Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE ETİK Üçüncü Düzey ENM 632 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. LALE ÖZBAKIR
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. LALE ÖZBAKIR
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Teorik bilgi sunumu ve örnek çalışmalar
Dersin Amacı Öğrencilerin, bilimsel düşünme ve bilimsel araştırma yaklaşımları, hipotez kurma, araştırma sorusu oluşturma, araştırma tasarımı ve bilimsel metodoloji kurgulama ile ilgili bilgi ve yetkinliklerinin artırılması amaçlanmıştır.
Dersin Tanımı Bu ders, bilimsel araştırma ile ilgili tanımlar, bilimsel araştırma yaklaşımları, bilimsel araştırmanın temel bileşenleri, lisansüstü tez, proje ve makale hazırlama ile ilgili adımlar ve bilimsel araştırmalarda etik ilkeleri içermektedir.

Dersin İçeriği
1 Bilgi ve Kaynağı, Bilimin Tanımı, İşlevi ve Türleri, Bilimsel Yöntemin Tanımı ve Temel Nitelikleri
2 Araştırmanın Tanımı, Türleri, Nitelikleri, Araştırma Önerisi ve Rapor Hazırlama
3 Araştırmanın Süreç ve Teknikleri başlığı altında; Giriş, Yöntem, Bulgular ve Yorum, Özet, Yargı ve Öneriler olarak özet bilgi sunumu
4 Giriş bölümü; Problem, Amaç, Önem, Varsayımlar, Sınırlılıklar ve Tanımlar
5 Yöntem bölümü; Araştırma Modeli, Evren ve Örneklem, Veriler ve Toplanması, Verilerin İşlenmesi, Çözümü ve Yorumlanması yer almaktadır.
6 Bulgular ve Yorum, Özet, Yargı ve Önerilerin içeriğinin hazırlanması
7 Kaynakça Oluşturma, Kaynak Gösterme ve Alıntı Yapma Tekniklerinin incelenmesi
8 ARASINAV
9 Bilimsel bir makalede; Başlık, Yazarlar ve Adresleri, Giriş, Kısa Özet, Malzeme ve Yöntem, Sonuçlar, Tartışma, Teşekkür’ün yazılması
10 Bilimsel bir makalede; Kaynakçanın Oluşturulması ve Kaynaklara Atıf yapılması
11 Tarama/Değerlendirme Makalesinin nasıl yazılacağı incelenmesi
12 Öğrenciler tarafından hazırlanacak bir Araştırma Önerisinin ve bir Tez Önerisinin tartışılması
13 Bilimsel araştırmalarda etik ihlallerin sınıflandırılması ve uyulması gereken etik ilkelerin incelenmesi
14 Bilimsel araştırmalarda etik ihlallere ilişkin örneklerin tartışılması
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrencilerin bilimsel düşünebilme ve çalışabilme yeteneklerinin geliştirilmesi
2 Öğrencilerin çalışma ve araştırmalarında her türlü ön yargıdan uzak durarak, bilimsel yöntemi kullanabilmeleri
3 Öğrencilerin bir araştırmayı bilimsel disiplin içerisinde sürdürüp, sonuca ulaşabilecek yöntem bilgisi kazanmaları
4 Öğrencilerin bilimsel araştırmada etik ihlaller ve uyulması gereken etik ilkeler konusunda bilgi sahibi olması
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Turizm alanında mevcut kavram ve fikirleri yakın ve farklı alanlardaki gelişim ve değişimleri de dikkate almak suretiyle bilimsel metotlar kullanarak değerlendirme ve yeni kavram ve fikirlerin oluşmasına katkıda bulunma.
2 Turizm işletmeciliği alanında mevcut ve olası problem, soru ve tartışmaları stratejik yönlerini de dikkate alarak paydaşların ihtiyaçları çerçevesinde değerlendirme.
3 Turizme örnek teşkil edebilecek ana akım alanlardan da faydalanarak turizm alanına ışık tutacak yeni bilgilerin ortaya çıkmasına katkı sağlama.
4 Turizm alanında teori ve uygulamaya dönük özgün bilgi, kavram ve fikirlerin ortaya çıkmasına katkıda bulunma.
5 Turizm alanında yeni bilgi ve yöntemlerin oluşmasına katkı sağlama.
6 Turizm işletmeciliği alanında sürdürülebilir rekabet avantajı elde edebilmek için yeni modeller oluşturma veya ana akım alanlardan uygun olabilecek modelleri uyarlama.
7 Turizm alanında özgün proje oluşturabilme ve/veya mevcut projelere değer oluşturabilecek şekilde katkı sağlama.
8 Turizm alanındaki karmaşık teorik ve uygulamaya dönük problemleri tespit edebilme, analiz edebilme ve çözüm önerileri sunabilme.
9 Bağımsız olarak araştırma tasarlama, yürütme ve sonuca erdirebilme kabiliyetini geliştirmeye yardımcı olma.
10 Akademik çalışmaları yönlendirme ve yönetebilme kabiliyeti geliştirmek için yardımcı olma.
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 3 30
Ödevler 2 20 40
Sunum / Seminer hazırlama 1 15 15
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 20 20
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 20 20
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     187
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Bilimsel Araştırma Yöntemi, Kavramlar, İlkeler, Teknikler, Niyazi Karasar, Nobel Yayınları
Yardımcı Kaynaklar -

Ders İle İlgili Dosyalar