Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
METROPOLİTEN PLANLAMA Birinci Düzey ŞBP721 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Dr. Öğr. Üyesi Fulya SINACI ÖZFINDIK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Teorik
Dersin Amacı Metropoliten alanların planlanmasının yasal, yönetsel, ekonomik, toplumsal ve fiziksel çerçevesinin anlatılması ve metropoliten kentlerin küresel ağlar içindeki konum ve ilişkilerinin açıklanması amaçlanmaktadır.
Dersin Tanımı Metropoliten alanlar ile ilgili yasal ve yönetsel mevzuatın incelenmesi, metropoliten planlama politikalarının ve yaklaşımlarının açıklanması, farklı özelliklere sahip metropoliten kentler üzerinden metropolleşmenin mekansal etkilerinin tartışılması.

Dersin İçeriği
1 Dersin içeriği ve işlenme tekniğine ilişkin bilgilendirme
2 Metropol, metropoliten alan, metropoliten kent ve metropoliten planlama kavramları
3 Metropoliten planlama politikaları, yönetim ve yönetişim
4 Küresel kentler, küresel kentlerde alfa, beta, gama sınıflandırması / Araştırma konularının duyurulması
5 Metropoliten kentlerin genel özellikleri (nüfus, demografik yapı, ekonomik yapı, arazi kullanımı, ulaşım ilişkileri vb.)
6 Metropoliten kentlerde kontrolsüz büyümenin nedenleri, büyümenin kontrolü için geliştirilen stratejiler
7 Türkiye’de metropoliten planlama: Yasal ve yönetsel mevzuat, planlama deneyimleri
8 Ara sınav
9 Araştırma konuları ile ilgili çalışmaların kritik edilmesi
10 Araştırma konularının sunumu ve tartışmalar-1
11 Araştırma konularının sunumu ve tartışmalar-2
12 Araştırma konularının sunumu ve tartışmalar-3
13 Araştırma konularının sunumu ve tartışmalar-4
14 Konuların ve sunumların genel değerlendirmesi
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Metropol, metropoliten alan, metropoliten kent, metropoliten planlama kavramlarını tanımlar
2 Metropoliten kentleri biçimlendiren farklı planlama politikalarını kavrar
3 Metropoliten alanların planlanmasında yasal ve yönetsel mevzuatın etkisini açıklar
4 Metropoliten kentlerin genel özelliklerini tanımlar
5 Türkiye’deki metropoliten planlama mevzuatını ve deneyimlerini kavrar
6 Metropoliten kentlerde büyümenin kontrolü için geliştirilen stratejileri açıklar
7 Farklı ülkelerdeki metropoliten kentlerin küresel ağlar içindeki konum ve ilişkilerini karşılaştırır
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İnsan, toplum ve kültür çeşitliliği hakkında farkındalık sahibi olur; karşılaştırmalı bir yaklaşım yapabilme becerisi kazanırlar.
2 Halk kültürünü anlayabilmek için gerekli olan kuramsal ve kavramsal alt yapıyı edinir.
3 Halkbilimi disiplinin tarihçesi, gelişimi ve temel çalışma alanları hakkında bilgi edinir.
4 Antropoloji, sosyoloji, felsefe, tarih vb. disiplinlerden yararlanarak kendi alanında çalışmalar geliştirme becerisi kazanır.
5 Türk halkbiliminin gelişimi, kuramcıları, önemli araştırmacıları ve çalışmaları konusunda bilgi sahibi olurlar.
6 Türk halk bilimi çalışmalarının, dünya halk bilimi çalışmalarının içindeki yerine dair değerlendirme yapma yeteneği edinir.
7 Türk halkbiliminin temel kaynaklarını öğrenir; bu kaynaklara ulaşma ve bu kaynakları kullanma yeteneği kazanır.
8 Türk kültürünün gelişme çağları hakkında bilgi sahibi olur.
9 Türk sözel edebiyatının eserlerini tanıyabilir ve anlayıp yorumlayabilir.
10 Osmanlı Türkçesi okuma ve yazma becerisi kazanır.
11 Etnografik alan araştırması yürütebilmek için yöntem ve tekniklere hâkim olurlar.
12 Analitik düşünme, araştırma projesi geliştirme, planlama, yürütme, yazma ve sunma konusunda deneyim kazanır.
13 Alan araştırmasında ve uygulamalı halkbilimi konularında etik sorunlara dair birikim sağlar ve etik konusunda duyarlılık kazanır.
14 Halk kültürüne ilişkin sorunlar hakkında farkındalık kazanır ve çözüm önerileri üretme becerisi edinir.
15 Kültürel mirasın korunmasına yönelik ulusal ve uluslararası sözleşmeler (SOKÜM vd.), antlaşmalar ve yayınlar hakkında bilgi edinirler.
16 Türk kültüründe etkili olmuş farklı dinler ve inançlar hakkında bilgi edinir.
17 Aile ve akrabalık yapılanmaları, insanların yaşamlarındaki farklı dönemler ve geçişlerle ilgili kuramsal ve kavramsal bilgi edinir; araştırma ve yorum yapabilme kabiliyeti kazanır.
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 1 4 4
Sunum / Seminer hazırlama 1 4 4
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 6 6
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 6 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 1 6 6
Toplam iş yükü     70
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar Keleş R.,1990, Kentleşme Politikası, Imge Kitabevi. Keleş R., 2019, Şehirciliğin Kuramsal Temelleri, İdealkent Yayınları. KBAM Kentsel ve Bölgesel Araştırmalar Ağı, 2012, 3. Kentsel ve Bölgesel Araştırmalar Sempozyum Kitabı, Kent Bölgeler, Metropoliten Alanlar ve Büyükşehirler, Ankara. Devlet Planlama Teşkilatı , 1982, Türkiye’de Yerleşme Merkezlerinin Kademelenmesi Cilt I-II, Ankara. Sassen S., 2005, The Global City: Introducing a Concept, Brown Journal of World Affairs, 6(2). Tekeli İ, 1979, Mekan Organizasyonlarına Makro Yaklaşım: Türkiye Üzerinde Bir Deneme, ODTÜ Mimarlik Fakültesi Yayını.Tekel A., 2006, Desantralizasyon ve Türkiye’de Metropoliten Alan Yönetimleri Üzerine Bir Değerlendirme, Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları, Sayı 5. Tekel A., 2009, Türkiye’de Metropoliten Alan Yönetiminden Metropoliten Yönetişime Geçiş: Ankara Örneğinde Bir Değerlendirme, SÜ İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 191-214.

Ders İle İlgili Dosyalar