Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KURAN VE SÜNNETİN TASAVVUFİ YORUMU Üçüncü Düzey TİB 614 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç. Dr. OSMAN NURİ KÜÇÜK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Mesut Sandıkçı
Dersin Veriliş Şekli yüz yüze
Dersin Amacı Sufilerin vahiy ve sünnet anlayışlarını kavramak
Dersin Tanımı Sufilerin tefsir ve hadis şerhlerinin tanıtılmasını içeren bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Sufilerin Vahiy anlayışı ve telakkileri
2 Sufilerin sünnet anlayışı ve sünnete ittibade yöntemleri
3 Sufilerin kuranı anlama ve tefsir etmedeki usulleri
4 İşari tefsirin imkanı ve sınırları
5 İşari tefsir ile batini yorum ve tefsirler arasında bir mukayese
6 İlk İşari tefsir ve tarihi süreç
7 İsari tefsir: Tüsteri örneği
8 Tüsteri tesirinden örnek metinler
9 İşri tefsir : Sülemi örneği
10 Süleminin tefsirinden örnek metinler
11 Kuşeyrinin tefsiri: Letaiful İşarat
12 İbn Arabinin tefsiri ve sonraki dönemlerde işari tefsirlerden örnek metinler
13 Sufilerin Hadis ilmine bakışları ve hadis almadaki yol ve yöntemleri
14 Bir sufi muhaddis: Konevi ve Kırk hadis şerhi
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Sufilerin kendilerine kuranı ve vahyi anlamada kendilerine has olan bir yöntemlerinin varlığı anlama
2 Sufilerin kuranı anlamadaki yöntemleriyle diğer ilimlerdeki alimlerin kuranı anlamdaki yöntemlerinin karşılaştırmasını yapabilme
3 Sufilerin vahyi anlamada hangi noktalarda diğer müfessirlerden ayrıldığını öğrenme
4 Sufilerin vahyi anlamada hangi tevile gittiklerini kaynaklardan rahatça bulma becerisi
5 İslam düşüncesinde kuranı anlamada farklı telakkilerin mevcudiyetini bilme
6 Kuranı anlamada yol/ yöntemler ve farklı tariklerden istifade edebilme
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuranın manasını kavrar,yorumu hakkında söz sahibi olur.
2 Kuran ilimleri ve tefsir metinleri hakkında vukufiyetli bilgi sahibi olur, bu metinler hakkında yorum ve değerlendirme yapabilme becerisi kazanır.
3 Geniş ve derin bir Kuran kültürüne sahip olur, uluslararası düzeyde bilimsel toplantılara katılır, alanı ile ilgili tezler ileri sürüp savunabilir.
4 Hadislerin İslam’daki yerini bilir, Sünnetin Kur’ân-ı Kerim ışığında anlaşılacağını, lafız ve maksat arasındaki ilişkiyi kavrar, gaybî olanla olmayanları birbirinden ayırt eder, çelişki görülen hadisleri uzlaştırır.
5 İsnadın ortaya çıkışını, yerleşmesini, ravilerde aranan özellikleri ve ravilerin nasıl tenkid edildiğini bilir. Hadisin farklı rivayetlerini toplayıp sened ağını ortaya çıkararak onu değerlendirme yeteneğini kazanır.
6 Hadis değerlendirmelerinde bütünlüğün sağlanması gerektiğini bilir, sened ve metin tenkidinde bütünlüğü sağlama prensiplerini bilir, Hadisi anlama ve anlatmada bütünlüğün nasıl sağlanacağını bilir ve Hadisleri bütünlük esaslarına göre değerlendirebilme yeteneğini kazanır.
7 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir
8 XIX. ve XX. yüzyıllarda İslâm âlemindeki ihya hareketlerini doğuran nedenleri ve günümüz İslâm dünyasındaki ana dini akımları tanır.
9 İlk Dönemde ortaya çıkan Haricilik, şia, Mutezile, Mürcie gibi mezhepleri tanır.
10 Teolojik tartışmaların metodolojik ve tarihsel yönlerini kavrar ve değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin güncel problemlerini tespit ve değerlendirme kabiliyetini kazanır.
12 Çağdaş teolojik problemlere çözüm önerebilme becerisini kazanır.
13 Dinî konularda alanında uzman akademisyenlerle çeşitli sempozyum, konferans, açık oturum ve panellerde bilgi paylaşımı kabiliyet ve becerisini geliştirme yeteneğine sahip olur.
14 Çağdaş değer ve ilkeler bazında, kazanılan bilimsel değer ve persfektif çerçevesinde insanlığa faydalı olma ilkesine bağlı kalınarak düzgün, tutarlı ve iyi bir vatandaş olma düşüncesini yaşatmaya çalışmak.
15 Din alanının kapsamı temel alınarak bilgilendirilme ihtiyacının gerekli ve lüzumlu olduğu kişi ve tüzel kişilerin ihtiyacı olan yazılı, sözlü ve görsel alanda sunum tecrübelerinin kazandırılması.
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 14 2 28
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 14 2 28
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   0
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Tasavvuf el Kitabı, Editör: Kadir Özköse, Grafiker yayıncılık. Abdullah Tüsteri, Tefsirul Azim. Sülemi, Hakaiku Tefsir, Tahk: Süleyman Ateş. Kuşeyri, Letaiful İşarat. Konevi Kırk hadis Şerhi, Haz: Hasan Kamil yılmaz
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar