Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TAYFSAL ÇİFT YILDIZLAR İkinci Düzey AUB 525 Seçmeli 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri --
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. MEHMET TANRIVER
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı --
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Çift yıldızların tayfsal gözlem tekniklerini, tayfsal çift yıldızların paramaetrelerini anlamak ve kavramak
Dersin Tanımı Çift yıldızların tayfsal özellikleri ve tayfsal çift yıldızları anlamak

Dersin İçeriği
1 Yıldızların doğası, atom ve tayf, tayfsal sınıflama, Yıldızlarda ışınımın taşınması ve model atmosferler
2 küçük ölçekli süreçler ve istatistiksel denge,
3 çizgi profilleri, çizgi oluşumu, yıldız tayfları, iyonize bulutlar,
4 yıldızlararası ortamın tayfı, maserler, rüzgar ve yıldızları çevreleyen kabuklar, çok sıcak ince gazlar ve korona
5 O türü yıldızlar, B türü yıldızlar, A türü yıldızlar,
6 F türü yıldızlar, Güneş ve G türü yıldızlar, K türü yıldızlar, M türü yıldızlar,
7 Diğer sınıflar, H-R diyagramı.
8 ARASINAV
9 Çift yıldızların tayfsal gözlem teknikleri,
10 çift yıldız bileşen yıldızların tayf çizgilerinin ayrımı,
11 çapraz korelasyon tekniği (cross-corelation),
12 genişleme fonksiyonu teknikleri, tek ve çift çizgili tayfsal çift yıldızlar,
13 dikine hız ölçümü ve analizi,
14 yörünge parametrelerinin belirlenmesi.
15 YARIYIL SONU SINAVI
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Çift yıldızların tayfsal özelliklerini anlama
2 Tayfsal çift yıldızların parametrelerini kavrama
3 Yıldız tayflarını anlama
4 çapraz korelasyon (cross-corelation) tekniğini kavrama
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Alanıyla ilgili bilim dallarını ve kullanılmakta olan kuramsal ve gözlemsel yöntemleri bilmek ve uygulamak.
2 Fizik, Matematik, Uzay Bilimleri ve Teknolojileri konularında, edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmek, ihtiyaçları belirlemek, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışmak, gelişmeleri izlemek ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanmak.
3 Astronomi ve Uzay Bilimleri ile ilgili alanlarda tez çalışmaları projeler yapmak, konulara ilişkin düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm yollarını, nicel ve nitel verilerle desteklemek.
4 Sözlü ve yazılı iletişim kurmak; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojileri alanındaki gelişmeleri ve meslektaşları ile iletişim becerileri geliştirmek.
5 Astronomi ve Uzay Bilimleri alanında kazanılan becerilere yönelik bilimsel ve teknolojik materyalleri tasarlamak ve geliştirmek.
6 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleme ve bunları uygulama.
7 Yazılı, kalıcı, güvenilir ve doğru kaynaklardan bilgiye erişebilme ve bilgi kaynaklarını kullanabilme.
8 Disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışmaları yapabilme, etkin çalışabilme ve zamanı etkin kullanabilme
9 Sorumluluk alma, bağımsız davranma ve yaratıcılık becerisi kazanma.
10 Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştirmek.
11 Temel fiziksel etkileşimlerle ışınım süreçleri arasında bağlantı kurarak kaydedilen fotonlardan kaynağın özelliklerine ve evrimine ilişkin bilgi türetebilme.
12 Bir bütün olarak evrenin ve içerdiği cisimlerin yapısı, oluşumu ve evrimini bilimsel yöntemlerle çok yönlü değerlendirebilme.
13 Verinin toplanması, analiz edilmesi ve yorumlanması ile ilgili süreçleri kavrayıp uygulayabilme.
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 3 45
Ödevler 15 3 45
Sunum / Seminer hazırlama 2 5 10
Kısa sınavlar 1 3 3
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 10 10
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 3 3
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 5 3 15
Toplam iş yükü     182
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 1 25
Ödev 1 25
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Ders notları
Yardımcı Kaynaklar An Introduction to Close Binary Stars, R. W. Hilditch Cambridge University Press, 12 Mar 2001 Stars and Their Spectra: An Introduction to the Spectral Sequence Second Edition, James B. Kaler, Cambridge University Press, August 2011 Spectroscopic Binary Solver, Delwin Owen Johnson, 2004: The Journal of Astronomical Data 10, 3. Practical guide to start in Spectroscopy, by François Cochard Spectroscopic binaries, https://www.shelyak.com/dossier.php?id_dossier=22&lang=2, https://www.shelyak.com/dossier.php?id_dossier=4

Ders İle İlgili Dosyalar