Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İLERİ GRAMER I İkinci Düzey TİB 809 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Arapça
Eğitimin Dili Arapça-Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR.ÖĞR. ÜYESİ YÜKSEL ÇELİK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. SÜHEYLA HALE BAYIRBAŞ Arş. Gör. NESRİN DURSUN
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze - Online
Dersin Amacı Arapça nahiv (sentaks) bilgisinde daha üst düzeyde bilgi sahibi olmak
Dersin Tanımı Arapça dilbilgisinin sarf (morfoloji-biçim bilgisi) ve nahiv (sentaks-söz dizimi) olarak ikiye ayrılan dallarından nahiv bilgisi üzerinde durur

Dersin İçeriği
1 Kelime ve Kelime çeşitleri
2 Kelimenin Halleri (İrab)
3 Zamirler ve çeşitleri
4 İşaret İsimleri
5 Bağlaçlar
6 İsi Fiiller (Fiilimsiler)
7 Soru İsimleri
8 Şart İsimleri
9 Bileşik isimler
10 Cümle ve Cümle Çeşitleri
11 İsim Cümlesinin Özne ve Yüklemi
12 İsim Cümlesinin Başına Gelen Edatlar
13 Kâne ve Benzerleri
14 Leyse’ye Benzeyen Harfler
15 Mukârabe Racâ ve Şurû Fiilleri
16 Türün Hükmünü Nefyeden Lâ
17 Fiil Cümlesi
18 Fiil Cümlesinin Öznesi (Fâil)
19 Sözde Özne (Nâib-i Fâil)
20 Nesne (Mefûl-u Bih). Diğer Zarf ve Tümleç Çeşitleri

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 BU DERSİ ALAN BİR ÖĞRENCİ GENEL HATLARIYLA ÖĞRENDİĞİ ARAPÇA GRAMERİNİN İNCELİKLERİNİ ÖĞRENİR.
2 BU DERSİ ALAN ÖĞRENCİ GRAMERLE İLGİLİ TERİMLERİ DOĞRU OKUYABİLİR.
3 BU DERSİ ALAN ÖĞRENCİ GRAMERLE İLGİLİ TERİMLERİ DOĞRU ANLAYABİLİR.
4 BU DERSİ ALAN ÖĞRENCİ GRAMERLE İLGİLİ ORJİNAL METİNLERİ DOĞRU TERCÜME EDEBİLİR.
5 BU DERSİ ALAN ÖĞRENCİ GRAMERLE KONULARINI ANLATABİLİR.
6 BU DERSİ ALAN ÖĞRENCİ GRAMERLE KONULARINI TARTIŞABİLİR.
7 BU DERSİ ALAN ÖĞRENCİ GRAMERLE İLGİLİ ORJİNAL KAYNAKLARA BAŞVURABİLİR.
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuran ayetlerinin manalarını anlayıp kavrar, yorum yapma kabiliyetini geliştirir.
2 Kuran meallerini ve tefsirlerini yakından tanır, aralarında mukayese yapabilir.
3 İlahiyat alanındaki ortaya çıkacak yeni problemleri Kur’an, Sünnet ve bunlara bağlı diğer delillerden yararlanarak bilimsel anlamda ifade etme ve topluma objektif veriler üretmek.
4 Temel İslam ilimleriyle ilgili konuları tasavvufi açıdan yorumlar.
5 Kuran ve yorumuyla ilgilenenelerle uluslararası düzeyde görüş alışverişinde bulunabilme becerisi kazanır.
6 Hadis ve sünnet kavramlarının anlam alanlarını bilir. Kur’an’ın anlaşılmasında sünnetin önemini bilir. Kur’an-sünnet ilişkisini bilir.
7 Tarihi süreçte ve günümüzde hadis ve sünnet konularıyla ilgili tartışılmış ve tartışılmakta olan konuları bilir. Üzerlerinde tartışmalar süren konuları değerlendirir. Problemlerle ilgili çözüm önerileri sunar.
8 Hadis ilminde kavramsal olarak tenkidin nasıl gerçekleştiğini bilir. İslam kültür tarihindeki tenkid zihniyetini örneklerle inceleme ve tartışma imkanı bularak bu konuda perspektif kazanır. Batıda uygulanan tenkid yöntemlerini öğrenir ve yöntemler arasında karşılaştırma yapar.
9 İslâm Mezhepleri Tarihi’ni konuları ve amaçları bakımından, ayrıca diğer din bilimleriyle ilişkisi açısından tanır.
10 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin oluşum ve gelişim sürecini anlar, değerlendirir ve yorumlar.
12 İslam Mezhepleri Tarihinin temel kaynakları, metodolojisi ile erken dönemlerden itibaren ortaya çıkmış olan ana dini akımları/mezhepleri tanır.
13 İslam inanç esaslarını tarihsel süreç ışığında kavrar ve analiz eder.
14 Mezhepler arası teolojik farklılıkların siyasal ve sosyal arka planını anlar ve değerlendirir.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 6 5 30
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     155
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı et-TatbîKu''n- Nahvî (Dr. Abduh er-Râcihî)
Yardımcı Kaynaklar Câmiu''d-Durûsi''l-Arabiyye, Mustafa el-Galayini. Katru''n-Nedâ ve bellu''s-sadâ, İbn Hişâm el-Ensârî

Ders İle İlgili Dosyalar