Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
STAJ Birinci Düzey STJ 202 4 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Dersler pratik olarak hastane eczanesinde görüldüğünden, her hastanenin eczacıları stajyerleri eğitmektedir.
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Dr. Meryem Taşcı, Arş. Gör. Dr. İhsan Han, Arş. Gör. Dönay Yuvalı Çelik, Arş. Gör. İsmail Çelik, Öğr. Gör. Hanıfa Fatullayev
Dersin Veriliş Şekli 2. Sınıfın yaz döneminde 20 iş günü olarak uygulamalı şekilde hastane eczanesi eczacıları tarafından eğitim verilmektedir.
Dersin Amacı Mezun olacak öğrencilerimizi hastane eczacılığının en temel konuları hakkında eğitmek ve onları meslek yaşamlarına hazırlamak
Dersin Tanımı Bu derste, 2. sınıf yaz dönemi içinde uygulamalı olarak temel hastane eczanesi eczacılığı bilgileri hastane eczacıları tarafından öğrencilerimize aktarılmaktadır.

Dersin İçeriği
1 Hastane organizasyonu ve yönetin şeması
2 Hastane Eczanesi''nin Yönetimi
3 Hastane Eczanesi''nin Çalışma Sistemi
4 Hastane Eczanesi''ndeki Personeller
5 Hastane Eczanesi''ndeki Bilgi Sistemleri
6 Hastane Eczanesi''nde İlaç Tedariği
7 Hastane Eczanesi''ndeki İlaç Dağıtım Sistemleri
8 Hastane Eczanesi''nde Stok Takibi
9 Hastane Eczanesi''nde İlaçların Depolanması
10 Narkotik ve Psikotrop İlaçlar
11 Yüksek Riskli Gruplardaki İlaçlar
12 İlaçların İmha Edilmesi
13 Hastane Eczanesi''nde Yapılan Denetimler
14 Hastane Eczanesinde İlaç Hazırlanması
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Hastaların sağlık hizmeti aldığı kurumun yönetimini tanır. Hastane yönetiminde eczacıların sorumluluklarını ve katkılarını belirler.
2 Staj yapılan hastane eczanesinde çalışan personel sayısı (eczacı, eczane teknisyeni, yardımcı personel vs.), mesai saatleri ve nöbet sistemini bilir. Eczanenin çalışma düzeni ve işleyişini tanır. Mesai sonrası eczacılık hizmetleri / Nöbet düzeni ile igili sorumlulukları öğrenir.
3 "Hastane eczacısının görev ve sorumluluklarını bilir. Eczacı–hekim ve eczacı–hemşire arasındaki iletişimi bilir. Eczacının ilaç danışmanlığının gözlemler.Hekimlerin ve hemşirelerin ilaç konusunda (Farmasötik-terapotik) bilgilendirilmesi.Hastane eczanesi-İl sağlık müdürlüğü ilişkileri Hastane eczanesi-Bölge Eczacı Odası ilişkileri ,Hastanede kullanılacak ilaçların seçim / öncelikleme kriterleri ,Özel hasta gruplarının (Ör:Gaziler) ilaç gereksiniminin karşılanması ,Yatan hastalar için servisler tarafından istenilen ilaç isteklerinin kaydedilmesi ve ilaç isteklerinin denetimi ,Servisler tarafından istenilen ilaçların ve servis ihtiyacı olarak topluca gönderilen ilaçların hazırlanması
4 Hastane tarafından kullanılan bilgi kayıt sistemlerini kullanarak doktor tarafından order edilen ilaç ve malzemeleri kayıt altına alır ve hazırlanmasını sağlar.
5 "Hastaneye hangi ilaç ve malzemelerin alınacağı ve miktarları, birimlerden gelen talepler doğrultusunda belirler ve Satın Alma Birimi’ne bildirir. Her yıl uygun zamanlarda 4734 sayılı “Kamu İhale Kanunu”nun ilgili maddelerine ve “Satın Alma Prosedürü”ne göre ilaç ve tıbbi malzeme alımına karar verir. İhale komisyonunca karara bağlanan ilaç ve tıbbi malzeme ilgili firmadan yazılı olarak sipariş eder. Yeni ürün talepleri için ihalenin belli bir zaman öncesinde servislere ihalede alınması planlanan ürünlerin listesini gönderir ve liste dışında ürün istekleri olup olmadığına ilişkin yazılı geri bildirimi ister. Alınan ilaç ve malzemelerin uygun şekilde teslim alınmasını sağlar.
6 "Hastane eczanesinde mevcut stok takibi sistemlerini kullanır. İlaç ve malzemelerin stok durumunu kontrol eder. Stok miktarları seviyesini (Minimum, emniyet ve maksimum stok seviyeleri) belirler. Ürün miktarı emniyet stok seviyesine düştüğünde talep yapılarak alım süreci başlatır.Hastane eczanesinde bulunan ilaçların miad takibini yapar. Son kullanma tarihi geçmiş olan ilaç ve sarf malzemelerle ilgili işlemleri yapar.
7 "Miadı erken olan ilaç ve malzemelerin tüketimine öncelik sağlar. Yerleştirme sırasında “Yüksek Riskli İlaçlar Listesi”, “Pediatrik Dozdaki İlaç Listesi”, “Yazılışları ve Okunuşları Benzer İlaç Listesi”, “Ambalajı Benzer İlaç Listesi”, ve diğer durumları dikkate alır ve diğer ilaçlarla karışmasının önüne geçmek amacıyla bunların ayrı raflarda yerleştirilmesi sağlar. İlaçları ve tıbbi malzemeleri oda sıcaklığında (25 derece altında), direk güneş ışığından uzak tutarak ve nem oranı %60’ı aşmayan ortamlarda saklar. Depolarda ve eczanede ortam ısısını ve nemini kalibre cihazlarla izler. Isı-nem takiplerini yapar ve “Isı-Nem Takip Formu” ile kayıt altına alır.
8 Narkotik ve psikotrop ilaçların teminini sağlar. Temin edilen narkotik ve psikotropilaçların kaydının yapar. Narkotik ve psikotrop ilaçları uygun koşullarda kilitli dolaplarda saklar. Narkotik ilaçları kırmızı reçete kayıt formuna kaydeder. Psikotrop ilaçları yeşil reçete kayıt formuna kaydeder. Narkotik ve psikotrop ilaçların yazıldığı reçetelerin arşivini yapar. Miadı dolmuş narkotik ve psikotrop ilaçları imha için gerekli işlemleri yapar. Yüksek riskli ilaçları kırmızı renkte "Yüksek riskli ilaç" etiketi ile depolar ve uygun koşullarda saklanmasını sağlar.
9 Yarım doz ilaçların uygun koşullarda imhası için gerekli resmi işlemleri yapar. Hastane eczanesine yapılan denetimler hakkında bilgi sahibi olur.
10 Doktor tarafından order edilen ilaçların uygun şekilde hazırlanmasını ve muhafaza edilmesini sağlar. Eczane Laboratuvarında majistral ilaç hazırlar.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Beslenme ve diyetetik alanına özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir.
2 Beslenme ve diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptamada, eleştirel değerlendirmede, çözmede ve sonuca yönelik karar almada yetkindir.
3 Bireysel olarak, ekip içinde ve farklı disiplinlerle etkin bir biçimde çalışır.
4 Beslenme ve diyetetik uygulamaları ile ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları kullanır, veri tabanlarını sürekli ve etkin şekilde tarayarak kanıta dayalı doğru bilgiye ulaşır, işlevsel eğitim materyalleri geliştirir.
5 Türkçe ve en az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
6 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir, bilimsel ve kültürel etkinliklere katılarak kendini sürekli yeniler.
7 Beslenme ve diyetetik alanında araştırma planlayabilme, uygulama yapabilme, araştırma verilerini değerlendirebilme ve raporlayabilme gibi temel araştırma becerilerine sahiptir.
8 Mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda sorumluluk üstlenir ve etik ilkelere bağlı kalır.
9 Mesleki uygulamaların toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 7 98
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 7 1 7
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 1 1
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     107
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Tıbbi Farmakoloji kitabı, Oğuz Kayaalp,Vademecum ilaç rehberi,Türk Farmakopesi, Tıbbi Formüler kitabı
Yardımcı Kaynaklar Rx media farma programı

Ders İle İlgili Dosyalar