Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE ETİK İkinci Düzey BMM 626 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. MAHMUT TOKMAKÇI
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze (Teorik)
Dersin Amacı Bilimsel araştırma tekniklerinin benimsenmesini ve etik konuların irdelenmesini sağlamaktır.
Dersin Tanımı Akademik ve bilimsel alanda araştırmanın nasıl yapılacağını, makale, bildiri ve bilimsel toplantılara sunulacak araştırmaların nasıl hazırlanacağını, bilimsel araştırma çalışmalarında etik kural ve kaidelere uygun yazımının nasıl yapılacağını ve bu konularda bilinç ve bilgi birikimini artırmayı hedefleyen bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Bilimsel araştırmanın doğası, bilim insanlarının görev ve sorumlulukları,
2 Bilim kurumlarının sorumlulukları
3 Bilimsel araştırmada yapılması gerekenler
4 Etik ve toplum,
5 Bilim etiğinde temel ilkeler
6 Araştırma projesi, protokolü ve metodolojisi
7 Denekler, araştırma verilerinin arşivlenmesi,
8 Araştırma verilerinin analizi ve bilimsel bilginin yayına dönüştürülmesi,
9 Yazarların sıralaması, hayali yazarlık, onursal yazarlık, armağan yazarlık,
10 Kaynak gösterme, bilimsel yayında teşekkür konusu,
11 Hakemli dergilerde değerlendirme,
12 Bilimde etik dışı davranış, disiplinsiz araştırma,
13 Yinelenen yayın, sahtecilik, saptırma, aşırmacılık,
14 Akademik yükseltilme, eğitimde sorunlar ve kopyacılık.
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bilimsel araştırma tekniklerini öğrenme
2 Bir araştırmada etik kuralları irdeleme
3 Kurallara uygun araştırma yapabilme
4 Makale yazım kuralları ve bilimsel bilginin sunumu
5 -
6 -
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik, fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
2 Deney tasarlama ve yapma ile deney sonuçlarını yorumlama becerisi
3 İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı veya süreci tasarımlama
4 Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
5 Mühendislik problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
6 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
7 İngilizce ve Türkçe etkin iletişim kurma becerisi
8 Mühendislik çözümlerinin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkinliklerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci
10 Çağın sorunları hakkında bilgi
11 Mühendislik uygulamaları için gerekli teknikleri, yetenekleri ve modern araçları kullanma becerisi
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 2 10 20
Sunum / Seminer hazırlama 2 20 40
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 25 25
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 25 25
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 4 5 20
Toplam iş yükü     189
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 50
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, Prof.Dr. Halil Seyidoğlu, Güzem yayınları,İstanbul, 1995. Research Ethics: Cases&Materials, Edit. Robin Levin Penslar, Indiana Univ.Press, 1995. ISBN:0-253-34312-7
Yardımcı Kaynaklar Etik, İoanna Kuçuradi, Türkiye Felsefe Kurumu, Simurg Dizisi, Ankara, 2011.

Ders İle İlgili Dosyalar