Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TÜRKİYE CUMHURİYETİNİN SOSYAL VE İKTİSAT TARİHİ II Üçüncü Düzey TAR 318 6 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. HİKMET ZEKİ KAPCI
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Teorik, Sınıf dersleri, öğrenciler ile aktif sınıf çalışmaları.
Dersin Amacı Türkiye Cumhuriyeti''''nin ekonomik ve iktisadi yapısı ile sosyal durumu ve kurumları hakkında bilgi sahibi olmak.
Dersin Tanımı TAR 318 Seçmeli

Dersin İçeriği
1 Sosyal tarihin anlamı, alanı ve kaynakları
2 Cumhuriyet öncesi sosyal tarih ile ilgili gelişmeler
3 Aile ve kadın hakları
4 Yetimhaneler ve huzurevleri Fakirlik ve fakirlikle mücadele
5 Vakıflar, Dernekler ve cemiyetler (Kızılay, Yeşilay v.b.)
6 Sağlık alanında gelişmeler
7 Şehirleşme ve bayındırlık hizmetleri
8 Vize
9 Ticari sektörler ve ticaret ile ilgili gelişmeler
10 Tarım kesimi ve tarımsal üretim
11 İşçi hakları ve Sendikalar
12 Emeklilik sistemi (SSK, Bağkur,Emekli Sandığı ve özel emeklilik)
13 Tabii kaynaklar
14 İletişim ve Ulaşım
15 Final
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin ana ilkelerine bağlı, Türk Milli Eğitim sisteminin temel amaçlarına uygun, alanında bilgili ve deneyimli bireyler olarak yetişecektir.
2 Bilimsel araştırmalar yaparken açık fikirli olma, farklı görüşlere açık olma, kuşkucu olma, yeterli kanıt olmadığında kararı erteleyebilme gibi davranışları kazanacak, çalışmalarını sabırlı ve özenli olarak yürütebileceklerdir.
3 Modern tarih araştırma ve yazma yöntemlerini bilimsel etik kurallarına bağlı kalarak uygulayacaklardır.
4 Cumhuriyet dönemi iktisadi yapısı hakkında bilgi sahibi olacaklardır.
5 Cumhuriyet dönemi sosyal yapısı hakkında bilgi sahibi olacaklardır.
6 -
7 -
8 -
9 -
10 -

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuranın manasını kavrar,yorumu hakkında söz sahibi olur.
2 Kuran ilimleri ve tefsir metinleri hakkında vukufiyetli bilgi sahibi olur, bu metinler hakkında yorum ve değerlendirme yapabilme becerisi kazanır.
3 Geniş ve derin bir Kuran kültürüne sahip olur, uluslararası düzeyde bilimsel toplantılara katılır, alanı ile ilgili tezler ileri sürüp savunabilir.
4 Hadislerin İslam’daki yerini bilir, Sünnetin Kur’ân-ı Kerim ışığında anlaşılacağını, lafız ve maksat arasındaki ilişkiyi kavrar, gaybî olanla olmayanları birbirinden ayırt eder, çelişki görülen hadisleri uzlaştırır.
5 İsnadın ortaya çıkışını, yerleşmesini, ravilerde aranan özellikleri ve ravilerin nasıl tenkid edildiğini bilir. Hadisin farklı rivayetlerini toplayıp sened ağını ortaya çıkararak onu değerlendirme yeteneğini kazanır.
6 Hadis değerlendirmelerinde bütünlüğün sağlanması gerektiğini bilir, sened ve metin tenkidinde bütünlüğü sağlama prensiplerini bilir, Hadisi anlama ve anlatmada bütünlüğün nasıl sağlanacağını bilir ve Hadisleri bütünlük esaslarına göre değerlendirebilme yeteneğini kazanır.
7 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir
8 XIX. ve XX. yüzyıllarda İslâm âlemindeki ihya hareketlerini doğuran nedenleri ve günümüz İslâm dünyasındaki ana dini akımları tanır.
9 İlk Dönemde ortaya çıkan Haricilik, şia, Mutezile, Mürcie gibi mezhepleri tanır.
10 Teolojik tartışmaların metodolojik ve tarihsel yönlerini kavrar ve değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin güncel problemlerini tespit ve değerlendirme kabiliyetini kazanır.
12 Çağdaş teolojik problemlere çözüm önerebilme becerisini kazanır.
13 Dinî konularda alanında uzman akademisyenlerle çeşitli sempozyum, konferans, açık oturum ve panellerde bilgi paylaşımı kabiliyet ve becerisini geliştirme yeteneğine sahip olur.
14 Çağdaş değer ve ilkeler bazında, kazanılan bilimsel değer ve persfektif çerçevesinde insanlığa faydalı olma ilkesine bağlı kalınarak düzgün, tutarlı ve iyi bir vatandaş olma düşüncesini yaşatmaya çalışmak.
15 Din alanının kapsamı temel alınarak bilgilendirilme ihtiyacının gerekli ve lüzumlu olduğu kişi ve tüzel kişilerin ihtiyacı olan yazılı, sözlü ve görsel alanda sunum tecrübelerinin kazandırılması.
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 8 1 8
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 12 12
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     86
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 40 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar Ahmet Tabakoğlu, Türkiye İktisat Tarihi, Dergah Yayınları. Cahit TALAS, Türkiye'nin Açıklamalı Sosyal Politika Tarihi, Bilgi Yayınevi. Çağlar Keyder, Toplumsal Tarih Çalışmaları, İletişim Yayınları. Çağlar KEYDER, Türkiye'de Devlet ve Sınıflar, İletişim Yayınları. Korkut BORATAV, Türkiye İktisat Tarihi 1908- 2002, İmge Kitabevi. Korkut Boratav, Türkiye İktisat Tarihi 1908-2009, İmge Kitabevi. Lütfi Erişçi, Sosyal Tarih Araştırmaları, Tüstav Yayınları . M. İlker Parasız, İktisat Tarihi, Ezgi Kitabevi. Nadir Özbek, Osmanlı İmparatorluğu’nda Sosyal Devlet, İletişim. Oktay Yenal, Cumhuriyet'in İktisat Tarihi, Türkiye İş Bankası Yayınları Sabahattin ZAİM, Türkiye’nin Yirminci Yüzyılı, Cilt 1-2-3, İşaret Yayınları. Safiye Kıranlar, Savaş Yıllarında Türkiye’de Sosyal Yardım Faaliyetleri(1914-1923), TTK. Şevket Pamuk, Türkiye’nin 200 Yıllık İktisadi Tarihi, Türkiye İş Bankası Yayınları. Tevfik ÇAVDAR, Türkiye Ekonomisinin Tarihi 1900?1960, İmge Kitabevi. Tevfik Güran, İktisat Tarihi,Der Yayınları . Yaşar Baytal, Atatürk Döneminde Sosyal Yardım Faaliyetleri, ATAM.

Ders İle İlgili Dosyalar