Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
METİN İNCELEMESİ I Birinci Düzey ÇER 409 Seçmeli 7 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili Çerkezce
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ MADINA PASHTOVA
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı “Metin İncelemesi I” dersinin esas amacı sözlü metnin (lengüistik, folklorik, edebi, tarihsel, bilimsel) işlevleri ve temel özellikleri hakkında bir fikir oluşturmaktır. Öğrencileri Çerkes tekstolojisinin gelişiminin tarihi ve günümüzdeki başlıca problemleriyle tanıştırmak da amaçlanmaktadır. Ders bir dönem boyunca verilecektir. Ders Edebiyat Fakültesi Çerkes Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı dördüncü sınıf öğrencilerine verilecektir. Toplam ders saati …. saattir. Bir ara sınav (dönem ortasında) ve bir yarı yıl sonu (final) sınavı (dönem sonunda) yapılması planlanmaktadır.
Dersin Tanımı “Metin İncelemesi I” dersi müfredat programının diğer dersleri olan “Metin İncelemesi II”, “Çerkes Folklorü”, “Çerkes Mitolojisi”, “Çerkes Tarihi”, “Çerkes Halk Edebiyatı”, “Çağdaş Çerkes Edebiyatı” vb. dersleriyle ayrılmaz bir bütün içerisinde ele alınmalıdır. “Metin İncelemesi I” dersi yukarıda bahsi geçen derslerde edinilen materyaller üzerinde metin analizine yönelik pratik becerilerin kazanılmasını öngörür.

Dersin İçeriği
1 Tekstolojinin yöntemleri, amaçları, kapsamı ve konusu. Dilsel, folklorik, edebi, tarihsel metinlerin işleyiş ve oluşumunun yasalarıyla ilgili bir bilim olarak Tekstoloji.
2 Metin incelemesinin temelleri. Tekstolojiye ait terminoloji ve Tekstolojik terimler derlemi. Metin türleri. Metinlerin karşılaştırılmasında kullanılagelen yöntemler.
3 Metin analizinin temelleri. Pratik alıştırma.
4 Metnin oluşturulma sürecinin incelenmesi. Metin incelemesinin temeli olarak artzamanlı yaklaşım.
5 Metnin oluşturulma sürecinin incelenmesi. Sözlü metnin ve yazılı kaynağın karşılaştırmalı analizi. Pratik alıştırma.
6 Edebi metinlerin ve halk geleneğine özgü metinlerin karşılaştırmalı incelenmesi
7 Halka özgü (anonim) metin ve edebi metin: Karşılaştırmalı araştırma. Pratik alıştırma.
8 Ara sınav
9 Edebi metinlerin ve halk geleneğine özgü metinlerin karşılaştırmalı incelenmesi
10 Folklorik metinlerin ve tarihi kaynakların karşılaştırmalı incelenmesi. Bir tarihçinin sözlü metinle çalışmasının özellikleri.
11 Metin ve bağlam. Bağlamın türleri (iletişim, durum, sosyokültürel, tarihsel). Bağlamsal ilişkiler.
12 Metnin üstdili: Lengüistik, Folklorik ve Edebi metinlerin üstdili. Bilimsel bir metnin üstdili.
13 Anlatı ve manzum metinlerin sanatsal analizi. Pratik alıştırma.
14 Bir metnin eleştirisi. Metnin bilimsel eleştirisinin prensiplerinden biri olarak teorik ve tarihsel ögeler arasındaki karşılıklı ilişki.
15 Yarı yıl sonu (Final) sınavı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenciler sözlü metnin (lengüistik, folklorik, edebi, tarihsel, bilimsel) analizine dair temel yöntemler ve uygulamalar hakkında fikir edinir.
2 Anonim (folklorik) ve edebi metinlerin doğasını, işlevsel ve bağlamsal ilişkilerini ve sözlü metnin yazılı metinden farkını anlama.
3 Bir edebi metindeki şiirsel düzenin kendine has karakterini, folklorik ve edebi imgelerin tipleştirilme usullerine yönelik araştırma yöntemlerini açığa çıkarma.
4
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Çerkesçe okuma-yazma, dinleme-konuşma becerilerini ileri düzeyde geliştirir. Ulusal ve uluslararası platformlarda, kendisini etkili bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade edebilecek Çerkesçe dil yeterliğini kazanır.
2 Çerkes edebiyatına ait farklı türden eserleri; bu eserlerin tarihi, kültürel ve sosyal bağlamını öğrenir.
3 Çerkes dilinin yapısını, özelliklerini ve gelişimini öğrenir. Dilbilgisi, ses bilgisi, söz-dizim, anlambilim, biçembilim, söylembilim ve derlembilim konularında yetkinlik kazanır.
4 Çerkesçeden Türkçeye, Türkçeden Çerkesçeye farklı alanlardan her seviyede metinleri tercüme edebilecek bilgi ve yetkinliğe sahip olur.
5 Alanıyla ilgili en son bilgi ve teknolojileri öğrenir. Türkiye ve dünyanın farklı ülkelerinde Çerkes dili alanında mesleğini icra edecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip olur.
6 Dilbilim, yabancı dil öğretimi, edebiyat eleştirisi ve metin çevirisi gibi alanlarda yeterli bilgi ve birikime sahip olur. Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri ilgili alanlarda da kullanabilecek yetkinliğe sahiptir.
7 Mesleği ile ilgili alanlarda karşılaşılan problemleri tanımlar ve bu konuda beklentileri karşılayacak çözümler geliştirir. Karşılaşılan problemlerin çözümü için ilgili kurumlar ile iş birliği yapma ve çözüm geliştirme becerisi kazanır.
8 Mesleki etik ve sorumluluk bilinci gelişir.
9 Disiplinlerarası bilgi birikimi ve bakış açısı kazanır. Programda yer alan disiplinlerarası dersler sayesinde dil ve edebiyat çalışmalarının farklı diğer disiplinler ile ilişkisini öğrenir. Disiplinlerarası bilgisini ve birikimini kullanabilecek yetkinliğe sahip olur.
10 Edebiyat ve Dil Kuramlarını bilir. Eleştirel ve analitik düşünme becerisi geliştirir. Sahip olduğu kuramsal bilgiyi ve eleştirel birikimi etkili olarak kullanır.
11 Bireysel olarak ve grup içinde uyumlu çalışır. Mesleği ile ilgili proje, inovasyon ve ARGE çalışmaları geliştirme ve uygulama becerisi kazanır.
12 Mesleğine özgün birikimi kullanarak kültürel farklılıkları dikkate alan, evrensel standartlara uygun karşılaştırmalı bir araştırma, eğitim ve öğretim anlayışı geliştirir.
13 Mesleki ve bireysel alanlarda yaşam boyu öğrenme becerisine ve yetkinliğine sahip olur.
14 Edebiyat kültürü içinde çevre, ırk, cinsiyet, din ve ekonomik konularda bilgi ve anlayış sahibi olur. Bu konularda topluma bilgi, birikim ve düşünce olarak katkı sağlayabilecek farkındalık geliştirir.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 0 0 0
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     0
AKTS     0.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   0
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   0
Genel toplam   0

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar К1эрэф Эрол. Хьэщ1эщ хъыбархэр. Анкара, 2020. Тэгъулан Екъуб. Гъуазэрытхэ. Анкара, 2019.

Ders İle İlgili Dosyalar