Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
DENİZ DEŞARJLARI Birinci Düzey ÇM 452 Seçmeli 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri YOK
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. ÖMÜR GÖKKUŞ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı YOK
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Deşarjın yapılacağı alıcı ortamın hidrografik, oşinografik, geoteknik ve ekolojik özellikleri incelenerek uygulanacak kısmi veya tam arıtma alternatifinin seçilmesi. Yerleşim birimlerinin gelecekteki ihtiyaçları ve gelişme durumu, alıcı ortam özellikleri ve kullanma amacı bakımından optimum çözüme ulaşılması.
Dersin Tanımı Alıcı ortamın beklenen yararlı kullanımını tehlikeye sokmaksızın uygun çevre şartlarını sağlamak ve deniz deşarjı sistemlerinin tasarımına gerekli özen göstermek kaydıyla evsel atıksular ve/veya eşdeğer özellikteki atıksuların uygun bir arıtma teknolojisi ile arıtılarak denize deşaj edilmesi.

Dersin İçeriği
1 Denizel ortam
2 Deniz suyunun özellikleri (tuzluluk, sıcaklık, yoğunluk, pH, iz elementler, organik maddeler, deniz suyunun optik özellikleri ve ölçüm yöntemleri)
3 Deniz suyunun özellikleri (tuzluluk, sıcaklık, yoğunluk, pH, iz elementler, organik maddeler, deniz suyunun optik özellikleri ve ölçüm yöntemleri)
4 Denizlerde akıntı hareketleri (yoğunluk akıntıları, gel-git akıntıları, rüzgar akıntıları, dalgalar nedeniyle oluşan akıntılar)
5 Denizlerde akıntı hareketleri (yoğunluk akıntıları, gel-git akıntıları, rüzgar akıntıları, dalgalar nedeniyle oluşan akıntılar)
6 Dip sularının yüzeye çıkması yoluyla düşey karışım, Denizlerde dip sularının yenilenmesi
7 Alıcı ortam olarak denizler, Projelendirme öncesi deniz ortamında yapılması gereken ölçüm ve araştırmalar, Bakteriyel yok olma, T90, Deniz suyu kalite kriterleri, Atık su deniz deşarjı öncesi atık su arıtımı, Deşarj parametreleri
8 Alıcı ortam olarak denizler, Projelendirme öncesi deniz ortamında yapılması gereken ölçüm ve araştırmalar, Bakteriyel yok olma, T90, Deniz suyu kalite kriterleri, Atık su deniz deşarjı öncesi atık su arıtımı, Deşarj parametreleri
9 Ara sınav
10 Atık suların deniz ortamında seyrelmesi, Seyrelme hesapları
11 Jet yayılması ve ilk seyrelme (S1) hesabı, İkinci seyrelme (S2) hesabı, Üçüncü seyrelme (S3) hesabı
12 Deniz deşarjı tasarım kriterleri ve projelendirme esasları
13 Seyrelme ile ilgili uygulamalar
14 Seyrelme ile ilgili uygulamalar
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Deniz suyunun temel özelliklerinin öğrenilmesi
2 Atıksu deşarj sistemlerinin öğrenilmesi
3 Atıksuların deniz ortamında seyrelme özelliklerinin öğrenilmesi
4 Deniz deşarj sistemlerinin hidrolik hesaplarının öğrenilmesi
5 Derin deşarj sistemlerinde kullanılan boru cinslerinin öğrenilmesi
6 -
7 -
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik, Fen Bilimleri ve Çevre Mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik çözümlerinde kullanabilme becerisi,
2 Karmaşık mühendislik problemlerini belirleme, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi,
3 Karmaşık bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi,
4 Mühendislik uygulamalarında karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi,
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme,
6 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi, alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi,
7 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni, başladığı bir işi tamamlama ve karşılaşabileceği olası karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi,
8 Alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi,
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi, yenilikçi fikirlere açık olma bilinci,
10 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi,
11 İş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilinci,
12 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini kavrayabilme becerisi, mühendislik çözümlerinin hukuksal konusunda farkındalık,
13 Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını mühendislik problemleri ve çözüm önerileri ile ilgili konularda yazılı ve sözlü olarak bilgilendirme becerisi,
14 Alanında her türlü proje geliştirebilme ve uygulama bilgi ve becerisi, sorumluluğu altında çalışanları projeye dâhil etme bilinci, meslek etkinliklerini planlama ve yönetme becerisi, girişimcilik hakkında farkındalık
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 2 1 2
Ödevler 2 1 2
Sunum / Seminer hazırlama 1 2 2
Kısa sınavlar 1 2 2
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 2 5 10
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 10 10
Toplam iş yükü     70
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   50
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Deniz Kirliliği ve Kontrolü (Ahmet SAMSUNLU, İTÜ Yayınları, 1995) Deniz Deşarjı Tesisleri Tasarımı (İzzet Öztürk, Su Vakfı Yayınları, 2011)
Yardımcı Kaynaklar Atıksu Arıtma ve Deniz deşarjı Yapıları (Mehmet BERKÜN, Seçkin Yayıncılık, 2006)

Ders İle İlgili Dosyalar