Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ERGONOMİ Birinci Düzey A-İŞL424 Seçmeli 8 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. FİLİZ ÇALIŞKAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Öğrencinin, iş görenin iş yerinde antropometrik, psikolojik, fizyolojik yüklenmeleri konusunda bilinçlenmesini sağlayacak bilgi düyeyini yükseltmek ve aynı zamanda bu konuda literatürü takip etmesini sağlamak.
Dersin Tanımı İnsan ve üretim aracının uyumunu sağlayan ve insan gücünün sınırlarını araştıran bir bilim dalıdır.

Dersin İçeriği
1 Ergonominin tarihsel gelişimi, anlamı ve amacı
2 İnsanın ergonomik açıdan incelenmesi.Ödev ve makale sunumları
3 Mobbing. Uyku. Biyoritim. Psikosomatik rahatsızlıklar.Ödev ve makale sunumları
4 İşin ergonomik açıdan incelenmesi. Zihinsel ağırlıklı işler. Kassal ağırlıklı işler
5 Esnek çalışma saatleri. Ödev ve makale sunumları
6 İnsan gücü ve yönetimi. Ödev ve makale sunumları
7 Performans yönetimi. Ödev ve makale sunumları
8 İşin ve iş yerinin ergonomik açıdan düzenlenmesi. Ödev ve makale sunumları
9 Antropometrik düzenleme. Ödev ve makale sunumları
10 Zaman açısından düzenleme. Dinlenme süreleri ve molalar. Ödev ve makale sunumları
11 Çevre koşulları ve insan üzerindeki etkileri. İklim. Işın. Dalga. Zararlı maddeler. Ödev ve makale sunumları
12 Fiziksel açıdan düzenleme. Dinamik-statik kassal yüklenme. Ödev ve makale sunumları
13 Psikolojik açıdan düzenleme. Ödev ve makale sunumları
14 Bilgi akışı açısından düzenleme.
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Ergonomi, anlamı ve işletmeler açısından önemi bilinir.
2 İnsan memnuniyetinin iş yerindeki verimliliği açısından önemi kavranır.
3 Esnek çalıma saatleri modelleri ve bu konuda dünyadaki örnekler bilinir.
4 İnsan performansı ve bunun değerlendirilmesi bilinir.Dünyada geçerli olan iş değerlendirmesi kriterleri bilinir.
5 Mobing, stres, biyoritim, psikosomatik rahatsızlıklar gibi insanı ilgilendiren konular bilinir.
6 İş yerinin ergonomik açıdan düzenlenmesi konusunda yapılması gerekenler bilinir.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İşletmeciliğin temel kavramlarını açıklar.
2 İşletmenin yönetim, pazarlama, üretim, muhasebe, finansman, insan kaynakları yönetimi, halkla ilişkiler ve araştırma geliştirme gibi temel fonksiyonları arasındaki ilişkileri kurar.
3 İşletmenin temel fonksiyonlarına sistem bakış açısıyla bakar ve bu fonksiyonların bütüne yaptıkları katkıyı açıklar.
4 İşletmenin ilgili fonksiyonlarına yönelik yasal ve etik kuralları listeler ve uygular.
5 İşletme biliminin gelişimine katkıda bulunan “yönetim-örgüt kuramlarını” açıklar ve bu kuramların uygulamadaki yerini tartışır.
6 Tüm örgütler için sözkonusu olan temel yönetim sürecini (planlama, organizasyon, yürütme, koordinasyon, kontrol) tasarlar.
7 İşletme faaliyetlerini etkileyen ve bu faaliyetlerden etkilenen insan davranışlarının gerisinde yatan nedenleri algı, tutum ve niyet ilişkisi kurarak açıklar.
8 Yeni iş-işletme kurma süreçlerini tasarlar ve geliştirir.
9 İşletmelerin bağlamsal koşullarında meydana gelen değişimleri analiz ederek, tüm işletme fonksiyonlarına yönelik stratejik alternatifler tasarlar ve stratejik plan yapar.
10 İşletmenin paydaşlarıyla olan ilişkilerini anlar ve paydaş memnuniyetinin artırılmasına yönelik öneriler geliştirir.
11 Sözlü ve yazılı iletişim kurma tekniklerini ve bunlarla ilgili teknolojileri kullanmayı öğrenir ve uygular.
12 Bilimsel bir araştırmayı bağımsız şekilde tasarlar, uygular ve sonuçlarını yorumlar.
13 İşletmelerdeki temel iş yapma süreçlerini tanımlar ve bu süreçleri kalite standartları çerçevesinde yürütür.
14 Belirsizliğin ve riskin yüksek olduğu gerçek iş ortamında, analitik düşünür ve problemleri çözer.
15 İşletmenin mali tablolarını hazırlayarak analiz eder.
16 Bir işletmede gerçekleşen işlemlerin muhasebe kayıtlarını yapar ve denetler.
17 Ulusal ve uluslararası piyasaları takip ederek finansal kararlar alır.
18 Ulusal ve uluslararası boyutlarda farklı pazar koşullarına ve müşteri potansiyeline uygun, etkin ve yaratıcı pazarlama karması stratejileri geliştirir.
19 Uluslararası gelişmeleri takip edecek düzeyde yabancı dil bilir.
20 ECDL (European Computer Driving Licence)/ICDL de (International Computer Driving Licence) yedi modüle karşılık gelen temel/orta/ileri düzey bilgisayar kullanım yetkinliği elde eder.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 8 4 32
Ödevler 4 4 16
Sunum / Seminer hazırlama 1 1 1
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 8 16
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 1 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 8 16
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 2 2 4
Toplam iş yükü     131
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı REFA, Ergonomi
Yardımcı Kaynaklar Piyasada bulunan Ergonomi kitaplarından seçilebilir.

Ders İle İlgili Dosyalar