Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi D.TİPİ AKTS Kredisi Ders Bilgileri
RASYON HAZIRLAMA TEKNİKLERİ Birinci Düzey ZT 526 2 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof.Dr. Yusuf KONCA, Yrd.Doç. Dr. İsmail ÜLGER
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Teorik
Dersin Amacı Rasyon formülasyonu için gerekli temel bilgilerin öğretilmesiRasyon oluşturmada kullanılan matematiksel modellerin öğretilmesiBilgisayar ile rasyon formülasyonunun uygulamalı olarak öğretilmesiRuminantlar ile kanatlı hayvanlar için rasyon hazırlamanın öğretilmesi
Dersin Tanımı Rasyon formülasyonu için gerekli temel bilgiler, elle hesaplayarak rasyon formülasyonu uygulamaları, bilgisayarla rasyon formülasyonu uygulamaları

Dersin İçeriği
1 Kesif ve Kaba Yemler, Besin Madde İçerikleri, Yemlerin Farklı Türler İçin Rayon Hazırlarken Dikkat Edilmesi Gereken Özellikleri
2 Çiftlik Hayvanlarının Besin Madde Gereksinmleri
3 Yem Yönetmeliği ve Yemlerle İlgili TSE standartları
4 Rasyon Hazırlama Teknikleri
5 Farklı Rasyon Hazırlama Tekniklerinin Öğrenciler Tarafından Uygulanması
6 Kanatlı Rasyonları İçin Database Hazırlanması
7 Ruminanat Rasyonları İçin Database Hazırlanması
8 Ara Sınavı
9 Doğrusal Programlanın Teorisi, Rasyon Hazırlanmasında Kullanımı
10 EXCEL Kullanımı ve Uygulamaları
11 EXCEL’de Doğrusal Programlama Uygulaması ve Diğer Doğrusal Programlama Paket Programları
12 Karma Yem, Konsantre Yem ve Tüm Rasyon (Total mixed ration=TMR) Hazırlanması
13 EXCEL’de Kanatlı Rasyon Programının Hazırlanması ve Uygulama
14 EXCEL’de Ruminant Rasyon Programının Hazırlanması ve Uygulama
15 Genel Değerlendirme
16 Final Sınavı
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Çiftlik hayvanlarının besin madde gereksinmelerini bilir.
2 Yemlerin değişik çiftlik hayvanları için taşıdığı değer ve önemi bilir.
3 Farklı rasyon hazırlama tekniklerini bilir. Pratik Koşullarda rasyon hazırlayabilir.
4 Endüşük maliyetli rasyonları hazırlayabilir.
5 Etkin besin madde kullanımı ve çevreye duyarlı hayvan besleme yaklşımlarını ve buna uygun rasyon hazırlamayı bilir.
6 -
7 -
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İnsan bedeninin normal fiziksel ve psikolojik işleyişinin ana basamaklarını bilir.
2 Fiziksel, biyolojik, kültürel ve sosyal çevre faktörlerinin insan sağlığına etkilerini açıklayabilir. Bireyleri çevresiyle bir bütün olarak değerlendirir.
3 Hastalık ve yaralanmaların hücre, doku ve organlarda oluşturduğu yapısal ve fonksiyonel değişiklikleri ve bunların yol açtığı semptom ve bulguları açıklayabilir.
4 Çağdaş hekimlik anlayışına uygun hasta yönetiminin gerektirdiği hekimlik becerilerini (tanı, tedavi, izlem, rehabilitasyon ve acil girişim) bilir ve uygular.
5 Tıbbi uygulamalarını maliyet – etkili yaklaşımlara dayandırır.
6 Sevk edilmesi gereken hastaları seçebilir ve uygun koşullarda sevk edebilir.
7 Birey ve toplum sağlığını korumaya ve geliştirmeye yönelik temel ilkeleri bilir ve uygular.
8 Sağlık hizmetlerinin sunumunda güncel uygulamaları ve hukuki düzenlemeleri bilir.
9 Mevcut düzenlemelere uygun şekilde tıbbi ve adli kayıt tutabilir ve gerekli bildirimleri yapabilir.
10 Mesleğini uygularken hastalar, hasta yakınları, meslektaşları, diğer sağlık çalışanları ve diğer paydaşlarla etkin iletişim kurar.
11 İnsani ve mesleki değerlerle etik ilkelere uygun davranır.
12 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır.
13 Hekimlik mesleğinde yaşam boyu öğrenmenin önemini bilir, farklı kaynaklardan güvenilir bilgiye ulaşabilir ve elde ettiği bilgileri eleştirel yaklaşımla yorumlayabilir.
14 Sağlık hizmetlerinin sunumunda kullanılan alet ve cihazlar hakkında bilgi sahibidir, birinci basamak koşullarında kullanılması beklenen alet ve cihazları kullanabilir.
15 Bilimsel araştırma planlayabilir, verileri toplayabilir, değerlendirebilir, araştırma raporu hazırlayabilir, hazırladığı raporu yurt içi veya yurt dışı bir dergide yayınlayabilir veya bir bilimsel toplantıda sunabilir.
16 Türkçeyi doğru ve etkili biçimde kullanır.
17 En az bir yabancı dili; mesleksel literatürü anlayacak, yorumlayacak ve öğrendiklerini hekimlik uygulamalarına taşıyabilecek düzeyde kullanabilir.
18 Temel yöneticilik ve liderlik becerilerine sahiptir.
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 14 3 42
Sunum / Seminer hazırlama 14 2 28
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 20 20
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     184
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 60
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Haşimoğlu,S. ve Aksoy,A.,1977.Rasyon hesaplama metodları ve yemleme prensipler.A.Ü.Yayınları:478, Ders kitapları serisi:33. Erzurum.,NRC, 2000.Nutrient requirements of dairy cattle. National academy pres, Washington, DC.
Yardımcı Kaynaklar Beef Cattle Handbook,1987.Cooperative Extension Service, University of Maryland

Ders İle İlgili Dosyalar