Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TÜRK İSLAM SANATLARI TARİHİ Birinci Düzey İLH417 4 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ FADİME ÖZLER KAYA
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Araş. Gör. Nurcan Gül Arslan
Dersin Veriliş Şekli Anlatım, Seminer, Görsel Materyal Kullanımı
Dersin Amacı Türk İslam Sanatları’ndan mimari ve kitap sanatlarının tarihi seyri hakkında bilgi edindirmek, tarihi süreçte meydana gelen değişimleri sebep-sonuç ilişkisiyle açıklamaya çalışmak ve bütün bu birikimler doğrultusunda günümüzde bu sanatlarımızın genel durumlarını kavratabilmek.
Dersin Tanımı Türk İslam Sanatları’nın tarihi hakkında bilgi edindirmek ve islam medeniyetindeki yerini öğrenmek

Dersin İçeriği
1 Sanat’ın tarifi, amacı, yöntemi, çeşitleri.
2 Sanat tarihine ait temel kavramlar
3 Hz. Peygamber devrinde ilk sanat faaliyetleri
4 Emevi ve Abbasiler devri sanatı
5 Orta Asya’da Müslümanlık öncesi ve sonrası Türk sanatı
6 Büyük Selçuklu Sanatı
7 Anadolu Selçuklu Sanatı
8 Anadolu’da 14. Yüzyıl Beylikleri Devri Sanatı
9 Osmanlı Sanatı
10 Hat Sanatı Tarihi
11 Ebru Sanatı
12 Tezhib Sanatı
13 Minyatür Sanatı
14 Cilt Sanatı
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Sanat ve sanat tarihi ile bunların ilişkide olduğu diğer bilim dalları arasındaki interdisipliner yapıyı anlayabilme.
2 Hz. Peygamber zamanında meydana getirilen sanat faaliyetlerinin sonraki zamanlara tesirini fark edebilme.
3 Emevi ve Abbiseler devri sanat eserlerinin hangi sanat ekollerinin etkisinde geliştiğini analiz edebilme.
4 İslam sanatının alt kollarını oluşturan milli sanatların farklılıklarını kavrayabilme.
5 Büyük Selçuklu sanatının belirleyici özelliklerini neden sonuç ilişkisiyle ortaya koyabilme.
6 Anadolu’da Türk İslam Sanatının durumunu arkaik sanat anlayışlarıyla girdiği sentezle çözebilme.
7 Osmanlı sanatının temellerini oluşturan dinamikleri çözebilme.
8 Kur’an yazısının İslam Medeniyetindeki yerini, sanat yoluyla keşfedebilme.
9 İslam sanatının özelliklerini, kitap sanatları üzerinden ortaya koyabilme.
10 İslam sanatındaki soyut içeriğin nedenlerini batı sanatı mukayesesiyle

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Turizm sektörünün yapısı, işleyişi ve ülke kalkınmasındaki önemi konusunda bilgi sahibi olur,
2 Turizm işletmeciliği alanındaki ve yakın disiplinlerdeki kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular ile ilgili kapsamlı ve sistemli bilgiye sahip olur,
3 İngilizcede en az Avrupa Dil Portföyü C1 genel düzeyinde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir,
4 İkinci bir yabancı dilde en az Avrupa Dil Portföyü B2 genel düzeyinde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir,
5 Yazılı, sözlü ve sözsüz olarak etkili iletişim kurar ve sunum becerileri gösterir,
6 Bilgi ve verileri mesleki anlamda tanımlar, sentezler, analiz eder, yorumlar ve değerlendirir,
7 Sahip olduğu bilgiyi bilinen ve yeni sorunların çözümünde kullanır,
8 Toplumsal ve mesleki etik değerleri bilir, bunları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir ve uygun davranışları geliştirir,
9 Hem temel hem de alanıyla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini ve yazılımlarını ileri düzeyde kullanır,
10 İşletme ve iktisat alanındaki temel kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular hakkında bilgi sahibi olur,
11 Turizm işletmelerini (otel işletmesi, seyahat işletmesi, yiyecek içecek işletmesi vb) etkin bir şekilde yönetebilecek yönetim teorilerini ve uygulamalarını bilir ve uygular,
12 Turizm alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası hukuki düzenlemeleri ve mesleki standartları bilir ve uygular,
13 Başkalarıyla ve bağımsız olarak etkin bir şekilde çalışır,
14 Kendini kişisel ve mesleki anlamda sürekli geliştirir, kendi kendine öğrenme için sorumluluk alır ve bunu gösterir,
15 Kişisel bakıma, hijyene, giyime ve görünüme turizm işletmeciliğinin gerektirdiği şekilde özen gösterir,
16 Hizmet alanı ile ilgili fiziksel ortamı, araç gereçleri ve teknolojileri tanır, kullanır ve bakımını yaparak korur,
17 Farklı kültürleri tanır, anlar ve farklı kültürlerle iletişim kurar,
18 Atatürk ilkeleri ve inkılâpları konusunda bilgiye sahip olur ve Cumhuriyet’in temel değerlerini benimser,
19 Dünya ve Türkiye kültür ve coğrafyası hakkında ayrıntılı bilgiye sahip olur,
20 Turizm işletmelerinde hizmet verme süreçlerini bilir ve misafir memnuniyeti sağlayacak şekilde yerine getirir.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     52
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Hicabi Gülgen, Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları Tarihi, Bursa 2012; Suut Kemal Yetkin, İslam Ülkelerinde Sanat, İstanbul 1980.
Yardımcı Kaynaklar Oktay Aslanapa, Türk Sanatı, İstanbul 1989; Oleg Grabar, İslam Sanatının Oluşumu, İstanbul 1989; Muhittin Serin, Hat Sanatı ve Meşhur Hattatlar, İstanbul 1999.

Ders İle İlgili Dosyalar