Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi D.TİPİ AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ET BİLİMİ Birinci Düzey KVBH 631 1 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. NAİM DENİZ AYAZ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencileri etin yapısı, kimyası ve özellikleri ile üretilen et ürünleri ve üretim teknolojileri hakkında bilgilendirmektir.
Dersin Tanımı Et Bilimi, etin yapısı ve özellikleri ile et ürünlerinin genel özellikleri ve teknolojisi ile ilgili bilgi veren bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Giriş, et endüstrisinin önemi ve ülke ekonomisine katkısı, etin tanımı ve çeşitleri
2 Etin bileşimi (kimyasal yapısı, su, protein, yağ, vitamin ve mineraller)
3 Karkas parçalama, kesimden sonra etin pH’sında görülen değişiklikler, rigor mortis ve etlerin olgunlaştırılması, DFD, PSE etler, cold shortening, çözünme sertliği, etlerin yapay olarak olgunlaştırılmaları
4 Etin Kalite Nitelikleri
5 Et ürünlerinin üretiminde uygulanan temel işlemler ve et ürünlerinin sınıflandırılması
6 Et muhafaza metotları, et üretiminde kullanılan temel materyaller ve katkı maddeleri
7 Sucuk teknolojisi
8 Sosis, Salam Teknolojisi
9 Pastırma teknolojisi
10 Kavurma, konserve teknolojisi
11 Kanatlı ürünleri teknolojisi (kanatlı etleri ve kimyasal özellikleri, kesim aşamaları, muhafaza metotları)
12 Su ürünleri teknolojisi (balık eti ve kimyasal özellikleri, muhafaza metotları)
13 Et ve et ürünlerinin ambalajlanması
14 Et işletmelerinde personel hijyeni, temizlik ve dezenfeksiyon
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Etin bileşimi ve kalite özellikleri
2 Ete uygulanan işlemler konusunda temel kavram ve prensipler
3 Geleneksel ve dünya çapında yaygın et ürünleri
4 Et ve et ürünlerinin muhafazası
5 Et işletmelerinde temizlik ve sanitasyon
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İnsan bedeninin normal fiziksel ve psikolojik işleyişinin ana basamaklarını bilir.
2 Fiziksel, biyolojik, kültürel ve sosyal çevre faktörlerinin insan sağlığına etkilerini açıklayabilir. Bireyleri çevresiyle bir bütün olarak değerlendirir.
3 Hastalık ve yaralanmaların hücre, doku ve organlarda oluşturduğu yapısal ve fonksiyonel değişiklikleri ve bunların yol açtığı semptom ve bulguları açıklayabilir.
4 Çağdaş hekimlik anlayışına uygun hasta yönetiminin gerektirdiği hekimlik becerilerini (tanı, tedavi, izlem, rehabilitasyon ve acil girişim) bilir ve uygular.
5 Tıbbi uygulamalarını maliyet – etkili yaklaşımlara dayandırır.
6 Sevk edilmesi gereken hastaları seçebilir ve uygun koşullarda sevk edebilir.
7 Birey ve toplum sağlığını korumaya ve geliştirmeye yönelik temel ilkeleri bilir ve uygular.
8 Sağlık hizmetlerinin sunumunda güncel uygulamaları ve hukuki düzenlemeleri bilir.
9 Mevcut düzenlemelere uygun şekilde tıbbi ve adli kayıt tutabilir ve gerekli bildirimleri yapabilir.
10 Mesleğini uygularken hastalar, hasta yakınları, meslektaşları, diğer sağlık çalışanları ve diğer paydaşlarla etkin iletişim kurar.
11 İnsani ve mesleki değerlerle etik ilkelere uygun davranır.
12 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır.
13 Hekimlik mesleğinde yaşam boyu öğrenmenin önemini bilir, farklı kaynaklardan güvenilir bilgiye ulaşabilir ve elde ettiği bilgileri eleştirel yaklaşımla yorumlayabilir.
14 Sağlık hizmetlerinin sunumunda kullanılan alet ve cihazlar hakkında bilgi sahibidir, birinci basamak koşullarında kullanılması beklenen alet ve cihazları kullanabilir.
15 Bilimsel araştırma planlayabilir, verileri toplayabilir, değerlendirebilir, araştırma raporu hazırlayabilir, hazırladığı raporu yurt içi veya yurt dışı bir dergide yayınlayabilir veya bir bilimsel toplantıda sunabilir.
16 Türkçeyi doğru ve etkili biçimde kullanır.
17 En az bir yabancı dili; mesleksel literatürü anlayacak, yorumlayacak ve öğrendiklerini hekimlik uygulamalarına taşıyabilecek düzeyde kullanabilir.
18 Temel yöneticilik ve liderlik becerilerine sahiptir.
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 3 5 15
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 10 3 30
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 10 3 30
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 5 5 25
Toplam iş yükü     144
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Ali Arslan. (2013). Et Muayenesi ve Et Ürünleri Teknolojisi. Medipress, Malatya.
Yardımcı Kaynaklar İnternet erişimi

Ders İle İlgili Dosyalar