Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ŞEHİRCİLİK PROJESİ VII Birinci Düzey ŞBP711 Zorunlu 7 13.00 13.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri ŞBP 611 Şehircilik Projesi VI
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. BARIŞ ERGEN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. BARIŞ ERGEN, Doç. Dr. CEYHAN YÜCEL
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı ARAŞ.GÖR. NURSENA KITLIK
Dersin Veriliş Şekli -Özel değerlendirmeli ders -Atölye çalışması
Dersin Amacı Ülkemiz ekonomisinde ve yerleşme sisteminde önemli bir yeri olan, kendi coğrafi ilişkiler ağında belirgin bir hinterlanda sahip olan ve metropoliten düzeyde kentsel merkezi bulunan bir ilin planlama önceliklerini belirlemek, bu önceliklere göre il düzeyinde planlama politikalarını oluşturmak ve bu politikalar uyarınca uygun ölçekte ve içerikte planlama çalışmalarını gerçekleştirmek.
Dersin Tanımı Kapsam ŞBP711 Şehircilik Projesi VII dersi, öğrencilerin bu döneme kadar elde ettikleri tasarım, planlama ve özel amaçlı planlama çalışmalarına dayalı teknik birikim ile meslek alanın kuramsal temellerini bir arada değerlendirebilecekleri bir kapsama sahip olacak şekilde programlanmıştır. Öğrenciler, dersin amacına uygun olarak belirlenen Gaziantep ili düzeyinde araştırma çalışmalarını gerçekleştirecek ve bu araştırmalar sonucunda, ilin çevresel ilişkilerini de dikkate alarak planlama önceliklerini belirleyeceklerdir. Öğrencilerden belirleyecekleri bu planlama önceliklerini dönem boyunca planlama politikalarına dönüştürmeleri istenecektir. Çalışmada ilk aşamada öğrencilerden Gaziantep ili hakkında ön araştırma ve analizleri yapmaları istenecektir. Ön araştırma ve analizlerin sonucunda öğrenciler, il için öncelikli olduğunu düşündükleri bir temayı kendilerine sunulan tema listesinden seçeceklerdir. Bu aşamadan sonra öğrencilerden, bir yandan belirledikleri tema üzerine kuramsal araştırma ve ulusal/uluslararası örnek olay/vaka inceleme çalışmaları yaparak kuramsal dayanaklarını oluşturmaları beklenecek; diğer yandan planlama alanı olarak belirlenen il ile ilgili kapsamlı tematik araştırma ve analiz çalışmalarını yapmaları istenecektir. Saha ve literatür araştırmalarının birlikte ele alınması sonucunda öğrenciler belirledikleri temayı odağa alacak şekilde planlama politikalarını oluşturacaklar ve sonrasında bu politikalar doğrultusunda planlarını hazırlayacaklardır. Planlama önceliklerine ilişkin temalar şu şekilde belirlenmiştir: 1-Ekoloji ve Sürdürülebilirlik 2-Tarım 3-Sanayi 4-MİA (Merkez kademelenmesi ve hizmetler sektörü çerçevesinde) 5-Turizm 6-Yerleşme ve Konut 7-Deprem 8-Toplumsal Yapı (göç, ayrışma vd.) Gaziantep’in karakteristiklerine bağlı olarak bu tema başlıklarına yenileri eklenebilir. Öğrenciler belirledikleri tema odağında planlama çalışmalarını hazırlarken aşağıda sıralanan konuların hepsini çalışmalarında göz önünde bulunduracaklardır: -Temel ekonomik göstergeler, sektörel yapı ve sektörel dağılım -Lojistik -Rekabetçilik, girişimcilik ve yenilikçilik -Ulaşım -Afet -Doğal ve kültürel miras Önerilen planlama temalarının niteliklerinin farklılığına bağlı olarak öğrencilere kesin bir planlama sınırı ve planlama ölçeği verilmeyecektir. İl sınırlarının tamamının kapsama alınması zorunlu olmakla birlikte, bölgesel ilişkiler düzeyinde ya da il içinde oluşmuş sistem ve alt-sistemler bağlamında daha alt ya da üst ölçekte çalışmalar hazırlanması söz konusu olabilecektir. Öğrenciler çalışmalarında ölçek, kapsam ve planlama yaklaşımını ve/veya tekniğini ders yürütücülerinin yönlendirmesiyle kendileri belirleyecektir. Öğrenciler dönem boyunca gerçekleştirecekleri çalışmaları bireysel olarak hazırlayacaklardır. Ancak analiz, araştırma ve sentez aşamasında ders yürütücülerinin denetiminde derse kayıtlı diğer öğrencilerle ortak grup çalışmaları yapabilirler. Proje çalışmasının ana aşamaları şu şekilde belirlenmiştir: A-Araştırma 1-İl düzeyinde ön araştırma ve analiz (Seçilen konun gerektirdiği durumda bölgesel analizler) 2-Öncelikli konu başlıklarının belirlenmesi 3-Belirlenen konu başlığı uyarınca literatür, örnek alan ve örnek vaka, saha araştırma ve analizlerinin yapılması B-Sentez -Literatür, örnek alan, örnek vaka ve analiz çalışmalarının sunulması -Planlama önceliklerinin ve öncelikli planlama politikalarının belirlenmesi -Planlama yaklaşımı, plan sınırı ve plan ölçeğinin belirlenmesi -Sentez kapsamında çıkarımlar, değerlendirmeler ve projeksiyonların belirlenmesi, planlama modeli ve/veya plan şemasının oluşturulması -Plan ana kararlarının belirlenmesi C-Plan -Belirlenecek kapsam, ölçek ve teknikte planların sunulması -Alt planlama bölgelerinin ve/veya öncelikli planlama odaklarına ilişkin önerilerin belirlenmesi -Planlama sürecine ilişkin tüm çalışmaların raporlanması Dersin yürütülmesi: Fakültemiz Eğitim-Öğretim Yönergesinde tanımlanmış Özel Değerlendirmeli Derslerin işlenişine yönelik koşullara bağlı olarak, ders bütününde belirlenecek olan ortak bir çalışma programına bağlı olarak görevli ders yürütücüleri öğrencilerin gelişimini birlikte izleyecek ve yönlendirecektir. Tün dönem boyunca öğrencilerin gelişiminin izlenmesi ve yönlendirilmesi sonucunda öğrencinin başarı durumunun notlandırılması dersin esasını oluşturmaktadır. Ders, Senato tarafından belirlenmiş akademik takvime uygun olarak yüzyüze ve atölye çalışması şeklinde şubelere ayrılmadan yürütülecektir. Öğrencilerin çalışmalarını bireysel olarak gerçekleştirmeleri beklenmektedir. Ancak gerek duyulduğunda araştırma ve analiz çalışmalarında ders yürütücülerinin denetiminde ortak grup çalışmaları yapılabilecektir. Öğrencilerden beklenen tüm çalışmalar, ders yürütücüleri tarafından birlikte değerlendirilecek ve notlandırılacaktır. Dönem içinde öğrencilere jüri formatında iki ayrı ara sınav uygulanacak ve bu iki jüri notu ayrı ayrı ara sınav notları olarak öğrenci not sistemine girilecektir. Bunun dışında dersin işlenişi sırasında gerek duyulması halinde ders yürütücüleri ilave değerlendirme yöntemleri belirleyebilirler. Öğrenciler, Eğitim-Öğretim Yönergesinde belirlenmiş devam koşullarına uymak zorundadırlar. Bunun yanı sıra, dönem süresince gerçekleştirilecek jüri(ler) ve eskiz ödevine katılım zorunludur. Mimarlık Fakültesi Lisans Eğitim-Öğretim Yönergesi hükümleri ve Mimarlık Fakültesi Sınav Uygulama Usul ve Esaslarının “MADDE 4 - (1) - ç” bendine göre eğitim-öğretim mevzuatı kapsamında geçerli mazeretleri (https://ebil.erciyes.edu.tr/Dosya/MainContent/hakli-ve-gecerli-mazeret-senato-karari.pdf) nedeniyle jürilere katılamayan öğrencilerin mazeretlerini belgelendirmeleri zorunludur. Jüriye katılamayan öğrenciler, o jüri için hazırlamaları gereken çalışmaları katılamadıkları jüri tarihinden sonraki en geç 7 (yedi) gün içinde ders sorumlularına teslim etmek zorundadırlar. Mazeretli öğrenciler, bu çalışmalarla ders yürütücüleri tarafından ayrıca bir mazeret jürisine alınırlar. Sınav Uygulama ve Esaslarının yine aynı maddesine göre öğrenciler bir derste mazeret sınav hakkını yalnızca bir kere kullanabilirler. Başarı Değerlendirmesi: Öğrencilerin dönem içinde yapılan iki jüri için yaptıkları çalışmalar ders yürütücüleri tarafından birlikte notlandırılır ve bunların her biri bir arasınav notu olarak not sistemine girilir. Öğrenciler, dönemin sona ermesinin ardından, Bölümce ilan edilen yılsonu sınav programı uyarınca final jürisine alınırlar. Final jürisinde öğrencilerden istenecek çalışmalar ve bunlara ilişkin dokümanlar dersler tamamlandıktan sonra öğrencilere ayrıca ilan edilir. Ara sınav notlarının aritmetik ortalamasının %40’ı ile final jürisinden alınan notun %60’ı toplanarak öğrencilerin ders başarı notları saptanır.

Dersin İçeriği
1 Genel Açıklamalar, Çalışma alanı olarak belirlenen il hakkında ön analiz ve araştırma konuları hakkında açıklamalar.
2 İl ön araştırma ve analiz çalışmalarının öğrenciler tarafından sunumu
3 İl ön araştırma ve analiz çalışmalarının tamamlanması Öncelikli planlama temasının belirlenmesi Planlama teması bağlamında literatür ve saha araştırma ve analiz çalışmalarının programlanması
4 Literatür ve saha araştırma ve analiz çalışmalarının öğrenciler tarafından sunumu
5 Literatür ve saha araştırma ve analiz çalışmalarının öğrenciler tarafından sunumu
6 Teknik gezi-Gaziantep
7 Literatür ve saha araştırma ve analiz çalışmalarının öğrenciler tarafından sunumu
8 Literatür ve saha araştırma ve analiz çalışmalarının öğrenciler tarafından sunumu Sentez çalışmaları hakkında açıklamalar
9 1. JÜRİ İl düzeyinde literatür ve saha araştırmaları ve analizleri Öncelikli planlama teması çerçevesinde sentez çalışmaları Öğrencinin belirlediği tema çerçevesinde öncelikli planlama politikalarının belirlenmesi Öğrencinin belirlediği tema çerçevesinde planlama modelinin/şemasının sunulması
10 Sentez, planlama modeli/şemalarının tartışılması Planlama kararlarının belirlenmesi hakkında açıklamalar
11 Belirlenmiş tema çerçevesinde planlama modeli/şemasının ve ana planlama kararlarının tartışılması Planlama sınırı, kapsamı, ölçeği ve tekniğinin tartışılması
12 Planlama çalışmalarının tartışılması Planlama sürecine ilişkin raporların hazırlanması konusunda açıklamalar
13 2. JÜRİ Sentez ve planlama modeli/şeması Belirlenmiş tema çerçevesinde oluşturulmuş planlama politikaları ve ana plan kararları Öncelikli tema çerçevesinde hazırlanmış plan Plan araştırma ve açıklama raporu
14 Öncelikli tema çerçevesinde hazırlanmış planın ve plan raporunun tartışılması
15 Öncelikli tema çerçevesinde hazırlanmış planın ve plan raporunun tartışılması
16 Öncelikli tema çerçevesinde hazırlanmış planın ve plan raporunun tartışılması Final teslimine ilişkin açıklamalar
17 -
18 -
19 -
20 -

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 İl bütününde yerleşme kademelenmesi, nüfus ve demografik yapısı, ekonomik yapı ve sektörel yapısı, sosyal yapısı, coğrafi özellikleri, doğal ve kültürel kaynakları hakkında analizler hazırlar
2 Analizler doğrultusunda sentez hazırlar
3 Plan senaryo ve alternatifleri hazırlar
4 Plana ait politika ve matrisleri üretir
5 Plan şemalarını çizerek anlatır
6 Analiz, sentez, plan ve plana ait kararlarını çizerek anlatır
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kentsel Tasarım
2 Kent ve Bölge Planlama
3 Ulaşım
4 Peyzaj
5 Ekoloji
6 Sosyoloji
7 Şehircilik Tarihi
8 Sanat Tarihi
9 Kentsel Koruma
10 Bilgisayar Destekli tasarım
11 Kentsel Coğrafya
12 Mimarlık Bilgisi
13 Ekonomi
14 Gayrimenkul Değerleme ve Konut
15 İstatistik
16 İmar Hukuku
17 Çizim ve Sunum Teknikleri
18 Planlama Kuram ve Teknikleri
19 Yabancı Dil
20 Genel Kültür
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 8 104
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 8 104
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 3 5 15
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 3 8 24
Ara sınavlar 3 8 24
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 1 24 24
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 30 30
Yarıyıl sonu sınavı 1 8 8
Araştırma 3 5 15
Toplam iş yükü     348
AKTS     14.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 2 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar Plane D.A., Mann L.D., Button K., Nijkamp P., Regional Planning, Classics in Planning 4, MPG Books TLD, Cornwall, 2006 Glasson J., Marshall T., Regional Planning, New York, Routledge, 2007 Tekeli İ., Türkiye’de Bölgesel Eşitsizlik ve Bölge Planlama Yazıları, Toplu Eserler 3, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2008 Pınarcıoğlu M.,, Işık O., Yeni Kalkınmacılık: Bölgesel Kalkınmada Arayışlar, GAP-GİDEM Yayınları, 2004 Değişen-Dönüşen Kent ve Bölge, 28.Dünya Şehircilik Kolokyumu, ODTÜ Mimarlık Fakültesi, Ankara, 2004 Planlamada Yeni Politika ve Stratejiler: Riskler ve Fırsatlar, 29. Dünya Şehircilik Kolokyumu, İTÜ Mimarlık Fakültesi, İstanbul, 2005 Duru B., Alkan A., 20.Yüzyıl Kenti, İmge Kitapevi, 2002 Keleş R., Kentleşme Politikası, İmge Kitapevi, 1990 Ersoy M., Kentsel Planlama Kuramları, İmge Kitapevi, 2007 Tekeli, İ., Modernizm, Modernite ve Türkiye’nin Kent Planlama Tarihi, Toplu Eserler 8, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2009

Ders İle İlgili Dosyalar