Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TÜRK TASAVVUF EDEBİYATI II Üçüncü Düzey TDE414 8 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri YOK
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. ATABEY KILIÇ, ÖĞRT. GÖR. ABDÜLKADİR DAĞLAR
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı ÖĞRT. GÖR. ABDÜLKADİR DAĞLAR
Dersin Veriliş Şekli TEORİK
Dersin Amacı Türk tasavvuf ve kültür hayatında etkili olmuş Yesevîlik, Mevlevîlik, Bektâşîlik, Nakşibendîlik, Halvetîlik, Melâmîlik gibi tarikat ve meşreplerin genel esaslarını, edebiyata etkileri ve bünyelerinde yetişen edebiyatçılar açısından incelemek; Türk şiirinde kullanılan tasavvufî kelimeleri, terimleri ve remizleri, tasavvufî şiirleri ve şiir şerhlerinden hareketle ele almaktır.
Dersin Tanımı Türk tasavvuf ve kültür hayatında etkili olmuş Yesevîlik, Mevlevîlik, Bektâşîlik, Nakşibendîlik, Halvetîlik, Melâmîlik gibi tarikat ve meşrepler genel esasları, edebiyata etkileri ve bünyelerinde yetişen edebiyatçılar açısından incelenecek; Türk şiirinde kullanılan tasavvufî kelime, terim ve remizler, tasavvufî şiirler ve şiir şerhlerinden hareketle ele alınacaktır.

Dersin İçeriği
1 Türk tasavvuf ve kültür hayatında etkili olmuş Yesevîlik, Mevlevîlik, Bektâşîlik, Nakşibendîlik, Halvetîlik, Melâmîlik gibi tarikat ve meşreplerin genel esaslarını, edebiyata etkileri ve bünyelerinde yetişen edebiyatçılar açısından incelemek.
2 Türk tasavvuf ve kültür hayatında etkili olmuş Yesevîlik, Mevlevîlik, Bektâşîlik, Nakşibendîlik, Halvetîlik, Melâmîlik gibi tarikat ve meşreplerin genel esaslarını, edebiyata etkileri ve bünyelerinde yetişen edebiyatçılar açısından incelemek.
3 Türk tasavvuf ve kültür hayatında etkili olmuş Yesevîlik, Mevlevîlik, Bektâşîlik, Nakşibendîlik, Halvetîlik, Melâmîlik gibi tarikat ve meşreplerin genel esaslarını, edebiyata etkileri ve bünyelerinde yetişen edebiyatçılar açısından incelemek.
4 Türk tasavvuf ve kültür hayatında etkili olmuş Yesevîlik, Mevlevîlik, Bektâşîlik, Nakşibendîlik, Halvetîlik, Melâmîlik gibi tarikat ve meşreplerin genel esaslarını, edebiyata etkileri ve bünyelerinde yetişen edebiyatçılar açısından incelemek.
5 Türk tasavvuf ve kültür hayatında etkili olmuş Yesevîlik, Mevlevîlik, Bektâşîlik, Nakşibendîlik, Halvetîlik, Melâmîlik gibi tarikat ve meşreplerin genel esaslarını, edebiyata etkileri ve bünyelerinde yetişen edebiyatçılar açısından incelemek.
6 Türk tasavvuf ve kültür hayatında etkili olmuş Yesevîlik, Mevlevîlik, Bektâşîlik, Nakşibendîlik, Halvetîlik, Melâmîlik gibi tarikat ve meşreplerin genel esaslarını, edebiyata etkileri ve bünyelerinde yetişen edebiyatçılar açısından incelemek.
7 Türk tasavvuf ve kültür hayatında etkili olmuş Yesevîlik, Mevlevîlik, Bektâşîlik, Nakşibendîlik, Halvetîlik, Melâmîlik gibi tarikat ve meşreplerin genel esaslarını, edebiyata etkileri ve bünyelerinde yetişen edebiyatçılar açısından incelemek.
8 VİZE
9 Türk şiirinde kullanılan tasavvufî kelimeleri, terimleri ve remizleri, tasavvufî şiirleri ve şiir şerhlerinden hareketle ele almaktır.
10 Türk şiirinde kullanılan tasavvufî kelimeleri, terimleri ve remizleri, tasavvufî şiirleri ve şiir şerhlerinden hareketle ele almaktır.
11 Türk şiirinde kullanılan tasavvufî kelimeleri, terimleri ve remizleri, tasavvufî şiirleri ve şiir şerhlerinden hareketle ele almaktır.
12 Türk şiirinde kullanılan tasavvufî kelimeleri, terimleri ve remizleri, tasavvufî şiirleri ve şiir şerhlerinden hareketle ele almaktır.
13 Türk şiirinde kullanılan tasavvufî kelimeleri, terimleri ve remizleri, tasavvufî şiirleri ve şiir şerhlerinden hareketle ele almaktır.
14 Türk şiirinde kullanılan tasavvufî kelimeleri, terimleri ve remizleri, tasavvufî şiirleri ve şiir şerhlerinden hareketle ele almaktır.
15 Türk şiirinde kullanılan tasavvufî kelimeleri, terimleri ve remizleri, tasavvufî şiirleri ve şiir şerhlerinden hareketle ele almaktır.
16 FİNAL
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Türk tasavvuf ve kültür hayatında etkili olmuş Yesevîlik, Mevlevîlik, Bektâşîlik, Nakşibendîlik, Halvetîlik, Melâmîlik gibi tarikat ve meşreplerin genel esaslarını, edebiyata etkileri ve bünyelerinde yetişen edebiyatçılar açısından inceleyerek bu bilgileri öğretmek.
2 Türk tasavvuf ve kültür hayatında etkili olmuş Yesevîlik, Mevlevîlik, Bektâşîlik, Nakşibendîlik, Halvetîlik, Melâmîlik gibi tarikat ve meşreplerin genel esaslarını, edebiyata etkileri ve bünyelerinde yetişen edebiyatçılar açısından inceleyerek bu bilgileri öğretmek.
3 Türk tasavvuf ve kültür hayatında etkili olmuş Yesevîlik, Mevlevîlik, Bektâşîlik, Nakşibendîlik, Halvetîlik, Melâmîlik gibi tarikat ve meşreplerin genel esaslarını, edebiyata etkileri ve bünyelerinde yetişen edebiyatçılar açısından inceleyerek bu bilgileri öğretmek.
4 Türk tasavvuf ve kültür hayatında etkili olmuş Yesevîlik, Mevlevîlik, Bektâşîlik, Nakşibendîlik, Halvetîlik, Melâmîlik gibi tarikat ve meşreplerin genel esaslarını, edebiyata etkileri ve bünyelerinde yetişen edebiyatçılar açısından inceleyerek bu bilgileri öğretmek.
5 Türk tasavvuf ve kültür hayatında etkili olmuş Yesevîlik, Mevlevîlik, Bektâşîlik, Nakşibendîlik, Halvetîlik, Melâmîlik gibi tarikat ve meşreplerin genel esaslarını, edebiyata etkileri ve bünyelerinde yetişen edebiyatçılar açısından inceleyerek bu bilgileri öğretmek.
6 Türk şiirinde kullanılan tasavvufî kelimeleri, terimleri ve remizleri, tasavvufî şiirleri ve şiir şerhlerinden hareketle ele almak ve öğrencilere aktararak öğrenmelerini sağlamak.
7 Türk şiirinde kullanılan tasavvufî kelimeleri, terimleri ve remizleri, tasavvufî şiirleri ve şiir şerhlerinden hareketle ele almak ve öğrencilere aktararak öğrenmelerini sağlamak.
8 Türk şiirinde kullanılan tasavvufî kelimeleri, terimleri ve remizleri, tasavvufî şiirleri ve şiir şerhlerinden hareketle ele almak ve öğrencilere aktararak öğrenmelerini sağlamak.
9 Türk şiirinde kullanılan tasavvufî kelimeleri, terimleri ve remizleri, tasavvufî şiirleri ve şiir şerhlerinden hareketle ele almak ve öğrencilere aktararak öğrenmelerini sağlamak.
10 Türk şiirinde kullanılan tasavvufî kelimeleri, terimleri ve remizleri, tasavvufî şiirleri ve şiir şerhlerinden hareketle ele almak ve öğrencilere aktararak öğrenmelerini sağlamak.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     86
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Osman Türer, Ana Hatlarıyla Tasavvuf Tarihi, ataç, İstanbul 2017; Süleyman Uludağ, Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, Kabalcı Yayınları, İstanbul 2012; Ethem Cebecioğlu, Tasavvuf Terimleri ve Deyimleri Sözlüğü, Rehber Yayınları, Ankara 1997.
Yardımcı Kaynaklar Mehmed Fuad Köprülü, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, ALFA Tarih Yayınları, İstanbul 2016; Atabey Kılıç,"Karnım Açtır Karnım Aç", Berceste Aylık Kültür Sanat Edebiyat Dergisi, ss.3-6, 2003; Neclâ Pekolcay, İslâmî Türk Edebiyatı, KİTABEVİ, İstanbul 1994.

Ders İle İlgili Dosyalar