 İşletmenin mali tablolarını hazırlayarak analiz eder.
16 Bir işletmede gerçekleşen işlemlerin muhasebe kayıtlarını yapar ve denetler.
17 Ulusal ve uluslararası piyasaları takip ederek finansal kararlar alır.
18 Ulusal ve uluslararası boyutlarda farklı pazar koşullarına ve müşteri potansiyeline uygun, etkin ve yaratıcı pazarlama karması stratejileri geliştirir.
19 Uluslararası gelişmeleri takip edecek düzeyde yabancı dil bilir.
20 ECDL (European Computer Driving Licence)/ICDL de (International Computer Driving Licence) yedi modüle karşılık gelen temel/orta/ileri düzey bilgisayar kullanım yetkinliği elde eder.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 2 24
Ödevler 5 2 10
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 20 20
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 30 30
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     128
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı “Uluslararası Finansal Raporlama Standartları ile Uyumlu Finansal Analiz” Prof. Dr. Aydın KARAPINAR, Doç. Dr. Figen AYIKOĞLU ZAİF, Gazi Kitabevi, 2009.
Yardımcı Kaynaklar “Finansal Raporlama Standartlarına Uygun Finansal Tablolar Analizi” Doç. Dr. Famil ŞAMİLOĞLU, Yrd. Doç. Dr. A. İhsan AKGÜN, Ekin Basım yayın Dağıtım, 2010. “Finansal Tablolar ve Mali Analiz Teknikleri" Prof. Dr. Nalan AKDOĞAN, Prof.Dr. Nejat TENKER, 6. Baskı, Gazi Kitabevi, 1998. “Mali Tablolar Analizi" Dr. Öztin AKGÜÇ, 14. Baskı, Arayış Basım Yayıncılık, 2011.

Ders İle İlgili Dosyalar