Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA İLKELERİ VE YAYIN ETİĞİ Üçüncü Düzey MEM 617 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. İKBAL ESKİ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. İKBAL ESKİ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli yüz yüze
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencileri bilimsel araştırma ve yayınlarda dikkat edilecek hususlar ve etik kuralları hakkında bilgilendirmektir.
Dersin Tanımı Bilimsel araştırmanın doğası ve bilim insanlarının görev ve sorumlulukları, bilimsel bilginin tanımı, bilimde etik dışı davranış, bilim kurumlarının sorumlulukları, bilimsel araştırmada yapılması gerekenler, Bilim insanı, etik ve toplum, etik kurulu, bilim etiğinde temel ilkeler, araştırmada varsayım ve tasarım, araştırma projesi, protokolü ve metodolojisi, denekler, araştırma verilerinin arşivlenmesi, araştırma verilerinin analizi ve bilimsel bilginin yayına dönüştürülmesi, yazarların sıralaması, yöntemler, kaynak gösterme, bilimsel yayında teşekkür, hakemli dergilerde değerlendirme, disiplinsiz araştırma, yinelenen yayın, sahtecilik, saptırma, aldatmaca, aşırmacılık, akademik etik, akademik yükseltilme, eğitimde etik sorunlar ve kopyacılık.

Dersin İçeriği
1 Bilimsel araştırmanın doğası ve bilim insanlarının görev ve sorumlulukları
2 Bilimsel bilginin tanımı, bilimde etik dışı davranış
3 Bilimsel araştırmada yapılması gerekenler
4 Bilim insanı, etik ve bilim etiğinde temel ilkeler
5 Bilim kurumlarının sorumlulukları
6 Araştırmada varsayım ve tasarım
7 Araştırma projesi, protokolü ve metodolojisi
8 Ara Sınav
9 Araştırma verilerinin arşivlenmesi, araştırma verilerinin analizi ve bilimsel bilginin yayına dönüştürülmesi
10 Yazarların sıralaması, yöntemler, kaynak gösterme, bilimsel yayında teşekkür
11 Bilimsel çalışma yayınlanma metodu ve hakemlik
12 Disiplinsiz araştırma, yinelenen yayın, sahtecilik, saptırma, aldatmaca, aşırmacılık
13 Akademik etik, akademik yükseltilme, eğitimde sorunlar ve kopyacılık
14 Final sınavı
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Akademisyenlik, toplum ve mesleki etik sorumluluk bilinci
2 Plagiarsim''''den kaçınmak
3 Bilimsel bir çalışma tasarlamak
4 Çalışma sonuçlarını bilimsel makale olarak sunmak
5 Bilimsel çalışmalarda yapılan hangi hataların intihal sayılacağı konusunda bilgi sahibi olmak.
6 Çalışmalarda gözetilmesi gereken ahlaki sorumluklar noktasında farkındalıkların artırılması.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Tarihi olayları değerlendirişte genel bir perspektif ve üst bir bakış edinebilir.
2 Tarihi olgulardan genellemelere ulaşarak günümüz problemlerine yeni çözümler sunabilir.
3 Kuran merkezli bir tarih algısı edinir.
4 İslam tarihini geniş bir perspektiften değerlendirir.
5 Tarih felsefesi tartışmalarını İslam tarihi içerisinde değerlendirir.
6 İslam Tarihinin ana kaynaklarını kullanma becerisi kazanır.
7 Hz.Muhammed'in hayatı ile ilgili rivayetleri bütüncül ve bilimsel bir bakış açısı ile değerlendirir.
8 Dört Halife, Emevi ve Abbasi dönemlerinin İslam medeniyeti açısından önemini değerlendirir.
9 Dört halife, Emeviler ve Abbasiler dönemi ile ilgili tarihi bilgileri tarihi gerçeklik ölçüsünde değerlendirir.
10 İlk Müslüman Türk devletlerinin kültür ve medeniyetleri hakkında bilgi sahibi olur.
11 Osmanlı öncesi Müslüman Türk devletlerini tarih ilminin kurallarına göre değerlendirir.
12 Osmanlı Tarihinin dünya tarihi açısından önemini analiz eder.
13 İslam devletlerinde gelişen medeniyetinin maddî ve manevî yapı ve özelliklerini bilir.
14 İslam medeniyeti hakkında bütüncül bir kavrayışa sahip olur.
15 İslam medeniyetinin diğer medeniyet ve kültürlerle ilişkisini analiz eder.
16 Osmanlıca bir metni okuyabilmek için gerekli grameri öğrenir.
17 Osmanlıca matbu ve elyazması metinleri okuma becerisi kazanır.
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 14 3 42
Toplam iş yükü     193
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Ders notları
Yardımcı Kaynaklar -

Ders İle İlgili Dosyalar