Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
HALK SAĞLIĞI Birinci Düzey MED604 11 10.00 10.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof. Dr. Osman Günay Prof. Dr. Fevziye Çetinkaya Prof. Dr. Ahmet Öztürk Doç. Dr. İskender Gün Doç. Dr. Elçin Balcı Yrd.Doç.Dr.Arda Borlu
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Araştırma görevlileri
Dersin Veriliş Şekli Ders iki aylık staj biçiminde olup, öğrenciler bu sürenin büyük bölümünü Kayseri il merkezindeki Toplum Sağlığı Merkezlerinde geçirmekte, 2 haftasında ise Aile Sağlığı Merkezi çalışmalarına katılmaktadırlar. Öğrenciler her haftanın ilk günü (Pazartesi) anabilim dalındaki derslere ve toplantılara katılmaktadır. Staj boyunca her öğrenci iki gün süreyle Verem Savaş Dispanserinde rotasyon yapmakta, ayrıca 3 yarım gün olmak üzere,çevre sağlığı ile ilgili ziyaretler yapmaktadır. Stajın ikinci yarısında, öğretim üyelerinin denetiminde, öğrenciler grup halinde Halk Sağlığı ile ilgili bir konuda küçük çaplı bir araştırma planlayıp, veri toplama, istatistiksel analiz, rapor yazma ve sunma çalışmalarına katılmaktadır.
Dersin Amacı Halk Sağlığı stajının amacı; Dönem VI öğrencilerinin, birinci basamak sağlık hizmetlerini ve ülkemizdeki birinci basamak sağlık örgütlenmesini kavramasını sağlamak, toplumu tanıma, kayıt tutma, araştırma planlama, veri toplama, istatistiksel analiz yapma, rapor yazma, sunum yapma becerini geliştirmek ve bir toplum sağlığı merkezini (TSM) yönetebilecek bilgi ve beceriye sahip olmalarını sağlamaktır.
Dersin Tanımı Bu staj, Dönem VI öğrencilerinin, birinci basamak sağlık hizmetleri ve ülkemizdeki birinci basamak sağlık örgütlenmesini kavramasını sağlamak, toplumu tanıma, kayıt tutma, araştırma planlama, veri toplama, istatistiksel analiz yapma, rapor yazma, sunum yapma becerini geliştirmek amacıyla yapılan iki aylık bir stajdır.

Dersin İçeriği
1 Sağlık hizmetlerinde örgütlenme ve I.basamak sağlık hizmetlerinin yeri
2 I.basamak sağlık hizmetleri kayıt sistemi, Demografik veriler
3 Devlet memurları kanunu
4 Türkiye’de emzirme durumu ve sorunları, Ek besinler
5 Kronik hastalıkların önlenmesi amacıyla beslenmenin düzenlenmesi
6 Çevre sağlığı, İçme ve kullanma suları hijyen ve analizi
7 Okul sağlığı
8 Bulaşıcı hastalıkların sürveyansı
9 Verem savaş hizmetleri
10 Ana çocuk sağlığı ve aile planlaması hizmetleri, Aile planlaması danışmanlığı
11 Sağlık eğitimi ve sağlık eğitimi uygulamaları
12 İş sağlığı ve işyeri hekimliği
13 Olağanüstü durumlarda tıbbi etik
14 Araştırma planlama
15 Araştırma verilerinin değerlendirilmesi,
16 Araştırma raporu yazımı,
17 Sunum yapma
18 İçme ve kullanma suları-inceleme gezisi
19 Çöp depolama, tıbbi atık istasyonu inceleme gezisi
20 Tarım il müdürlüğü ve işyeri ziyareti

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Türkiye’de verilen sağlık hizmetleriyle ilgili yasal mevzuatı sayabilecek, Türkiye’deki sağlık hizmetlerinin sunuluş modelini ve hizmetlerde görev alan personelin görev yetki ve sorumluluklarını açıklayabilecek,
2 Bir toplum sağlığı merkezinin ve aile sağlığı merkezinin yönetim ve işleyiş mekanizmasını kavrayabilecek, Halkın sağlığını olumsuz yönde etkileyen etmenleri sıralayabilecek,
3 Hastaları çevresiyle birlikte inceleyip izleyebilecek, Sağlıkla ilgili olaylarda biyolojik olduğu kadar sosyal ve kültürel etmenleri de değerlendirebilecek,
4 Birinci basamak sağlık kuruluşlarında erken tanı ve tedavinin önemini benimseyecek, Birinci, ikinci ve üçüncü basamak sağlık hizmetleri arasındaki ilişkiyi ve uyumu kavrayarak, sevk edilecek hastaları seçebilecek,
5 Birinci basamak koşullarında yapılabilecek laboratuar incelemelerinin gerekliliğini ve önemini benimseyip, sonuçları değerlendirebilecek, Toplumda sağlıkla ilgili sorunları epidemiyolojik yöntemler kullanarak saptayabilecek, değerlendirme ve çözüm yollarını ortaya koyabilecek, bu amaçla bir araştırma planlayıp, uygulayıp ve sunabilecek,
6 Hizmet içi eğitimin ve denetimin önemini benimseyecek, Aşıların temini, saklanması ve korunmasının önemini kavrayabilecek,
7 Aşı takvimi ve uygulama tekniklerini belirtebilecek, aşı yapabilecek, Bulaşıcı hastalıklarla savaş yöntemlerini sıralayabilecek,
8 Çevre sağlığına yönelik çeşitli kuruluşlarca yapılan hizmetleri sayabilecek, İşyerlerinde verilen sağlık hizmetlerini sıralayabilecek,
9 Toplumdaki beslenme sorunlarını değerlendirebilecek ve çözüm önerileri üretebilecek, Gıdaların üretiminden tüketimine kadar geçen safhalarda hijyenin sağlanması ve gıdaların bozulmadan saklanması için yapılması gerekenleri sıralayabilecek,
10 Gebe, loğusa, bebek ve çocuk izlemlerinin amaç ve önemini açıklayabilecek, izlem yapabilecek, Çeşitli yaş ve cins gruplarına sağlık eğitimi yapabilecek, Aile planlaması yöntemlerinin özelliklerini açıklayabilecek ve bu konuda danışmanlık yapabilecek, Temel demografik ölçütleri hesaplayabilecek ve yorumlayabilecektir.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Ağız, çene ve dişlerin hücre, doku, organ ve sistem bazında normal yapı ve fonksiyonlarını, yaşam döngüsünü ve büyümenin etkilerini açıklar
2 Ağız çene ve diş sağlığının temel ve önemli belirleyicilerini, birey ve toplum için risk faktörlerini bilir, insan ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki etkileşimi değerlendirir.
3 Ağız,çene ve diş hastalıklarının nedenlerini, bu hastalıklara neden olabilecek sistemik hastalıklarla, çeşitli sistemik hastalıklara neden olabilecek ağız ve diş hastalıklarının organizmayı etkileme yollarını, hastalıklarda ortaya çıkan vücut ve ağız yapı ve fonksiyonlarındaki bozuklukları ve yol açtığı bulguları kavrar.
4 Ağız, çene ve diş hastalıklarının tanı, tedavi, önleme ve rehabilitasyon ilkeleri ile toplumda sık görülen ağız ve diş hastalıklarının yaygınlığı ve bunlara karşı koruyucu hekimliğe yönelik yaklaşımlara sahiptir.
5 Güvenli bir çalışma ortamı sağlar ve çalışma ekibinin diğer üyeleriyle sağlık, güvenlik ve klinik risk yönetimi ile ilgili çalışmalar yapar. Verimliliği daha da arttırmak için çalışma pozisyonları, görsel algılama, alet tutuşu, malzeme kullanımı, stres ve mental durumlarla başa çıkar ve çapraz enfeksiyon kontrolü yapar.
6 Hasta ve/veya hasta yakınlarından tıbbi ve dental öykü (anamnez) alır, diş, dişeti oral mukoza ve çene eklemi bölgesinin muayenesini yapar.
7 Ağız, çene ve diş sağlık sorunlarını tanımlamak, bulguları analiz etmek ve yorumlamak, tedaviyi yönlendirmek için aydınlatılmış onam alarak temel tanısal testleri ve girişimleri uygular.
8 Anamnez, fizik muayene ve tanısal test sonuçları, işlevsel değerlendirme ve klinik akıl yürütme becerisini kullanarak klinik tanı koyar.
9 Hastanın da katılımını sağlayarak tedavi ve takip planı oluşturur ve tedavilerini uygular, gerekli durumlarda ilgili uzmana sevk eder.
10 Mevcut düzenlemelere uygun şekilde tıbbi ve adli kayıt tutar, hasta bilgilerini (epikriz, rapor vb.) hazırlar ve sunar.
11 Hastanın tanı, tedavi ve takip sürecinde kanıta dayalı ve hasta merkezli tedavi prensiplerini uygular.
12 Yaşamı doğrudan tehdit eden durumları tanır, tıbbi acil durumları yönetir ve yönlendirir.
13 Birey, aile ve toplumun ağız, çene ve diş hastalıklarının tanı, tedavi, önleme ve rehabilitasyon ilkeleri ile toplumda sık görülen ağız ve diş hastalıklarının yaygınlığı ve bunlara karşı koruyucu hekimliğe yönelik yaklaşımları uygular.
14 Diş hekimliği uygulamalarında sorumluluk alır; meslektaşları ve diğer sağlık personeli ile etkili ekip çalışması yapar ve ilgili sektörlerle işbirliği içinde çalışır.
15 Mezun diş hekimi kütüphane ve diğer veri tabanlarından gerekli bilgilere ulaşabilir, ve bu bilgileri yorumlayabilme, bilimsel ve etkili olarak kullanabilme ve sunum konusunda yeterli olmalıdır.
16 Bilimsel ve teknolojik gelişmelere, mesleki uygulamalardaki değişimlere ve toplum gereksinimlerine yanıt verebilmek için yaşam boyu öğrenme becerilerini kullanarak sürekli kendini geliştirir.
17 Birey ve toplum düzeyinde ağız, çene ve hastalıklarını önlemek ve sağlığını geliştirmek amacıyla diğer sağlık personeli ve sağlık kurumları ile işbirliği yapar.
18 Eğitim becerilerini kullanarak hasta ve hasta yakınları, toplum, diş hekimi dışı sağlık personeline eğitim ve danışmanlık verir.
19 Diş hekimliği uygulamalarında etik ilkeler doğrultusunda hareket eder, etik ikilemleri tanır ve çözümünde etik akıl yürütme prensiplerini uygular.
20 Mevcut yasal düzenlemelere uygun, diş hekimi sorumluluğunu bilerek, hasta ve diş hekimi haklarını gözeterek
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 30 6 180
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 1 15 15
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 4 4
Araştırma 1 50 50
Toplam iş yükü     249
AKTS     10.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   20
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   20
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   80
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Öztürk Y, Günay O (Ed). Halk Sağlığı: Genel Bilgiler. Erciyes Üniversitesi Yayınları, Kayseri 2011. Ders kapsamı ile ilgili bölümler
Yardımcı Kaynaklar Öztürk Y, Günay O (Ed). Halk Sağlığı: Genel Bilgiler. Erciyes Üniversitesi Yayınları, Kayseri 2011.

Ders İle İlgili Dosyalar