Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TÜRKİYE TÜRKÇESİ II İkinci Düzey TEA 526 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. ÖNDER ÇAĞIRAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Anlatım
Dersin Amacı Türkiye Türkçesinin şekil yönünden öğretimini gerçekleştirmek
Dersin Tanımı Türkçenin şekil özellikleri, kökler, isim ve fiil kökleri, ekler, ek çeşitleri ve işlevleri, gövde ve çeşitleri, fiilimsiler; yapı, anlam ve görevleri bakımından kelimeler genel dilcilik disiplini içinde incelenir.

Dersin İçeriği
1 Türk yazı dilinin tarihî gelişim
2 Batı Türkçesinin tarihî ve çağdaş yayılım alanı ve başlıca yazı dilleri
3 Türkçedeki başlıca tarihî ses değişmeleri, konsonantlardaki düzenli-düzensiz değişimler
4 Vokallerdeki düzenli-düzensiz değişimler
5 Türkçenin tarihî isimden isim yapma ekleri
6 Tarihî ve çağdaş isimden isim yapma eklerinin karşılaştırmalı incelemeleri
7 Ara Sınav
8 İsimden fiil yapma; ekler, yardımcı fiiller, konuların tarihî ve çağdaş karşılaştırmalı incelemesi
9 Fiilden isim yapma ekleri ile vasıf ve partisip eklerinin tarihî olarak incelenmesi
10 Türkçede çatı kavramı ve fiilden fiil yapma eklerinin tarihî olarak ele alınması
11 Tarihî düzlemde anlam veya görev bakımından kelimeler, isimler, isim işletme ekleri, isim çekim ekleri
12 Sıfatlar, zarflar, eşitlik, vasıta ve yön hallerinin tarihî ve çağdaş olarak incelenmesi
13 Fiiller, dilbilgisinde zaman ve şahıs kavramları, fiil çekim ekleri konularının tarihî düzlemde incelenmesi
14 Final Sınavı
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Türk dilinin yapısal gelişimi hakkında bilgi sahibi olur.
2 Türk dilinin morfolojik sistemi konusunda bilgi sahibi olur.
3 Türk dilinin gelişimi ve bu konuda yapılan çalışmalarla ilgili bilgiye ulaşma yollarını saptar.
4 Türkçenin ek-kök sistemini tanır ve bununla ilgili değerlendirme yapma yetkinliği kazanır.
5 Türkiye Türkçesinin dil özellikleri bilir.
6 Dili doğru ve güzel bir biçimde kullanır.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 7 3 21
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 14 3 42
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     149
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar -

Ders İle İlgili Dosyalar