Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TÜRK EDEBİYATINA PSİKANALİTİK YAKLAŞIM Üçüncü Düzey TDE 572 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. MÜMTAZ SARIÇİÇEK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı yok
Dersin Veriliş Şekli Öğretici ve öğrenci merkezli yöntemler birlikte kullanılacaktır.
Dersin Amacı Edebî metnin estetik haz uyandırıcı yönlerinin tespiti amaçlanmıştır.
Dersin Tanımı Bir disiplinler arası alan olan edebiyat psikolojisinin imkanları kullanılarak edebî metinlerin psikanalitik yönden çözümlenmesi.

Dersin İçeriği
1 Kaynakça bilgisi, kavramsal çerçeve, metin tahlilinin gerekliliği ve görevi, tahkiyeli edebi eser inceleme yöntemleri ve yöntem bilgisi
2 Edebiyat-psikoloji ilişkisi
3 Psikanalitik edebiyat kuramının öğrenilmesi ve çeşitli eserler üzerinde uygulama çalışmalarının yapılması
4 'Analitik Psikolojinin Temel İlkeleri' eseri üzerinde durularak edebi eser incelemesinde analitik psikolojinin yerinin değerlendirilmesi
5 Arketip kavramının öğrenilmesi
6 Frazer'in "Altın Dal I-II" eserinin incelenmesi.
7 'Ebedi Dönüş Mitosu' eserinin incelenmesi
8 ARA SINAV
9 'Mumun Alevi','Ateşin Tin Çözümlemesi' eserlerinin incelenmesi
10 'Uzamın Poetikası', 'Su ve Düşler' eserlerinin incelenmesi
11 Ateş, su ve mekanın eserlerde yansımaları ve daha önce okunan eserlerden hareketle psikolojik derinliğinin açıklanması
12 Kahramanın Sonsuz Yolculuğu eserinin incelenmesi.
13 Huzur, Aylak Adam, Tutunamayanlar ve Yeni Hayat romanlarında yolculuk arketipinin uygulanması
14 Değerlendirme
15 FİNAL SINAVI
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Edebiyat-psikoloji ilişkisi hakkında kaynakça bilgisi edinilir.
2 Modern psikolojinin temel kavramlarını öğrenir.
3 Psikanalitik edebiyat eleştirisini öğrenir.
4 Arketipsel eleştiriyi öğrenir.
5 Dünyada ve ülkemizde psikanalitik/arketipsel eleştiri uygulama çalışmalarını kavrar.
6 Edebi eser üzerinde uygulama çalışması yapmasını öğrenir.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Alanı ile ilgili nitel ve nicel verileri toplar, bilgisayar destekli programlarla analiz eder ve yorumlar.
2 İşletme bilimi ile ilgili alanlarda özgün bilimsel çalışma yaparak, ulusal ve uluslararası literatüre katkıda bulunur.
3 Yaptığı bilimsel çalışmaları araştırmacılara ve diğer yararlanıcılara makaleler yoluyla yazılı; seminer, sempozyum, konferans ve kongre bildirileri yoluyla sözlü olarak aktarır.
4 İşletme ve çevresine ilişkin ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder, bunların işletme ve çevresi üzerindeki etkilerini tartışır.
5 İşletme bilimi ile ilgili alanlarda (yönetim, muhasebe, finansman, üretim yönetimi, pazarlama, sayısal yöntemler) ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve yönetimsel etik sorunları tespit eder ve bunlara çözüm üretir.
6 İşletmelerde insan kaynaklarının stratejik bir unsur olarak etkin ve verimli bir şekilde yönetilmesinin yollarını açıklar.
7 Bir yeni girişimin nasıl başlatılacağını ve girişimcilik sürecinin nasıl yönetileceğini gösterir ve uygular.
8 İşletmelerin uzun vadede sürdürülebilir rekabet üstünlüğüne sahip olması için izlenmesi gereken stratejik yönetim süreçlerini açıklar.
9 Üretim yönetiminde karşılaşılan problemler ve kullanılan yöntemler hakkında dünyadaki son gelişmeleri ve ortaya çıkan yeni yaklaşımları tartışır.
10 Üretim ve hizmet sektöründeki gerçek olaylar için standart süreleri tespit edip simülasyon modelleri tasarlar ve elde edilen sonuçları yorumlar.
11 Ekonomi, finans, muhasebe ve denetim alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri, bunların işletmeler ve piyasalar üzerindeki etkilerini takip eder ve tartışır.
12 Pazarlamanın temel alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar.
13 Pazarlama biliminin, işletme bölümünün diğer anabilim dallarıyla etkileşimini açıklar ve yeni bakış açıları ile farklı konuları tartışır.
14 İşletmenin farklı alanlarına ilişkin problemleri teorik alt yapılarını ve bağlamsal koşullarını dikkate alarak tartışır.
15 Mevcut bir problemin çözümünde kullanılan yöntemler arasındaki farkları, avantaj ve dezavantajları tartışır.
16 Literatürdeki bir çalışmaya farklı yöntemler uygular ve problemin çözümü için yeni yaklaşımlar ya da yeni yöntemler önerir.
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 5 70
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     144
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 4
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 4
Yarıyıl içi toplam   8
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1. Rene Wellek-Austın Warren, Edebiyat Bilimi, Akademi Kitabevi, İstanbul 2009 (Çev. Ömer Faruk Huyugüzel)
Yardımcı Kaynaklar 2. Gürsel Aytaç, Genel Edebiyat Bilimi, Papirüs, İstanbul 1999. 3. Oğuz Cebeci, Psikanalitik Edebiyat Kuramı, İthaki, İstanbul 2009. 4. Carl Gustav Jung, Dört Arketip, Metis yayıncılık, İstanbul 2013 (Çev. Zehra Aksu Yılmazer) 5. Carl Gustav Jung, Analitik Psikolojinin Temel İlkeleri, Cem Yayınevi, İstanbul 2000 (Çev. Kamuran Şipal) 6. Mircea Eliade, Ebedi Dönüş Mitosu, İmge Kitabevi, Ankara 1994 (Çev. Ümit Altuğ) 7. Gaston Bachelard, Ateşin Tinçözümlemesi, Öteki Yayınevi, İstanbul 2007 (Çev. Nail Bezel) 8. Gaston Bachelard, Mumun Alevi, İthaki, İstanbul 2008 (Çev. Ali Işık Ergüden) 9.Gaston Bachelard, Su ve Düşler, YKY, İstanbul 2006 (Çev. Olcay Kunal) 10. Gaston Bachelard, Uzamın Poetikası, İthaki, İstanbul 2008 (Çev. Alp Tümertekin) 11. Joseph Campbell, Kahramanın Sonsuz Yolculuğu, Kabalcı, İstanbul 2010 (Çev. Sabri Gürses) 12. Mümtaz Sarıçiçek, Modern Kahramanın Mitolojik Yolculuğu, Tezmer, Kayseri 2013.

Ders İle İlgili Dosyalar