Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE AKADEMİK YAZIM TEKNİKLERİ Birinci Düzey GAÇ 501 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOKTOR ÖĞRETİM ÜYESİ FEYZA GÖREZ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli YÜZ YÜZE
Dersin Amacı Bu derste sosyal bilimlerde disiplinlerarası bakış açısıyla araştırma yöntemleri hakkında teorik bilgilendirme ve uygulama yapılması amaçlanmaktadır. Dersin temelinde veri toplama ve analiz yöntemleri; kuramsal yaklaşımlar ve metin okumaları; akademik yayın kuralları ve kullanılan yöntemler ele alınacaktır.
Dersin Tanımı -

Dersin İçeriği
1 Bilim ve Araştırmayla İlgili Temel Kavramlar: • Üniversite nedir, nasıl işler, ne işe yarar? • Bilim, bilgi, araştırma, yöntem vb. kavramların anlamı, bilimsel süreçteki karşılıklarına değinilecek. • Bilimin işlevleri ve kaynakları ele alınacak • Dersin ölçe ve değerlendirme sistemiyle işleyişi kararlaştırılacak.
2 Bilimsel Bilgi Kaynakları ve Bilgiye Ulaşma Yolları • Bilimsel bilgi kavramı ve kaynakları ele alınacak. • Bilgi Merkezleri: kütüphaneler, enformasyon merkezleri, dokümantasyon merkezleri, arşivler, bilgi ve belge sağlayan kuruluşlar. • İndeks hazırlayan kuruluşlar. • Online veritabanları. • Arama/Tarama motorları. • Sayılan kaynakların kullanımıyla ilgili önemli noktalara değinilecek.
3 Bilimsel Araştırma Nedir? • Bilimsel Düşünce ve Yaklaşımlar ele alınacak: Akılcılık ve Deneycilik ekolleri tanıtılacak. Tümevarım ve Tümdengelim yöntemlerine değinilecek. • Bilimsel Araştırmanın altyapısını oluşturan kavramlara değinilecek: Bilimsellik, kavram, kuram ve yöntem terimleri ele alınacak. • Bilimsel Araştırma süreci, türleri ve aşamaları incelenecek.
4 Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Araştırma Sürecinin Aşamaları • Problem seçiminde göz önünde bulundurulan ölçütlere değinilecek. • Araştırma probleminin tanımlanması için kullanılacak üç aşamalı yaklaşım ele alınacak. • Problem tanımlanmasında önemli bir diğer kavram olarak değişkenler üzerinde durulacak. • Amaç ve kapsamın oluşturulması • Hipotezlerin belirlenmesi
5 Literatür Taraması ve Malzemenin Değerlendirilmesi
6 Araştırmanın Modellenmesi, desen ve kuramsal çerçevenin belirlenmesi • Nitel, Nicel ve Karma Araştırma
7 Veri Toplama ve Veri Analizi • Nitel Veri Toplama Teknikleri: Derinlemesine Görüşme, Odak Grup Görüşmeleri, Gözlem, Kültürel Çalışmalar. • Nitel Veri Analizi: Söylem Çözümlemesi, İçerik Analizi, Konuşma Analizi, Doküman Analizi.
8 Bilimsel Araştırma ve Akademik Yazımda Etik • Bilimsel Araştırmalarda Etiğin Değer ve Prensipleri • Araştırma ve Yayınlarda Etik İlkeler, Bilimsel Etik İhlalleri • Turnitin ve iThanticate ile İntihal Denetimi
9 Atıf Yöntemleri ve Akademik Yazımda Bilişim Teknolojileri • Dipnot ve metin içi alıntılama • APA formatı • MS Word Aracılığıyla Alıntı ve Kaynakça Gösterimi
10 IMRAD Tekniği • IMRAD Tekniği tanıtılacak • Akademik bir metnin planlanması ve yazımı anlatılacak.
11 IMRAD Tekniği • Giriş bölümünün nasıl hazırlanacağı ele alınacak.
12 IMRAD Tekniği Üzerine Alıştırma
13 IMRAD Tekniği • Malzeme ve Yöntemler bölümlerinin nasıl hazırlanacağı irdelenecek.
14 IMRAD Tekniği • Sonuç ve Tartışma bölümlerinin nasıl hazırlanacağı ele alınacak.
15 Bilimsel ve Edebi Metinlerde Kuram
16 -
17 -
18 -
19 -
20 -

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenciler için bilimsel araştırmalar konusunda rehber işlevi görmek.
2 Güncel olan akademik yazım tekniklerini bilerek, verecekleri ödevleri akademik çalışmaların belirli bir standarda göre hazırlanmasını sağlamak.
3 Öğrencilerin akademik yazım türlerini tanımalarını sağlamak.
4 Bilimsel etik, haklar ve sorumluluklar konusunda bilinçli hareket etmeye teşvik etmek.
5 -
6 -
7 -
8 -
9 -
10 -

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanlarında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir; bu bilgiyi akademik ve mesleki süreçlerde etkili biçimde kullanır.
2 Rus dili ve edebiyatıyla ilgili yazılı ve sözlü sunumları akademik düzeyde hazırlar ve sunar; düşüncelerini farklı ortamlarda açık ve etkili biçimde ifade eder.
3 Edebi türleri, dönemleri ve temsilcilerini tarihsel ve kültürel bağlamlarıyla birlikte analiz eder; eleştirel bir perspektifle değerlendirir.
4 Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça metinleri, dilin yapısal ve anlamsal özelliklerini dikkate alarak çevirir; çeviri sürecinde kuramsal bilgi ve etik ilkeleri uygular.
5 Disiplinlerarası yaklaşımları kullanarak edebiyat ve kültür metinlerini çağdaş kuramlar çerçevesinde yorumlar ve analiz eder.
6 Bağımsız araştırma yapar, edebi ve dilsel meseleleri çözümleyici bir yaklaşımla ele alır; akademik yazım ve yayın ilkelerine uygun ürünler üretir.
7 Kültürlerarası farklılıklara duyarlı bir yaklaşım geliştirir; Rus ve Türk kültürlerini karşılaştırmalı olarak değerlendirir.
8 Güncel bilgi teknolojileri ve dijital kaynakları kullanarak veri toplar, analiz eder ve bu verileri eğitim-öğretim ve mesleki ortamlarda paylaşır.
9 Rus dili ve edebiyatı bilgisini kamu ve özel sektördeki mesleki uygulamalara aktarır; çeşitli alanlarda istihdam edilebilirlik becerisi geliştirir.
10 Kültürel ve sanatsal etkinliklerin planlanması ve uygulanmasında aktif rol alır; topluma katkı sağlayan sosyal projeler geliştirir.
11 Bireysel ve ekip çalışmasına yatkındır; akademik ve mesleki ortamlarda iş birliği içinde çalışır.
12 Evrensel etik değerleri benimser; dil, ırk, cinsiyet, inanç ve sosyal statü farkı gözetmeksizin saygılı, duyarlı ve kapsayıcı bir tutum sergiler.
13
14 .
15 .
16 .
17 .
18 .
19 .
20 .
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 12 12
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 12 12
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 14 3 42
Toplam iş yükü     156
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı - Wallerstein, I., “Sosyal Bilimler: Doğuştan Çatallanmaya” Sosyal Bilimleri Düşünmemek, Bgst Yayınları, sf.15-47. - Porta, D., Keating, M., “Sosyal Bilimlerde Kaç Yaklaşım var? Epistemolojik Bir Giriş” Sosyal Bilimlerde Yaklaşımlar ve Metodolojiler, Küre Yayınları, sf. 37-60. - Gulbenkian Komisyonu, “1945’ten günümüze Sosyal Bilimler İçinde Yapılagelen Tartışmalar”, Sosyal Bilimleri Açın, Metis Yayınları, sf. 37-67. - Okuma: Robson, C., “Multi-strategy (Mixed Method) Designes”, Read World Reserch, Oxford, sf. 174-186. - Porta, D., Keating, M., “Kavramlar ve Kavram Oluşumu” Sosyal Bilimlerde Yaklaşımlar ve Metodolojiler, Küre Yayınları, sf. 218-240. -Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Lisansüstü Tez Yazım Kılavuzu. https://sbe.erciyes.edu.tr/ckfinder/userfiles/files/tez_onerisi_kilavuzu(1).pdf https://sbe.erciyes.edu.tr/ckfinder/userfiles/files/tez_yazim_kilavuzu(7).pdf
Yardımcı Kaynaklar -

Ders İle İlgili Dosyalar