Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
SİSTEMATİK KELAM I İkinci Düzey TİB 0513 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ SİBEL KAYA
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. MURAT SERDAR
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Doç. Dr. Harun IŞIK
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı İslam kelamına ait temel konuları bilmenin, anlamanın ve anlatmanın önemini kavrama, güncel problemleri anlama ve doğru yorumlamanın önemini kavrama.
Dersin Tanımı İslam düşünce tarihinde tartışılan temel inanç esaslarını ve ortaya çıkan görüşleri sistematik ve metodolojik yöntemlerle inceler.

Dersin İçeriği
1 Varlığın Tanımı ve Kategorileri, Varlıkla İlgili Kavram ve Hükümler
2 Kelamda Bilgi Teorisi ve İstidlal Yöntemleri
3 İman Kavramının Tanımı, Anlam Alanı, İmanın Hakikati ve dereceleri
4 İman-Amel İlişkisi, İman Ahlak İlişkisi, İman İslam İlişkisi
5 İman Esasları (Allaha, Meleklere, Kitaplara İman)
6 İman Esasları (Peygamberlere, Ahirete, Kadere İman)
7 Allah’ın Varlığı ve Birliğini İspat Delilleri Allahın İsimleri ve Allah’ın Sıfatları
8 İtikadi Kavramlar ve İlgili Hükümler
9 İnsanın Sorumluluğu (Teklif)
10 İnsan Fiili ile İlahi fiillerin Münasebeti
11 İnsan Fiillerinin Varlığı ve Mahiyeti (İrade, Kudret, Kesb, Tevlid)
12 İnsan Fiillerinin Varlığı ve Mahiyeti (İrade, Kudret, Kesb, Tevlid)
13 Kaza ve Kader (Maturidiler’e, Eşariler’e ve Mutezile’ye Göre)
14 Rızık ve Ecel (Maturidiler’e, Eşariler’e ve Mutezile’ye Göre)
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 İslam inanç ve düşüncesinin tarihsel olaylarla bağlantısını kavrar.
2 Dini düşüncenin oluşumunda çevresel faktörlerin rolünü anlar.
3 Dini grupların birbiriyle ilişkisi ve karşılıklı bakış açılarındaki dinsel faktörleri fark eder.
4 Din ile mezhep arasındaki ilişkiyi kavrayarak evrensel bir din telakkisi oluşturma imkanını bulur.
5 İslam düşünce tarihindeki farklılıklar ile günümüz düşünce yapıları arasında muhakeme yapabilme kabiliyeti kazanır.
6 İslam kelamının klasik meselelerinden haberdar olur.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuran ayetlerinin manalarını anlayıp kavrar, yorum yapma kabiliyetini geliştirir.
2 Kuran meallerini ve tefsirlerini yakından tanır, aralarında mukayese yapabilir.
3 İlahiyat alanındaki ortaya çıkacak yeni problemleri Kur’an, Sünnet ve bunlara bağlı diğer delillerden yararlanarak bilimsel anlamda ifade etme ve topluma objektif veriler üretmek.
4 Temel İslam ilimleriyle ilgili konuları tasavvufi açıdan yorumlar.
5 Kuran ve yorumuyla ilgilenenelerle uluslararası düzeyde görüş alışverişinde bulunabilme becerisi kazanır.
6 Hadis ve sünnet kavramlarının anlam alanlarını bilir. Kur’an’ın anlaşılmasında sünnetin önemini bilir. Kur’an-sünnet ilişkisini bilir.
7 Tarihi süreçte ve günümüzde hadis ve sünnet konularıyla ilgili tartışılmış ve tartışılmakta olan konuları bilir. Üzerlerinde tartışmalar süren konuları değerlendirir. Problemlerle ilgili çözüm önerileri sunar.
8 Hadis ilminde kavramsal olarak tenkidin nasıl gerçekleştiğini bilir. İslam kültür tarihindeki tenkid zihniyetini örneklerle inceleme ve tartışma imkanı bularak bu konuda perspektif kazanır. Batıda uygulanan tenkid yöntemlerini öğrenir ve yöntemler arasında karşılaştırma yapar.
9 İslâm Mezhepleri Tarihi’ni konuları ve amaçları bakımından, ayrıca diğer din bilimleriyle ilişkisi açısından tanır.
10 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin oluşum ve gelişim sürecini anlar, değerlendirir ve yorumlar.
12 İslam Mezhepleri Tarihinin temel kaynakları, metodolojisi ile erken dönemlerden itibaren ortaya çıkmış olan ana dini akımları/mezhepleri tanır.
13 İslam inanç esaslarını tarihsel süreç ışığında kavrar ve analiz eder.
14 Mezhepler arası teolojik farklılıkların siyasal ve sosyal arka planını anlar ve değerlendirir.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 14 2 28
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 70
Kısa sınav 0 0
Ödev 5 30
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Bekir Topaloğlu: Kelam İlmi Giriş, İstanbul, tsz.; Şerafeddin Gölcük-Süleyman Toprak, Kelam, Konya, 1991. Cihat Tunç, sistematik Kelam Sabuni, Maturidiye Akaidi
Yardımcı Kaynaklar Taftazani, Şerhu’l-Akâid

Ders İle İlgili Dosyalar