Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İMALATTA YAPAY SİNİR AĞLARI İkinci Düzey ENM 519 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. SİNEM KULLUK
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. SİNEM KULLUK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Sınıf dersleri: Haftada üç saat teorik temeller ve örnekler, program üzerinde uygulamalar
Dersin Amacı Yapay sinir ağlarına dayalı teknikleri öğretmek ve bunların pratik uygulamalarını göstermek. Yapay sinir ağlarının bilimdeki, mühendislikteki ve yapay zeka alanındaki önemini vurgulamak.
Dersin Tanımı Yapay zeka ve makine öğrenme. Öğrenme paradigmalarının tanımı. Yapay sinir ağlarının tarihçesi ve temel kavramlar hakkında bilgi. Biyolojik sinir sistemi, yapay sinir hücresi hakkında bilgi. Yapay sinir ağlarında öğrenme, adaptif öğrenme ve test etme kavramları. Aktivasyon fonksiyonları. Yapay sinir ağlarının sınıflandırılması. Öğrenme kuralları ve öğrenme algoritmaları hakkında bilgi. Yapay sinir ağlarının tasarımı. İlk yapay sinir ağları. Çok katmanlı algılayıcılar. Doğrusal vektör parçalama. Adaptif rezonans teori ağları. Geri dönüşümlü ağlar. Diğer yapay sinir ağı modelleri. Birleşik yapay sinir ağları konularını içerir.

Dersin İçeriği
1 Yapay zeka ve makine öğrenme, öğrenme paradigmaları
2 YSA tarihçesi ve temel kavramlar, YSA özellikleri, avataj ve dezavantajları, uygulama alanları
3 Biyolojik sinir sistemi, yapay sinir hücresi
4 Yapay sinir ağlarında öğrenme, adaptif öğrenme, test etme. Aktivasyon fonksiyonları
5 Yapay sinir ağlarının sınıflandırılması. Öğrenme kuralları ve öğrenme algoritmaları.
6 Yapay sinir ağlarının tasarımı
7 İlk yapay sinir ağları: Tek katmanlı algılayıcılar, basit algılayıcı modeli, ADALINE, MADALINE.
8 ARA SINAV
9 Çok katmanlı algılayıcılar
10 Doğrusal vektör parçalama (LVQ) modeli
11 Adaptif rezonans teori (ART) ağları
12 Geri dönüşümlü ağlar: Elman ağı, Jordan ağı, Hopfield ağı
13 Diğer YSA modelleri: Counterpropagation ağı, Cognitron ağı, Neocognitron ağı, Özörgütlemeli harita ağları (SOM)
14 Birleşik yapay sinir ağları, Proje sunumları
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Kuramsal ve uygulamalı bilgileri Yapay sinir ağları alanındaki mühendislik problemlerinin modellenmesinde ve çözümünde uygulayabilme
2 Yapay sinir ağlarının oluşturulmasında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerini uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçerek saptayabilme, tanımlayabilme, formüle edebilme ve çözebilme
3 Yapay sinir ağlarının öğrenme işlemi sırasında karşılaşılan karmaşık bir sistemi, süreci, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında modern tasarım yöntemlerini uygulayarak tasarlayabilme
4 Bilişim teknolojilerinden etkin bir biçimde faydalanarak sayısal işaret işleme uygulamaları için modern teknik ve araçları geliştirebilme, seçebilme ve kullanabilme
5 Yapay sinir ağları alanındaki mühendislik problemlerinin incelenmesi için veri toplayabilme ve sonuçları analiz ederek yorumlayabilme
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Doğum ve Jinekoloji bilgisini üst düzeyde kullanarak Doğum ve Jinekoloji ile ilgili hipotezleri kurma, çözme ve geliştirebilme.
2 Doğum ve Jinekoloji alanına yenilik getiren bir düşünce, bilimsel yöntem, tasarım veya uygulama geliştirebilme ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve uygulamayı fizyoloji alanına uygulayabilme.
3 Doğum ve Jinekoloji ile ilgili özgün bir araştırma sürecini uygun teknolojileri kullanarak tasarlayabilme, uygulayabilme, sonuçlandırabilme ve yönetebilme.
4 Doğum ve Jinekoloji alanında en yeni bilgilere ulaşabilme ve bunları sistemli bir biçimde değerlendirebilme.
5 Doğum ve Jinekoloji alanında gerçekleştirdiği akademik çalışmaların sonuçlarını saygın yurtiçi ve yurtdışı akademik ortamlarda sunabilme ve yayınlayabilme
6 Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirebilme ve bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarabilme.
7 Doğum ve Jinekoloji alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilme
8 Kendi alanı, diğer Veteriner Hekimlik alanlarında çalışanlar ve daha geniş bilimsel ve sosyal topluluklarla yazılı ve sözlü iletişim kurma, işbirliği yapma, görüşlerini savunabilme.
9 Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 1 10 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 20 20
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 40 40
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 10 10
Toplam iş yükü     184
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar