Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ANADOLU'NUN TARİHİ COĞRAFYASI I Üçüncü Düzey TAR 673 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri YOK
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. CELİL ARSLAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı YOK
Dersin Veriliş Şekli Sözlü anlatım, görsel sunum.
Dersin Amacı Tarihi coğrafya çalışmalarının nasıl yapıldığını öğretmek Tarihi Coğrafya ile ilgili bazı ad ve terimlerin tarihi kökenleri kapsamı içerisinde nasıl değerlendirilebileceğini ve yorumlanabileceğini aktarmak
Dersin Tanımı Tarihi Coğrafyanın tanıtımı ve sosyal bilimler içerisindeki yeri ve önemi

Dersin İçeriği
1 Tarihi Coğrafyanın kaynakları (Prehistorik dönem kaynakları, Tarihi Kaynaklar, Yazılı Kaynaklar)
2 Tarihi Coğrafyanın kaynakları (Çizili, Görüntülü ve Sözlü Kaynaklar)
3 Tarihi Coğrafya Araştırmalarında Mekan
4 Tarihi Coğrafya Araştırmalarında Kullanılacak Metotlar
5 Tarihi Coğrafya Araştırmalarında Takip Edilmesi Gereken Aşamalar
6 Tarihi Coğrafya ile ilgili bazı coğrafi adlar ve kavramlar (Anadolu, Amerika, Avrupa, Akdeniz, Afrika, Kafkasya, İran ve Ortadoğu)
7 Tarihi Coğrafya ile ilgili bazı coğrafi adlar ve kavramlar (Şam, Halep, Gürcistan, Mezopotamya, Ermeniye, Türkmeniyye, Rum)
8 Tarihi Coğrafya ile alakalı iskân adları (Şehir, kend, kasaba, nahiye, köy, köyceğiz, mezra,)
9 Tarihi Coğrafya ile alakalı iskân adları (Yayla, kışlak, güzlek, köm, ağıl, oba)
10 Tarihi Coğrafya ile alakalı idari adlar (İl, beylerbeylik, eyalet, vilayet, müşürlik, sübaşılık, sancak, kaza, nahiye)
11 Yer adları (Onomastik)
12 ARA SINAV
13 Harita Bilgisi
14 Jeopolitik ve jeopolitik teoriler
15 FİNAL SINAVI
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Tarihi Coğrafyanın kaynakları (Çizili, Görüntülü ve Sözlü Kaynaklar)öğrenilecek.
2 Tarihi Coğrafyanın kaynakları (Çizili, Görüntülü ve Sözlü Kaynaklar) Tarihi Coğrafya Araştırmalarında Mekan öğrenilecek.
3 Tarihi Coğrafya Araştırmalarında Kullanılacak Metotlar Tarihi Coğrafya Araştırmalarında Takip Edilmesi Gereken Aşamalar öğrenilecek.
4 Tarihi Coğrafya ile ilgili bazı coğrafi adlar ve kavramlar (Anadolu, Amerika, Avrupa, Akdeniz, Afrika, Kafkasya, İran ve Ortadoğu) öğrenilecek.
5 Tarihi Coğrafya ile ilgili bazı coğrafi adlar ve kavramlar (Şam, Halep, Gürcistan, Mezopotamya, Ermeniye, Türkmeniyye, Rum) öğrenilecek.
6 Tarihi Coğrafya ile alakalı iskân adları (Şehir, kend, kasaba, nahiye, köy, köyceğiz, mezra,) Tarihi Coğrafya ile alakalı iskân adları (Yayla, kışlak, güzlek, köm, ağıl, oba) öğrenilecek.
7 Tarihi Coğrafya ile alakalı idari adlar (İl, beylerbeylik, eyalet, vilayet, müşürlik, sübaşılık, sancak, kaza, nahiye) Yer adları (Onomastik) öğrenilecek.
8 Harita Bilgisi öğrenilecek.
9 Jeopolitik ve jeopolitik teoriler öğrenilecek.
10 Tarihi coğrafya çalışmalarının nasıl yapıldığını öğrenmek Tarihi Coğrafya ile ilgili bazı ad ve terimleri tarihi kökenleri kapsamı içerisinde değerlendirebilmek ve yorumlayabilmek.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Tarih Bölümü mezunları, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2 Tarih Bölümü mezunları, edindikleri ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
3 Tarih Bölümü mezunları, alanları ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır
4 Tarih Bölümü mezunları, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
5 Tarih Bölümü mezunları, bir yabancı dili kullanarak Tarih Bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
6 Tarih Bölümü mezunları, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
7 Tarih Bölümü mezunları, alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
8 Tarih Bölümü mezunları, alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
9 Tarih Bölümü mezunları, alanlarında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar.
10 Tarih Bölümü mezunları, alanlarındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
11 Tarih Bölümü mezunları, çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır
12 Tarih Bölümü mezunları, alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
13 13- Tarih Bölümü mezunları, alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır
14 Tarih Bölümü mezunları,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
15 Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 5 18 90
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 18 18
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     153
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Baykara, Tuncer (2000) Anadolu’nun Tarihi Coğrafyasına Giriş; I-Anadolu’nun İdari Taksimatı, Türk Kültürü Araştırmaları Enstitüsü Yayınları, İstanbul. William M. Ramsay Anadolu’nun Tarihi Coğrafyası (Çeviren : Mihri PEKTAŞ) Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, İstanbul, 1961
Yardımcı Kaynaklar Osman GÜMÜŞÇÜ, 2010. Tarihi Coğrafya, Yeditepe Yayınları, İstanbul. Osman GÜMÜŞÇÜ (Edt.), 2013. Tarihi Coğrafya,Anadolu Üniv. Açıköğretim Fakültesi Yayınları. İlker YİĞİT, 2013. Tarihi Coğrafya'ya Dair, ÇNÜ, Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümü Bülteni, Çankırı. The Ancient Near East, A History, W.W. Hallo-W.K.Simpson, USA, 1971. -Ancient Lives: An Introduction to Archaeology, B. Fagan, York Production, 1999.

Ders İle İlgili Dosyalar