Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KÜLTÜR TARİHİ Birinci Düzey RTS 130 Zorunlu 2 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri YOK.
Eğitimin Dili TÜRKÇE.
Koordinatör DOÇ. DR. ÇİLEM TUĞBA KOÇ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç. Dr. Çilem Tuğba Koç
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı YOK
Dersin Veriliş Şekli Konferans
Dersin Amacı Bu dersin amacı iletişim biçimlerindeki değişimindeki değişimin kültürel ve sosyal sonuçlarıyla, bireylerin gündelik yaşam biçimleri arasındaki ilişkiye dikkat çekmektir.
Dersin Tanımı Bu derste, öncelikle kültür ve kültür tarihi kapsamına değinilerek medya, kültür, tarih ve toplum arasındaki ilişki analiz edilmektedir.

Dersin İçeriği
1 Kültür Tarihinin Kapsamı ve Kültür Kavramına İlişkin Yaklaşımlar
2 Kültür ve Medeniyet Ayrımının Ele Alınması
3 Yazılı Kültürden Elektronik Kültüre İletişim Alanındaki Tartışmalar: Harold Innis ve İletişimin Yanlılığı
4 Yazılı Kültürden Elektronik Kültüre İletişim Alanındaki Tartışmalar: Walter Ong, Sözlü Kültür ve Yazılı Kültür Karşılaştırması
5 Yazılı Kültürden Elektronik Kültüre İletişim Alanındaki Tartışmalar: Marshal McLuhan''''''''''''''''''''''''''''''''la Küresel Köy ile Yeniden Sözlü Kültüre Dönüş
6 Türk-İslam Coğrafyasında Yazılı Kültürün Gelişimi
7 Avrupada Burjuva Sınıfının Doğuşu ve Yazılı Kültürün Yükselişi
8 Avrupada Burjuva Sınıfının Doğuşu ve Yazılı Kültürün Yükselişi
9 Pazar yerlerinin Doğuşu ve Toplumsal Yaşam
10 Aydınlanma Çağı ve Modernizm
11 Osmanlı Aydınlanması ve Yazı Kültürünün Gelişimi
12 Osmanlı Aydınlanması ve Yazı Kültürünün Gelişimi
13 Erken Modernleşme Döneminde Kamusal Alan Kavramının Ortaya Çıkışı
14 Tüketim Kültürünün Doğuşu: Yeni Tüketim İdolü Olarak Flanör Kavramı
15 Tüketim Kültürünün Doğuşu: Yeni Tüketim İdolü Olarak Flanör Kavramı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Kültür kavramına getirilen yaklaşımları öğrenir.
2 Kültür tarihinin kapsamını kavrar.
3 İletişim biçimlerinin toplumsal sonuçlarını öğrenir.
4 İletişim biçimlerindeki değişim ile iktidar ve medya arasındaki ilişkiyi kavrar.
5 İletişim biçimlerindeki değişimin nedenlerini kavrar.
6 İletişim biçimlerinin insanların gündelik yaşamını ve kültürünü nasıl şekillendirdiğini bilir.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İletişim, radyo, televizyon ve sinema alanlarıyla ilgili bilimsel, toplumsal, ekonomik, yasal, siyasal, sosyal ve kültürel konularda disiplinler arası bir bakış açısıyla yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu birikimle tutarlı ve kapsamlı fikirler oluşturup savunabilir.
2 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki kuramları bilir.
3 Radyo, televizyon ve sinemanın dünyadaki ve Türkiye’deki tarihsel gelişim sürecini bilir.
4 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki çalışma koşullarını düzenleyen yasal belgeleri, ulusal ve uluslararası meslek örgütlerini ve etik ilkeleri bilir
5 Radyo, televizyon ve sinemada yapım aşamalarını bilir; uygulama becerisi ve yetkinliğine sahiptir
6 Radyo, televizyon ve sinema alanında program üretme ve/veya film yapma yetkinliğine sahiptir
7 Radyo, televizyon yayıncılığındaki program türleri ile sinema türlerini ve akımlarını bilir
8 Görsel ve işitsel teknik donanımı içerik üretiminde etkin olarak kullanma becerisine sahiptir.
9 Radyo, televizyon ve sinema alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini (yazılım, program, uygulamalar vb.) etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahiptir.
10 Senaryo yazma ve çekim senaryosu hazırlama becerisine sahiptir.
11 Görüntü estetiği, sinematografik anlatım ve kompozisyonun temel ilkeleri konusunda yetkindir.
12 Medya okuryazarlığı becerilerini edinerek medya içeriklerinin toplumsal, ekonomik, politik, kültürel vb. etkilerini eleştirel bakış açısıyla ele alma, çözümleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir
13 Yapay Zekâ tabanlı uygulamaları çalışmalarında etkin ve etik bir biçimde kullanabilir
14 İş hayatındaki uygulamalar ile iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi ve deneyim sahibidir.
15 En az bir yabancı dilde alanıyla ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir
16 Girişimcilik, iş geliştirme ve ekip çalışması yürütebilme konularında bilgi ve beceriye sahiptir.
17 Alanı dışında, kişisel ilgi alanları doğrultusunda tercih ettiği konularda akademik bilgi ve perspektif sahibidir.
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 2 30
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 1 15
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 20 20
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 1 15 15
Toplam iş yükü     102
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Kültür Tarihi-Peter Burke Medyanın Toplumsal Tarihi-Asa Briggs-Peter Burke Sözlü ve Yazılı Kültür- Walter Ong Medya ve Modernite-John B.Thompson Tarihin Görgü Tanıkları-Peter Burke Görsel Kültür ve Küresel Kitle Kültürü- Mukadder Çakır
Yardımcı Kaynaklar Medyayı Okumak İletişim, Kültür, Edebiyat Üzerine Notlar-Oya Şaki Aydın İletişim Tarihi- David Crowley-Paul Hayer Koç, Ç. T. (2019). The New One of the Old Media: Understanding Electrocin Culture. In: Emrah Doğan&Nuran Öze (Edits) Debates on Media&Communication Studies, pp. 36-46. Ijopec Publication: London&Istanbul.

Ders İle İlgili Dosyalar