Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
DEMOGRAFİK YAPI VE SAĞLIK Birinci Düzey HAS 102 2 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Sunum, Soru cevap, tartışma
Dersin Amacı Dersin amacı öğrencilere nüfus ve sağlık arasındaki ilişkileri ve hizmet verdiği bölgenin ya da nüfus gruplarının sağlık düzeyini belirlemeyi öğretmek ve kavratmaktır. Bununla birlikte, ülkedeki çeşitli nüfus gruplarının sağlık sorunlarını öğretmek ve kavratmaktır.
Dersin Tanımı Nüfus ve sağlık arasındaki ilişkiler, nüfus artışının getirdiği sorunlar, nüfus politikaları, toplumu oluşturan nüfus grupları, özellikleri, sorunlarını içermektedir.

Dersin İçeriği
1 Dersin Tanıtımı, Amacı ve Hedefleri
2 Demografinin Tanımı ve İçeriği
3 Nüfus İle İlgili Tanımlar ve Kavramlar
4 Sağlık Düzeyi Göstergeleri
5 Türkiye’de Nüfusun Yapısı, Gelişimi ve Politikalar
6 Nüfus, Aile ve Sağlık İlişkisi
7 Fakirlik, Sağlık, Ekonomik Büyüme ve Ekonomik Kalkınma İlişkisi
8 Ana Sağlığının Korunması, Geliştirilmesi, Sorun ve Öncelikler
9 Çocukluk Dönemi Nüfusunun Özellikleri, Sorun ve Öncelikler
10 Gençlik Dönemi Özellikleri, Sağlığının Korunması, Geliştirilmesi, Sorun ve Öncelikler
11 Okul Çocuklarının Sağlığının Korunması, Geliştirilmesi, Sorun Ve Öncelikler
12 Yaşlı Nüfus Tanımı, Özellikleri, Sorun ve Öncelikler,
13 Kadın Sağlığı, Toplumsal Cinsiyet Kavramı ve Sağlık İlişkisi
14 Dezavantajlı Nüfus Grupları
15 Final Sınavı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Demografi ve nüfusla ilişkili kavramları ve temel göstergelerini tanımlar.
2 Dünyanın ve Türkiye''nin nüfus yapısındaki değişmeleri tarihsel ve sosyolojik açıdan inceleyip değerlendirir.
3 Nüfus büyüklüğü, nüfus artışı ve azalışının toplumsal ve sağlık etkilerini anlar.
4 Doğurganlık konusunu ve doğurganlığı etkileyen faktörleri bilir.
5 Sağlık düzeyi göstergelerinin neler olduğunu ve ne anlama geldiğini bilir.
6 Sağlık düzeyi göstergelerinin hesaplama yöntemleri konusunda beceri kazanır.
7 Toplumda sık görülen hastalık ve ölüm nedenlerini ve güncel değerlerini öğrenir.
8 Nüfus, hastalık, ana-çocuk sağlığı ve sağlıkla ilgili sorunları, göstergeleri ve güncel değerlerini öğrenir, toplumlar ve ülkeler arası karşılaştırmalar yapar.
9 Aile ve nüfus ilişkisi, aile ve sağlık ilişkisi konusunda bilgi sahibi olur
10 Özel nüfus gruplarının (anne, bebek, çocuk, gençler, yaşlılar ve dezavantajlı nüfus grupları) özelliklerini ve sağlık sorunlarını öğrenir.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Gıda Mühendisliği alanında bir problemi tespit etmek, çözüm geliştirmek ve bunu uygulama yetisine sahip olmak.
2 Temel mühendislik konularında yeterli bilgi ve beceriye sahip olmak.
3 Gıda hammaddelerinin değerlendirilmesi, üretimin optimizasyonu, kalite ve güvenlik konularında yeterli alt yapıya sahip olmak.
4 Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrayabilmek.
5 Bilimsel yöntemlerle araştırma ve geliştirme faaliyetleri kapsamında planlama, uygulama ve sonuçları analiz edebilme becerisine sahip olmak.
6 Gıda mühendisliği alanındaki bir bilgiyi, çalışmayı yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek.
7 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurma yeteneğine sahip olmak.
8 Gıda mühendisliği alanının gerektirdiği sunum, yazım, tasarım, istatistik gibi konularda bilişim teknolojilerinden etkin olarak yararlanmak.
9 Proje hazırlama ve değerlendirme konularında bilgi ve beceriye sahip olmak.
10 Yaşam boyu öğrenmenin, bilim ve teknolojideki yenilikleri takip etmenin ve bu kapsamda kendini sürekli geliştirmenin önemini kavrayabilmek.
11 İşletme yönetimi, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi ve bilince sahip olmak.
12 Gıda mühendisliği alanında kazandıkları bilgi ve becerileri disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilmek.
13 Sosyal ve etik değerleri özümsemek ve sorumluluğunu taşımak.
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 2 30
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 3 3
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     38
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar Haupt A, Kane, T. , ( 2000) Population Handbook, 4 th edition, Washington. 2.1993, 1998, 2003 ve 2008 Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması, Sağlık

Ders İle İlgili Dosyalar