Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KELAM EKOLLERİ I İkinci Düzey TİB 0505 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DR.ÖĞRETİM ÜYESİ TARIK TANRIBİLİR
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. TEMEL YEŞİLYURT
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Muhammed Çiftçi, Sibel Kaya
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı İslam medeniyetinde ortaya çıkan kelam okullarının kelam problemleri hakkında öğrencileri bilgilendirmektir.
Dersin Tanımı İman amel ilişkisi, büyük günah işleyenlerin dini konumu, Tanrı kelamının yaratılmış olup olmadığı gibi kelam sorunlarının kronolojik olarak anlatılır.

Dersin İçeriği
1 Kelam İlminin ortaya çıkışı ve gelişmesi.
2 Kelam İlminin metodu.
3 Hariciler ve görüşleri
4 Şia ve görüşleri
5 Kaderiyye ve görüşleri
6 Cebriyye ve görüşleri
7 Mürcie ve görüşleri
8 Mutezile ve görüşleri
9 Müşebbihe, Mücessime ve görüşleri
10 Ehli Sünnet kelamı
11 Eş'arilik ve görüşleri
12 Maturidilik ve görüşleri
13 Eş’arî ile Maturidi kelam ekollerinin temel özelliklerinin mukayesesi.
14 Eş’arî ile Maturidi kelam ekollerinin ihtilaf ettikleri kelam problemleri ve değerlendirmeleri.
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 İslam Kelamının yöntembiliminin temel mantığını kavrar.
2 Mutezile Kelam yöntemini kavrar
3 Eş’arî Kelam yöntemini kavrar
4 Maturidi Kelam yöntemini kavrar
5 Eş’arî kelamı ile Maturidi Kelamını mukayese eder
6 Ekollerin İslam düşüncesine katkılarını değerlendirir
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuran ayetlerinin manalarını anlayıp kavrar, yorum yapma kabiliyetini geliştirir.
2 Kuran meallerini ve tefsirlerini yakından tanır, aralarında mukayese yapabilir.
3 İlahiyat alanındaki ortaya çıkacak yeni problemleri Kur’an, Sünnet ve bunlara bağlı diğer delillerden yararlanarak bilimsel anlamda ifade etme ve topluma objektif veriler üretmek.
4 Temel İslam ilimleriyle ilgili konuları tasavvufi açıdan yorumlar.
5 Kuran ve yorumuyla ilgilenenelerle uluslararası düzeyde görüş alışverişinde bulunabilme becerisi kazanır.
6 Hadis ve sünnet kavramlarının anlam alanlarını bilir. Kur’an’ın anlaşılmasında sünnetin önemini bilir. Kur’an-sünnet ilişkisini bilir.
7 Tarihi süreçte ve günümüzde hadis ve sünnet konularıyla ilgili tartışılmış ve tartışılmakta olan konuları bilir. Üzerlerinde tartışmalar süren konuları değerlendirir. Problemlerle ilgili çözüm önerileri sunar.
8 Hadis ilminde kavramsal olarak tenkidin nasıl gerçekleştiğini bilir. İslam kültür tarihindeki tenkid zihniyetini örneklerle inceleme ve tartışma imkanı bularak bu konuda perspektif kazanır. Batıda uygulanan tenkid yöntemlerini öğrenir ve yöntemler arasında karşılaştırma yapar.
9 İslâm Mezhepleri Tarihi’ni konuları ve amaçları bakımından, ayrıca diğer din bilimleriyle ilişkisi açısından tanır.
10 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin oluşum ve gelişim sürecini anlar, değerlendirir ve yorumlar.
12 İslam Mezhepleri Tarihinin temel kaynakları, metodolojisi ile erken dönemlerden itibaren ortaya çıkmış olan ana dini akımları/mezhepleri tanır.
13 İslam inanç esaslarını tarihsel süreç ışığında kavrar ve analiz eder.
14 Mezhepler arası teolojik farklılıkların siyasal ve sosyal arka planını anlar ve değerlendirir.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 5 70
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 3 30
Ödevler 3 3 9
Sunum / Seminer hazırlama 2 3 6
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     153
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 70
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 30
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Şerafettin Gölcük, Süleyman Toprak; Kelam, Murat Serdar: Kelam Tarihi.
Yardımcı Kaynaklar İmam Maturidi: Kitabu’t-Tevhid ; Eş’arî: el-İbâne an Usûli’d-Diyâne Prof. Dr. Bekir Topaloğlu: Kelam İlmi

Ders İle İlgili Dosyalar