Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ORYANTALİSTLER VE HADİS Üçüncü Düzey TİB 669 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç.Dr. Süleyman Doğanay
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı M. Hulusi Yeşil
Dersin Veriliş Şekli Yüzyüze
Dersin Amacı Oryantalistlerin hadislere yaklaşımları konusunda bakış açısı kazandırmak.
Dersin Tanımı Goldziher, Schacht, Juynboll, Motzki vb. Batılı araştırmacıların eserlerinin tanıtımı ve hususi görüşlerinin ele alındığı bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Oryantalizm'in tanım ve tarihi
2 Oryantalizmin Tarihsel Gelişimi Üzerine Değerlendirmeler
3 Batıdaki İslam Çalışmaları
4 Oryantalizmi Hadis Araştırmalarına Sevk Eden Temel Faktörler
5 Oryantalizmi Hadis Araştırmalarına Sevk Eden Temel Faktörler
6 Batı’da Hadis Çalışmalarının Tarihi
7 Hadis Usulünün Temel Konularına Oryantalist Yaklaşımlar
8 Hadis Usulünün Temel Konularına Oryantalist Yaklaşımlar
9 Hadis Usulünün Temel Konularına Oryantalist Yaklaşımlar
10 Hadis Tarihinin Temel Konularına Oryantalist Yaklaşımlar
11 Hadis Tarihinin Temel Konularına Oryantalist Yaklaşımlar
12 Hadis Tarihinin Temel Konularına Oryantalist Yaklaşımlar
13 Hadis Tarihinin Temel Konularına Oryantalist Yaklaşımlar
14
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Oryantalizmin tanımı ve fikri, akademik ve siyasi gelişimi hakkında bilgi edinir.
2 Oryantalistlerin İslam'la ilgili çalışmaları hakkında genel bilgi edinir.
3 Oryantalistlerin hadis/sünnetle ilgili çalışmalarının tarihini ve gelişimini kavrar.
4 Oryantalist hadis çalışmalarının dönemler bazında seyrini anlar.
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuranın manasını kavrar,yorumu hakkında söz sahibi olur.
2 Kuran ilimleri ve tefsir metinleri hakkında vukufiyetli bilgi sahibi olur, bu metinler hakkında yorum ve değerlendirme yapabilme becerisi kazanır.
3 Geniş ve derin bir Kuran kültürüne sahip olur, uluslararası düzeyde bilimsel toplantılara katılır, alanı ile ilgili tezler ileri sürüp savunabilir.
4 Hadislerin İslam’daki yerini bilir, Sünnetin Kur’ân-ı Kerim ışığında anlaşılacağını, lafız ve maksat arasındaki ilişkiyi kavrar, gaybî olanla olmayanları birbirinden ayırt eder, çelişki görülen hadisleri uzlaştırır.
5 İsnadın ortaya çıkışını, yerleşmesini, ravilerde aranan özellikleri ve ravilerin nasıl tenkid edildiğini bilir. Hadisin farklı rivayetlerini toplayıp sened ağını ortaya çıkararak onu değerlendirme yeteneğini kazanır.
6 Hadis değerlendirmelerinde bütünlüğün sağlanması gerektiğini bilir, sened ve metin tenkidinde bütünlüğü sağlama prensiplerini bilir, Hadisi anlama ve anlatmada bütünlüğün nasıl sağlanacağını bilir ve Hadisleri bütünlük esaslarına göre değerlendirebilme yeteneğini kazanır.
7 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir
8 XIX. ve XX. yüzyıllarda İslâm âlemindeki ihya hareketlerini doğuran nedenleri ve günümüz İslâm dünyasındaki ana dini akımları tanır.
9 İlk Dönemde ortaya çıkan Haricilik, şia, Mutezile, Mürcie gibi mezhepleri tanır.
10 Teolojik tartışmaların metodolojik ve tarihsel yönlerini kavrar ve değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin güncel problemlerini tespit ve değerlendirme kabiliyetini kazanır.
12 Çağdaş teolojik problemlere çözüm önerebilme becerisini kazanır.
13 Dinî konularda alanında uzman akademisyenlerle çeşitli sempozyum, konferans, açık oturum ve panellerde bilgi paylaşımı kabiliyet ve becerisini geliştirme yeteneğine sahip olur.
14 Çağdaş değer ve ilkeler bazında, kazanılan bilimsel değer ve persfektif çerçevesinde insanlığa faydalı olma ilkesine bağlı kalınarak düzgün, tutarlı ve iyi bir vatandaş olma düşüncesini yaşatmaya çalışmak.
15 Din alanının kapsamı temel alınarak bilgilendirilme ihtiyacının gerekli ve lüzumlu olduğu kişi ve tüzel kişilerin ihtiyacı olan yazılı, sözlü ve görsel alanda sunum tecrübelerinin kazandırılması.
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 1 14
Sunum / Seminer hazırlama 14 1 14
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 14 3 42
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Edward Said, Oryantalizm. Oryantalistlerin Gözüyle İslam, Rağbet Yayınları, İstanbul-2003. Harald Motzki, Batı’da Hadis Çalışmalarının Tarihi Seyri, İstanbul-2006 Süleyman Doğanay, Oryantalistlerin Hadisleri Tarihlendirme Yaklaşımları, İstanbul-2013
Yardımcı Kaynaklar Juynboll, G.H.A, Hadis Tarihinin Yeniden İnşası Oryantalist Yaklaşıma İtirazlar, (derleme- çev.: M. Emin Özafşar), Ankara-1999. Dersin içeriğiyle ilgili çeşitli makale ve tebliğler.

Ders İle İlgili Dosyalar