Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TÜRKİYE TÜRKÇESİ II Birinci Düzey TEA 526 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. ÖNDER ÇAĞIRAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Anlatım
Dersin Amacı Türkiye Türkçesinin şekil yönünden öğretimini gerçekleştirmek
Dersin Tanımı Türkçenin şekil özellikleri, kökler, isim ve fiil kökleri, ekler, ek çeşitleri ve işlevleri, gövde ve çeşitleri, fiilimsiler; yapı, anlam ve görevleri bakımından kelimeler genel dilcilik disiplini içinde incelenir.

Dersin İçeriği
1 Türk yazı dilinin tarihî gelişim
2 Batı Türkçesinin tarihî ve çağdaş yayılım alanı ve başlıca yazı dilleri
3 Türkçedeki başlıca tarihî ses değişmeleri, konsonantlardaki düzenli-düzensiz değişimler
4 Vokallerdeki düzenli-düzensiz değişimler
5 Türkçenin tarihî isimden isim yapma ekleri
6 Tarihî ve çağdaş isimden isim yapma eklerinin karşılaştırmalı incelemeleri
7 Ara Sınav
8 İsimden fiil yapma; ekler, yardımcı fiiller, konuların tarihî ve çağdaş karşılaştırmalı incelemesi
9 Fiilden isim yapma ekleri ile vasıf ve partisip eklerinin tarihî olarak incelenmesi
10 Türkçede çatı kavramı ve fiilden fiil yapma eklerinin tarihî olarak ele alınması
11 Tarihî düzlemde anlam veya görev bakımından kelimeler, isimler, isim işletme ekleri, isim çekim ekleri
12 Sıfatlar, zarflar, eşitlik, vasıta ve yön hallerinin tarihî ve çağdaş olarak incelenmesi
13 Fiiller, dilbilgisinde zaman ve şahıs kavramları, fiil çekim ekleri konularının tarihî düzlemde incelenmesi
14 Final Sınavı
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Türk dilinin yapısal gelişimi hakkında bilgi sahibi olur.
2 Türk dilinin morfolojik sistemi konusunda bilgi sahibi olur.
3 Türk dilinin gelişimi ve bu konuda yapılan çalışmalarla ilgili bilgiye ulaşma yollarını saptar.
4 Türkçenin ek-kök sistemini tanır ve bununla ilgili değerlendirme yapma yetkinliği kazanır.
5 Türkiye Türkçesinin dil özellikleri bilir.
6 Dili doğru ve güzel bir biçimde kullanır.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik, Fen Bilimleri ve Çevre Mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik çözümlerinde kullanabilme becerisi,
2 Karmaşık mühendislik problemlerini belirleme, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi,
3 Karmaşık bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi,
4 Mühendislik uygulamalarında karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi,
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme,
6 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi, alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi,
7 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni, başladığı bir işi tamamlama ve karşılaşabileceği olası karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi,
8 Alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi,
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi, yenilikçi fikirlere açık olma bilinci,
10 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi,
11 İş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilinci,
12 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini kavrayabilme becerisi, mühendislik çözümlerinin hukuksal konusunda farkındalık,
13 Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını mühendislik problemleri ve çözüm önerileri ile ilgili konularda yazılı ve sözlü olarak bilgilendirme becerisi,
14 Alanında her türlü proje geliştirebilme ve uygulama bilgi ve becerisi, sorumluluğu altında çalışanları projeye dâhil etme bilinci, meslek etkinliklerini planlama ve yönetme becerisi, girişimcilik hakkında farkındalık
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 7 3 21
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 14 3 42
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     149
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar -

Ders İle İlgili Dosyalar