Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KİTLE İLETİŞİM KURAMLARI Birinci Düzey RTS225 Zorunlu 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. HÜLYA ÖZTEKİN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. HÜLYA ÖZTEKİN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Konferans
Dersin Amacı İletişim alanındaki başlıca yaklaşım ve kuramların öğrenilmesi; bu alandaki konu ve sorunları kavrama ve eleştirme bilgi ve becerisinin kazanılması.
Dersin Tanımı İletişim alanındaki yaklaşım ve kuramların genel sosyal kuram çerçevesinde ele alındığı bir derstir.

Dersin İçeriği
1 “Bilim", "kuram", "iletişim”, “medya”, "kitle", “kitle toplumu” kavramlarının ve kuram-pratik ilişkisinin değerlendirilmesi
2 İletişim Bilimi ve iletişim çalışmalarının tarihçesi; medya ve iletişim çalışmalarında iki farklı paradigma: Anaakım ve eleştirel yaklaşımlar
3 Anaakım İletişim Çalışmaları: Genel özellikleri, Tarihsel Dönemleri
4 Anaakım İletişim Çalışmaları: Çizgisel Modeller
5 Anaakım İletişim Çalışmaları: Sosyo-Psikolojik Yaklaşımlar
6 Anaakım İletişim Çalışmaları: Medyanın Uzun Vadeli Etkilerine Yönelik Yaklaşımlar
7 Anaakım İletişim Çalışmalarında İzleyici Merkezli Yaklaşımlar
8 İletişim Çalışmalarında Teknoloji Merkezli Yaklaşımlar
9 Eleştirel İletişim Çalışmaları: Kısa tarihçesi ve Genel özellikleri
10 Frankfurt Okulu
11 Gramsci ve Althusser
12 Yapısalcılık ve Post-yapısalcılık
13 İngiliz Kültürel Çalışmalar Okulu
14 Alımlama ve İzleyici Çalışmaları
15 Eleştirel Ekonomi Politik Yaklaşım
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 İletişim çalışmalarının tarihini öğrenir.
2 İletişim çalışmalarında kuram-pratik ilişkisini anlar.
3 Ana akım ve eleştirel iletişim çalışmaları arasındaki farklılıkları kavrayarak; ana akım ve eleştirel iletişim çalışmaları arasında karşılaştırma yapabilir.
4 Temel ana akım iletişim modellerini öğrenir.
5 Eleştirel kuramların tarihsel ve düşünsel kökenlerini anlar.
6 Temel eleştirel çalışmaları öğrenir.
7 Medya eleştirisini toplumsal eleştiri kapsamında değerlendirir.
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İletişim, radyo, televizyon ve sinema alanlarıyla ilgili bilimsel, toplumsal, ekonomik, yasal, siyasal, sosyal ve kültürel konularda disiplinler arası bir bakış açısıyla yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu birikimle tutarlı ve kapsamlı fikirler oluşturup savunabilir.
2 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki kuramları bilir.
3 Radyo, televizyon ve sinemanın dünyadaki ve Türkiye’deki tarihsel gelişim sürecini bilir.
4 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki çalışma koşullarını düzenleyen yasal belgeleri, ulusal ve uluslararası meslek örgütlerini ve etik ilkeleri bilir
5 Radyo, televizyon ve sinemada yapım aşamalarını bilir; uygulama becerisi ve yetkinliğine sahiptir
6 Radyo, televizyon ve sinema alanında program üretme ve/veya film yapma yetkinliğine sahiptir
7 Radyo, televizyon yayıncılığındaki program türleri ile sinema türlerini ve akımlarını bilir
8 Görsel ve işitsel teknik donanımı içerik üretiminde etkin olarak kullanma becerisine sahiptir.
9 Radyo, televizyon ve sinema alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini (yazılım, program, uygulamalar vb.) etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahiptir.
10 Senaryo yazma ve çekim senaryosu hazırlama becerisine sahiptir.
11 Görüntü estetiği, sinematografik anlatım ve kompozisyonun temel ilkeleri konusunda yetkindir.
12 Medya okuryazarlığı becerilerini edinerek medya içeriklerinin toplumsal, ekonomik, politik, kültürel vb. etkilerini eleştirel bakış açısıyla ele alma, çözümleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir
13 Yapay Zekâ tabanlı uygulamaları çalışmalarında etkin ve etik bir biçimde kullanabilir
14 İş hayatındaki uygulamalar ile iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi ve deneyim sahibidir.
15 En az bir yabancı dilde alanıyla ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir
16 Girişimcilik, iş geliştirme ve ekip çalışması yürütebilme konularında bilgi ve beceriye sahiptir.
17 Alanı dışında, kişisel ilgi alanları doğrultusunda tercih ettiği konularda akademik bilgi ve perspektif sahibidir.
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 3 45
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 1 12
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 12 12
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     81
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar Burak Özçetin, Kitle İletişim Kuramları, İletişim Yayınları Levent Yaylagül, Kitle İletişim Kuramları, Dipnot Yayınları Erol Mutlu, Kitle İletişim Kuramları, Ütopya Yayınevi İrfan Erdoğan ve Korkmaz Alemdar, Öteki Kuram, Erk Yayınları Nick Stevenson, Medya Kültürleri, Ütopya Yayınevi

Ders İle İlgili Dosyalar