Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BEDİ İLMİ İkinci Düzey ADB 636 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı''nda Yüksek Lisans derecesine sahip olmak.
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. METİN PARILDI
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Süheyla Hale Bayırbaş
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Arap Dili Belagat İlminin kısımlarından olan "Bedi" hakkında bilgi sahibi olmak.
Dersin Tanımı Belâgat ilminin üçüncü bölümüdür, ifadeyi güzelleştirme usul ve kaidelerini konu alır. Bir edebiyat terimi olarak bedî‘, edebî sanatlarla örülü ifadenin lafız bakımından kusursuz, mâna bakımından mâkul ve aynı zamanda bir âhenge sahip olmasının usul ve kaidelerini inceleyen bu bilim, Hatib el-Kazvini''nin Telhisu''l-Miftah adlı eserininin Bedi bölümü esas alınmaktadır.

Dersin İçeriği
1 Muhassinat-ı maneviyye: Tıbak, Mürâatün-nazîr, İrsad
2 Müzavece, Aks, Rücu
3 Tevriye, İstihdam, Leff ü Neşr
4 Cem, Tefrik, Taksim
5 Cem maa''''t-Taksim
6 Cem maa''''t-tefrik ve''''t-taksim
7 Tecrid
8 Makbul Mübalaga
9 Mezheb-i Kelam
10 Hüsnü''''t-Ta''lil,
11 Tefri
12 Zemme benzeyen medhi te’kid
13 Medhe benzeyen zemmi te’kid
14 İstitba'', İdmac
15 Tevcih, Hezil, Tecâhül-ü Ârif
16 Kavil bil-mûceb, Ittırad
17 Muhassinat-ı Lafziyye: Cinas
18 Reddu''l-acûz ale''''s-sadr
19 Secî
20 Muvazene, Kalb, Teşri, Lüzûm mâ lâ yelzem

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bu dersi alan bir öğrenci genel hatlarıyla öğrendiği belagat ilminin bir dalı olan Bedi ilminin inceliklerini öğrenir.
2 Arapça konuşurken veya yazarken muhatabın durumunu göz önünde bulundurarak nasıl hitap edeceğini öğrenir.
3 Belagat ilminde cümle yapılarının çeşitlerini öğrenir.
4 Özgün bir belagat metnini doğru okuma ve anlamayı öğrenir.
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Lisans düzeyinde alınan matematik eğitimi temelinde bilgi birikimini belirli bir düzeyde geliştirebilme
2 Alanında edindikleri teorik ve pratik bilgileri kullanabilme
3 Alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerdeki bilgilerle bütünleştirerek çalışmalarında kullanbilme
4 Matematik alanında güncel gelişmeleri ve kendi araştırmalarını, kendi alanında ve alanı dışında çalışan araştırmacılara yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilme
5 Yaptığı çalışmalarda, konusuyla ilgili verilerin derlenmesi,düzenlenmesi, yorumlanması ve kullanılması aşamalarında toplumsal ve bilimsel etik değerlere saygı göstermesi
6 Kendi alanında veya diğer disiplinlerde bilgiye ulaşma yöntemlerini etkin ve etik değerlere uygun olarak kullanabilme.
7 Matematiksel bilgi birikimini teknolojide etkin ve vereimli bir şekilde kullanabilme
8 Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası bilimsel toplantılara katılarak bilgi paylaşımında bulunabilme
9 Alanında karşılaştığı yeni bir bilgiyi eleştirel yaklaşımlarla değerlendirerek anlayabilme ve yorumlayabilme
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 6 3 18
Sunum / Seminer hazırlama 6 3 18
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 6 6
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 6 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     152
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Telhisu''l-Miftah, Hatib el-Kazvini
Yardımcı Kaynaklar Muhtasaru''s-Sa''d, Taftazani

Ders İle İlgili Dosyalar