Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
METİNDİLBİLİM Üçüncü Düzey TÖP 306 6 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç. Dr. Mehmet Ali Bahar
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Örgün öğretim, yüz yüze ve/veya uzaktan öğretim.
Dersin Amacı Metindilbilimle ilgili kuramsal ve uygulamalı donanım kazanmak.
Dersin Tanımı Bu ders; metindilbilimle ilgili kuramsal ve uygulamalı çalışmaların yapıldığı bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Metin, söylem ve metindilbilim
2 Metinsellik ölçütlerine giriş,
3 Bağlaşıklık-I
4 Bağlaşıklık-II
5 Bağlaşıklık-III
6 Tutarlılık-I
7 Tutarlılık-II
8 Tutarlılık-III
9 Ara sınav
10 Bilgilendiricilik, amaca uygunluk, kabul edilebilirlik
11 Metinlerarasılık ve çok seslilik
12 Metin türü belirleme ölçütleri
13 Metin türleri-I
14 Metin türleri-II
15 Anlatı söylem yapısı
16 Konu sürekliliği ve merkezleme
17 Konu hiyerarşisi
18 Yarı yıl sonu sınavı
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Metindilbilimle ilgili temel kavramları tanır.
2 Metindilbilimin dil eğitimine katkısını çok yönlü olarak değerlendirir.
3 Metnin oluşturma süreçlerini açıklar.
4 Metinsellik ölçütlerini kavrar.
5 Metinleri metinsellik ölçütlerine göre değerlendirir.
6 Öğrencilerin sözlü ve yazılı metinlerini metinsellik ölçütlerine göre değerlendirir.
7 Metin türlerinden beklentileri açıklar.
8 Dil eğitiminde metinsellik özelliklerine uygun metinlerden yararlanır.
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olmak.
2 Lisans programında edinilen birikime dayalı olarak, Çevre Mühendisliği bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirmek ve derinleştirmek
3 Değişik disiplinlere ait bilgileri Çevre Mühendisliği alanında edindiği bilgilerle harmanlayabilmek.
4 Proses ve süreç tasarımlarında yeni ve uygulama alanı bulabilecek fikir geliştirme ve uygulayabilme becerisine sahip olmak.
5 Lisans seviyesinde ders verebilme yetisine sahip olmak.
6 Bilişim teknolojisinden (sunum, yazım, istatistik ve grafik programları) etkin bir şekilde yararlanabilmek.
7 Alanı ile ilgili bir problemin çözümünde sorumluluk alabilecek yetkinliğe sahip olmak.
8 Bilimsel çalışmalarda eksik noktaları belirleyerek, çözüm noktasında izleyeceği yolun tayinini gerçekleştirebilecek altyapıya sahip olmak.
9 Uluslarası literatürü takip edebilecek terminolojiye hakim olmak.
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 3 2 6
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 5 1 5
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 2 2
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 7 1 7
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     80
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 10
Yarıyıl içi toplam   50
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1. Uzun, G. L. (2020). Metinsellik kuramları ve tutarlılık. Y. Kartallıoğlu (Dü.) Türkoloji el kitabı (s.212-231) içinde. Yunus Emre Enstitüsü. 2. Bahar, M. A. (2021). Metindilbilim ve Türkçe öğretimi. Temizyürek, F. ve Türkben, T. (Dü.), Türkçe öğretimine genel bir bakış el kitabı (s. 435-472) içinde, Pegem Akademi. 3. İşeri, K. (2017). Sözden yazıya dile gelen metin. Pegem Akademi. 4. Dilidüzgün, Ş. (2017). Metindilbilim ve Türkçe Öğretimi. Anı Yayıncılık. 5. Dilidüzgün, Ş. (2020). Süreç ve tür odaklı okuma ve yazma eğitimi. Anı Yayıncılık. 6. Günay, D. (2007). Metinbilgisi. Multilingual. 7. Bahar, M. A., (2023). Metin Türlerinin Öğretiminde Dijital Öykü Kullanımı. Teknolojik Yaklaşımlara Dayalı Türkçe Öğretimi (s.362-399), Ankara: Pegem Akademi.
Yardımcı Kaynaklar https://www.sfu.ca/rst/01intro/intro.html

Ders İle İlgili Dosyalar