Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TASAVVUFTA VUCUD NAZARİYELERİ İkinci Düzey TİB 512 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç. Dr. Osman Nuri KÜÇÜK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Mesut Sandıkçı
Dersin Veriliş Şekli yüz yüze
Dersin Amacı Tasavvufta varlık anlayışının incelenmesi amaçlanır
Dersin Tanımı İslam felsefecilerin, Kelamcıların ve İbn Arabinin varlık anlayışlarını, Mutlak vücud, itibari vücud, ayan sabite ve varlık mertebeleri gibi konuları ele alan bir derstir.

Dersin İçeriği
1 yunan düşüncesinde varlık anlayışları
2 İslam felsefesinde varlık anlayışı ve sudur teorisi
3 Kelamın Tanrı anlayışı ve Tanrının isim ve sıfatları
4 İbn Arabî öncesi sufilerin tevhid anlayışları
5 Teveccüd, Vecd ve Vücud kavramların incelenmesi
6 İbn Arabide Vücud Terimi
7 Vücud ve Meratübel Vücud
8 Mutlak vücud ve itibari vücud
9 Birlik çokluk ilişkisi
10 Allah'ın İsim ve sıfatları Teorisi; ontolojik ve epistemolojik anlamaları
11 Tenzih ve Teşbih arasında Cenabı Hak
12 Eşyanın hakikati bakımından Ayanı Sabite
13 Vahdeti vücud ve Vahdeti şuhud meselesi
14 İbn Arabinin vücud görüşünün hususi tesirleri
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Tasavvufun bir özgün bir düşünce biçimi olduğunu kavrar.
2 Tasavvuf varlık anlayışının temel kavramları hakkında bilgi sahibi olur.
3 Nazari Tasavvufun temel klasiklerini ve kurucu düşünürlerini tanır.
4 Tasavvuf tarihi içinde sufilerin varlık anlayışlarının seyri hakkında bilgi sahibi olur.
5 Tasavvuf varlık anlayışının özgünlüğünü kavrar.
6 Tasavvufun varlık anlayışı ile diğer ilimlerin varlık anlayışlarını mukayese edebilir.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuran ayetlerinin manalarını anlayıp kavrar, yorum yapma kabiliyetini geliştirir.
2 Kuran meallerini ve tefsirlerini yakından tanır, aralarında mukayese yapabilir.
3 İlahiyat alanındaki ortaya çıkacak yeni problemleri Kur’an, Sünnet ve bunlara bağlı diğer delillerden yararlanarak bilimsel anlamda ifade etme ve topluma objektif veriler üretmek.
4 Temel İslam ilimleriyle ilgili konuları tasavvufi açıdan yorumlar.
5 Kuran ve yorumuyla ilgilenenelerle uluslararası düzeyde görüş alışverişinde bulunabilme becerisi kazanır.
6 Hadis ve sünnet kavramlarının anlam alanlarını bilir. Kur’an’ın anlaşılmasında sünnetin önemini bilir. Kur’an-sünnet ilişkisini bilir.
7 Tarihi süreçte ve günümüzde hadis ve sünnet konularıyla ilgili tartışılmış ve tartışılmakta olan konuları bilir. Üzerlerinde tartışmalar süren konuları değerlendirir. Problemlerle ilgili çözüm önerileri sunar.
8 Hadis ilminde kavramsal olarak tenkidin nasıl gerçekleştiğini bilir. İslam kültür tarihindeki tenkid zihniyetini örneklerle inceleme ve tartışma imkanı bularak bu konuda perspektif kazanır. Batıda uygulanan tenkid yöntemlerini öğrenir ve yöntemler arasında karşılaştırma yapar.
9 İslâm Mezhepleri Tarihi’ni konuları ve amaçları bakımından, ayrıca diğer din bilimleriyle ilişkisi açısından tanır.
10 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin oluşum ve gelişim sürecini anlar, değerlendirir ve yorumlar.
12 İslam Mezhepleri Tarihinin temel kaynakları, metodolojisi ile erken dönemlerden itibaren ortaya çıkmış olan ana dini akımları/mezhepleri tanır.
13 İslam inanç esaslarını tarihsel süreç ışığında kavrar ve analiz eder.
14 Mezhepler arası teolojik farklılıkların siyasal ve sosyal arka planını anlar ve değerlendirir.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 14 2 28
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 14 2 28
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı İnsan-ı Kamil (çev. Abdülaziz M. Tolun), yay. Haz. Selçuk Eraydın, Ekrem Demirli, Abdullah Kartal. İstanbul: İz Yayıncılık: 266 ; Mahmut Erol Kılıç, İbn Arabi Düüşncesine Giriş, Sufi yayınları, Mustafa Çakmaklıoğlu, İbn Arabide Marifetin İfadesi, İnsan yayınları; Osman Nuri Küçük, İnsanı Kamil, İnsan yayınları, Ekrem Demirli, İslam Metafiziğinde Tanrı ve İnsan, Kabalcı Yayınları
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar