Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İLETİŞİM TARİHİ Birinci Düzey RTS102 Zorunlu 2 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. HÜLYA ÖZTEKİN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. HÜLYA ÖZTEKİN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Konferans
Dersin Amacı Öğrencilerin, ilk insandan günümüze kadar farklı iletişim biçimlerinin ve iletişim araçlarının ortaya çıkışını, teknik ve tarihsel gelişimini; bu iletişim biçimlerinin ve iletişim araçlarının ekonomik, toplumsal ve kültürel boyutlarını öğrenmesi temel amaçtır.
Dersin Tanımı İletişim biçimlerinin ve iletişim araçlarının tarihsel gelişiminin siyasal, ekonomik, toplumsal ve kültürel boyutlarıyla ele alındığı bir derstir.

Dersin İçeriği
1 İletişim ve tarih ilişkisi, uygarlık tarihinde iletişimin önemi, iletişim alanındaki yenilik ve gelişmelerin siyasi, ekonomik, kültürel ve toplumsal önemi.
2 Sözlü kültür dönemi: Mağara resimleri, heykelcikler, hesaptaşları, konuşma, ses ve ritim, sözlü kültür döneminin özellikleri.
3 Elyazmalı (chirografik) kültür dönemi: Çivi yazısı ve tabletler, hiyeroglifler ve papirüs, alfabetik yazı ve kağıt, ilk kitaplar ve ilk kütüphaneler, yazının işlevleri, elyazmalı kültürün özellikleri.
4 Basılı (tipografik) kültür dönemi: Matbaanın icadından önceki baskı yöntemleri, Gutenberg matbaasının icadı, matbaanın siyasi, toplumsal, kültürel, dini ve ekonomik sonuçları, yazılı basının doğuşu.
5 Elektrikten önceki haberleşme ve iletişim sistemleri: Pers, Antik Yunan, Roma, Çin, Bizans imparatorluklarında haberleşme ve iletişim sistemleri.
6 Elektrikten önceki haberleşme ve iletişim sistemleri: İslam devletlerinde ve Türk devletlerinde haberleşme ve iletişim sistemleri.
7 Elektrikten önceki haberleşme ve iletişim sistemleri: Ortaçağ Avrupa''sında haberleşme ve iletişim sistemleri.
8 Osmanlı İmparatorluğu''nda haberleşme ve iletişim sistemleri: Derbend sistemi, menzil sistemi, posta teşkilatı.
9 Osmanlı İmparatorluğu''nda haberleşme ve iletişim sistemleri: Osmanlı''da matbaanın kuruluşu, yazılı basının doğuşu.
10 Elektrik ve elektronik kültür dönemi: Optik telgraf, elektrikli telgraf, telefon.
11 Elektrik ve elektronik kültür dönemi: Fotoğraf, hareketli görüntü ve sinema.
12 Elektrik ve elektronik kültür dönemi: Radyo, televizyon.
13 Elektrik ve elektronik kültür dönemi: İnternet ve yeni medya
14 Osmanlı ve Türkiye''de elektrik-elektronik iletişim: Telgraf, telefon, sinema.
15 Osmanlı ve Türkiye''de elektrik-elektronik iletişim: Radyo, televizyon, internet.
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Çeşitli iletişim biçimlerinin ve iletişim araçlarının dünyadaki ve Türkiye''deki tarihini kuramsal olarak öğrenir.
2 İletişim ve haberleşme alanlarında kullanılan teknolojilerin kültür ve uygarlığa etkisini kavrar.
3 Sözlü kültür dönemi hakkında bilgi sahibi olur.
4 Yazının icadı ve elyazmalı kültür dönemi hakkında bilgi sahibi olur.
5 Matbaanın icadı ve tipografik kültür dönemi hakkında bilgi sahibi olur.
6 Elektrik ve elektronik kültür dönemi hakkında bilgi sahibi olur.
7 Sözlü, yazılı ve elektronik kültür arasında karşılaştırma yapar.
8 Bilgi, iktidar, sermaye ve teknoloji arasındaki ilişkiyi anlar.
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İletişim, radyo, televizyon ve sinema alanlarıyla ilgili bilimsel, toplumsal, ekonomik, yasal, siyasal, sosyal ve kültürel konularda disiplinler arası bir bakış açısıyla yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu birikimle tutarlı ve kapsamlı fikirler oluşturup savunabilir.
2 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki kuramları bilir.
3 Radyo, televizyon ve sinemanın dünyadaki ve Türkiye’deki tarihsel gelişim sürecini bilir.
4 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki çalışma koşullarını düzenleyen yasal belgeleri, ulusal ve uluslararası meslek örgütlerini ve etik ilkeleri bilir
5 Radyo, televizyon ve sinemada yapım aşamalarını bilir; uygulama becerisi ve yetkinliğine sahiptir
6 Radyo, televizyon ve sinema alanında program üretme ve/veya film yapma yetkinliğine sahiptir
7 Radyo, televizyon yayıncılığındaki program türleri ile sinema türlerini ve akımlarını bilir
8 Görsel ve işitsel teknik donanımı içerik üretiminde etkin olarak kullanma becerisine sahiptir.
9 Radyo, televizyon ve sinema alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini (yazılım, program, uygulamalar vb.) etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahiptir.
10 Senaryo yazma ve çekim senaryosu hazırlama becerisine sahiptir.
11 Görüntü estetiği, sinematografik anlatım ve kompozisyonun temel ilkeleri konusunda yetkindir.
12 Medya okuryazarlığı becerilerini edinerek medya içeriklerinin toplumsal, ekonomik, politik, kültürel vb. etkilerini eleştirel bakış açısıyla ele alma, çözümleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir
13 Yapay Zekâ tabanlı uygulamaları çalışmalarında etkin ve etik bir biçimde kullanabilir
14 İş hayatındaki uygulamalar ile iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi ve deneyim sahibidir.
15 En az bir yabancı dilde alanıyla ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir
16 Girişimcilik, iş geliştirme ve ekip çalışması yürütebilme konularında bilgi ve beceriye sahiptir.
17 Alanı dışında, kişisel ilgi alanları doğrultusunda tercih ettiği konularda akademik bilgi ve perspektif sahibidir.
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 2 30
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 1 15
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     72
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı David Crowley, Paul Heyer, İletişim Tarihi, Phoenix Yayınları, Ankara, 2010. Michael T. Poe, İletişim Tarihi -Konuşmanın Evriminden İnternete Medya ve Toplum, Islık Yayınları, 2015.
Yardımcı Kaynaklar Massimo Baldini, İletişim Tarihi, Avcıol Basım Yayın, İstanbul, 2000. Asa Briggs, Peter Burke, Medyanın Toplumsal Tarihi, Kırmızı Yayınları, İstanbul, 2011. İrfan Erdoğan, İletişimi Anlamak, Erk Yayınları, 2008. Serdar Öztürk, Osmanlı''da İletişimin Diyalektiği, Phoenix Yayınları, Ankara, 2010.

Ders İle İlgili Dosyalar