Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KELAMDA ANA KONULAR I Üçüncü Düzey TİB 601 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ SİBEL KAYA
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. TEMEL YEŞİLYURT
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli yüz yüze
Dersin Amacı İslam düşünce tarihinde ortaya çıkan problemleri, çıkış sebeplerini ve ekollerin bu çerçevede geliştirdikleri teorileri öğretmeyi hedefler.
Dersin Tanımı Kelam problemleri hakkında bilgi verir.

Dersin İçeriği
1 İtikadi problemleri doğuran sebepler
2 Hilafet tartışmaları
3 İmanın tanımı ve mahiyeti
4 Büyük günah meselesi
5 Kader tartışmaları
6 Cebir düşüncesi ve reddiyeler
7 İlahi sıfatlar
8 Halku’l-Kur’ân Tartışmaları
9 Teşbih ve tecsim düşüncesi
10 Nübüvvetin gerekliliği
11 Haşrin ruhaniliği-cismaniliği
12 Akıl-vahiy ilişkisi
13 Alem anlayışı
14 Epistemolojik tartışmalar
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenci klasik Kelam problemlerin doğuşuna etki eden iç ve dış nedenleri öğrenir.
2 İslam düşünce tarihinde ortaya çıkan kelam problemlerini bilimsel bir yöntemle tahlil eder ve itikada dayalı olarak gelişen teorilerin mantığını kavrayarak düşünceler arası karşılaştırma yapma yeteneği kazanır.
3 İslam inanç ve düşüncesinin tarihsel olaylarla bağlantısını kavrar.
4 Dini düşüncenin oluşumunda çevresel faktörlerin rolünü anlar.
5 İtikadi problemlerin sosyal yaşamla ilişkisini kavrar.
6 Klasik dönemde tartışılan problemler ile günümüz dünyasındaki problemler arasında muhakeme yapabilme kabiliyeti kazanır.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 5 70
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 3 30
Ödevler 3 3 9
Sunum / Seminer hazırlama 2 2 4
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     151
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 70
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 30
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Kelam El Kİtabı (Ed. Şaban Ali Düzgün) Gölcük-Toprak, Kelam Emrullah Yüksel, Sistematik Kelam Cihat Tunç, Sistematik Kelam Sabuni, Maduridiye akaidi Hasan mahmut eş-şafii, Kelam Tarihi
Yardımcı Kaynaklar Eş’ari, Makâlatu’l-İslamiyyin,Abdullatif Harputi, Kelam Tarihi.

Ders İle İlgili Dosyalar