Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KRONOLOJİK KELAM LİTERATÜRÜ Birinci Düzey TİB 608 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. HARUN IŞIK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Sözlü Anlatım, Soru-Cevap
Dersin Amacı Kelam ilminin sistemleştiği dönemde yazılan temel kelam eserleri tanıtılarak örnek metinler okutulur. Böylece klasik inanç problemleri ve çözüm önerileri hakkında bilgi verilmesi hedeflenir.
Dersin Tanımı Klasik Kelam metinleri hakkında bilgi verir.

Dersin İçeriği
1 Kelam ilminin ortaya çıktığı süreç ve tartışılan meseleler.
2 Klasik kelam risaleleri
3 Klasik kelam eserlerinin genel muhtevası
4 Klasik kelam eserlerinde takip edilen yöntem
5 Klasik kelam eserlerinin mukayesesi
6 Örnek kelam metinleri
7 Örnek kelam metinleri
8 Örnek kelam metinleri
9 Örnek kelam metinleri
10 Örnek kelam metinleri
11 Örnek kelam metinleri
12 Örnek kelam metinleri
13 Örnek kelam metinleri
14 Örnek kelam metinleri
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenci Kelam ilmi alanında yazılan temel kaynakları tanır.
2 Yazıldığı dönemde tartışılan meseleleri ve bu meselelere yönelik yaklaşım biçimlerini kavrar
3 Klasik kelam metinlerini tanır.
4 Sosyal olayların teolojiye etkisini kavrar.
5 İnanç meselelerinin teolojik açıdan nasıl sistematize edildiğini öğrenir.
6 Klasik kelam metinlerini tanır.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
2 İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
3 İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
4 İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
5 Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
6 Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
7 Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
8 İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
9 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
10 Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
11 Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
12 İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
13 Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
14 İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
15 İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
16 Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
17 Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
18 İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
19 İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
20 İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 14 2 28
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   60
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   40
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Mâturîdî, Kitâbu’t-Tevhîd, Tah. Fethullah Huleyf, Mısır, tsz; Eş’arî, el-İbâne an Usûli’d-Diyâne, Nşr. Dr. Fevkiyye Hüseyin Mahmud, Kahire, 1987;
Yardımcı Kaynaklar Bâkıllânî, Kitâbu’t-Temhîd, nşr. Mahmud Muhammed el-Hudayrî, Muhammed Abdulhâdî Ebû Rîde, Kahire, 1947; Şehristânî, Nihâyetü’l-İkdâm fî İlmi’l-Kelâm, Nşr. Alfred Guillaume, Kahire, tsz.; Nesefî, Ebu’l-Muîn Meymûn b. Muhammed (ö. 508/1115), Tabsıratu’l-Edille, I, Nşr. Hüseyin Atay, Ankara, 1993; Taftazânî, Şerhu’l-Akâid (Kestelî hâşiyesiyle beraber), İstanbul, tsz.

Ders İle İlgili Dosyalar