Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
YAYGIN DİN ÖĞRETİMİ İkinci Düzey FDB568 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. MEHMET KORKMAZ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli YÜZ YÜZE
Dersin Amacı Öğrencilere yaygın din eğitimi ile ilgili temel kavramları, kurumları, bu kurumlarda yürütülen din eğitimi faaliyetlerini ve buna ilişkin temel problem ve tartışmaları tanıtmak.
Dersin Tanımı Bu derste ülkemizde yaygın din eğitimi kurumlarında yürütülen din öğretimi faaliyetleri çok boyutlu olarak ele alınmaktadır.

Dersin İçeriği
1 Temel Kavramlar
2 Yaygın Din Eğitiminin Konusu, Amacı, Önemi
3 Yetişkinlerin Gelişim ve Öğrenme Özellikleri
4 Yetişkinlerin din Öğretiminin İlkeleri
5 Yaygın din eğitimi faaliyeti yürüten kurum olarak DİB’in statüsü ve teşkilat yapısı
6 Camilerde yürütülen yaygın din eğitimi faaliyetleri, sorunları (Hutbe, Vaaz)
7 Camilerde yürütülen yaygın din eğitimi faaliyetleri, sorunları (Yaz K. Kursları, Cami Dersleri, Kur’an Öğretimi)
8 K. Kurslarının Yaygın Din Eğitimi içindeki yeri ve tarihi gelişimi
9 Müftülük: Aile İrşat Büroları ve din eğitimi
10 Cezaevlerinde din eğitimi
11 Sosyal hizmetlerde (huzur evi, yetiştirme yurtları, sevgi evleri vb.) din eğitimi
12 Engelliler ve Din Eğitimi
13 DİB’in medyada yaygın din eğitimi faaliyetleri
14 Ailede Din Eğitimi Faaliyetleri
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Yaygın din eğitimiyle ilgili kavramları aralarındaki ilişkileri de göz önünde bulundurarak açıklayabilir.
2 Yaygın din eğitiminin konusunu, amaçlarını, görevlerini açıklayabilir.
3 Yetişkinlerin gelişim ve öğrenme özellikleri ile yetişkin din öğretiminin ilkelerini açıklayabilir.
4 Ülkemizde yaygın din eğitimi faaliyeti yürüten kurum olarak DİB’in statüsüne ilişkin tartışmaları değerlendirebilir.
5 Camilerde yapılan yaygın din eğitimi faaliyetlerinin özelliklerini açıklayıp sorunlarını tartışabilir.
6 Kur’an Kurslarında yapılan yaygın din eğitimi faaliyetlerinin özelliklerini açıklayıp sorunlarını tartışabilir.
7 Sosyal hizmet kurumlarında ( Aile irşat büroları, cezaevleri, yetiştirme yurtları vb.) gerçekleştirilen yaygın din eğitimi faaliyetlerinin sorunlarını tartışabilir.
8 Medya yoluyla gerçekleştirilen yaygın din eğitimi faaliyetlerini ve sorunlarını açıklayabilir.
9 Ailede gerçekleştirilen din eğitimi ve bunun sorunlarını açıklayabilir.
10 Yaygın din eğitimine ilişkin tartışmaları irdeleyip değerlendirebilir.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Felsefe ve Din Bilimleri alanındaki temel bilgi, kuram ve yaklaşımları öğrenir.
2 Felsefe ve Din bilimlerinin meselelerini bilimsel araştırma metotlarını esas alarak inceleme becerisi kazanır.
3 Felsefe ve din bilimlerinin verileri ile ilahiyat alanının diğer disiplinleri arasında yeterli ilişkileri kurar.
4 Felsefe ve Din Bilimlerinin temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır.
5 Felsefe ve Din Bilimleri alanında ulusal ve uluslar arası çalışmalar hakkında birikim edinir.
6 Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
7 Felsefe ve Din Bilimleri alanında özgün araştırmalar yapabilir.
8 Felsefe ve Din Bilimleri alanında ulaştığı sonuçları ulusal ve uluslar arası düzeydeki akademik ortamlarda paylaşabilir.
9 Bilimsel ve meslekî etiğe sahip olur.
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanacak derecede Arapça ve Batı dillerine sahip olur.
11 Alanında edindiği birikimi toplumun ihtiyaçlarını karşılamada kullanır.
12 Alanıyla ilgili çeşitli organizasyonlara katılır ve katkıda bulunur.
13 Uzmanlık alanıyla ilgili konularda strateji geliştirilmesine yardımcı olur.
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     41
AKTS     1.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Cemal Tosun, Din Eğitimi Bilimine Giriş, Pegem A yay.
Yardımcı Kaynaklar Sadettin Özdemir, Sosyal Hizmetlerde Rehberlik ve Dini Danışmanlık Hizmetleri (SHÇEK) Yaygın Din Eğitimi Semp. Bildirileri,(s.465-478) M.Akif Kılavuz (s. 231-262) Huzurevlerinde Din Eğitimi ve Dini Danışmanlık, Yaygın Din Eğitimi Semp. Bildirileri,s.501-516; Naci Kula, Engellilere Yönelik Din Eğitimi ve öğretimi, Yaygın Din Eğitimi Semp. Bildirileri,s.253-268; Harun Işık,Abdullah Demir; Cezaevlerinde Din Eğitimi, s. 41-72, Ş. Özdemir, “Cezaevi Din Hizmetlerinin Temel Problemleri”, I. Din Hizmetleri Semp., C: 2, s. 123-133; T. Kaya, “Cezaevi Vaizliği”, I. Din Hizmetleri Semp., C: 2, s. 156-163; A,Koç, “Sivas İl Müftülülüğü Din Hizmetleri Faaliyetleri ve Aile İrşat Bürosu Rehberlik Çalışmaları”, I. Din Hizmetleri Semp., C: 2, s. 638-649, DİB, Aile İrşat Büroları Yönergesi;, N.Y. Aşıkoğlu, “Din Hizmetlerinin Sunumunda Alternatif Yöntem: Dini Danışmanlık”, I. Din Hizmetleri Semp., C: 2, s. 543-549, Hüseyin Peker, (s.341-354) Ed. N. Altaş, M. Köylü; Dini Danışmanlık ve Din Hizmetleri), Mahmut Yüceer, Yaygın Din Eğitimi Semp. Bildirileri,s.413 vd.; TESEV, Devlet ile toplum arasında bir kurum: Diyanet İşleri Başkanlığı, Kaynak: http://www.tesev.org.tr/ etkinlik/imam_hatip_efsaneler_gercekler_kitap.pdf s. 49-92; Ahmet Onay “İlahiyat Fakültesi Mezunlarının Cami Eksenli Din Hizmetlerinde Karşılaştıkları Sorunlar ve Bu Alandaki Formasyon İhtiyaçları”, Türkiye’de Yüksek Din Eğitiminin Sorunları, Yeniden Yapılanması ve Geleceği Sempozyumu, Isparta 2003, s. 409-423; Mustafa Köylü, “ Yetişkinlik Dönemi eğitimi ve Öğretiminin Genel Özellikleri”, Yetişkinlik Dönemi ve Eğitimi Tartışmalı İlmi Toplantı, İSAV, s. 85-112; M. Köylü, Yetişkin Din Eğitiminin Teorik Temelleri, Etüt, s. 152-223 İhsan Kurt, Yetişkin Eğitimi, Nobel, s. 145-185; Hasan Dam, “Yetişkinlere Göre Yetişkin Din Eğitimi Faaliyetleri”, Dem Dergi, C. 1 s. 4

Ders İle İlgili Dosyalar