Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
SOSYAL TEORİ VE İLETİŞİM İkinci Düzey GAZ 623 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Ön koşul dersleri bulunmamaktadır.
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. METİN EKEN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç.Dr. Yaşar ZORLU
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Nedim KARADUMAN
Dersin Veriliş Şekli Yüzyüze teorik olarak verilmektedir.
Dersin Amacı Sosyal Teorinin iletişim olgusunu ele alışını, sosyal teoride iletişim olgusuna yönelik tartışmaları kavramak...
Dersin Tanımı Sosyal teoriyi açıklayan ve sosyal teorideki iletişim olgusuna yönelik temel yaklaşımları tartışmaları konu edinen bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Sosyal teori ve içeriği.
2 Sosyal teorinin orya çıkışına dair tarihsel süreç.
3 Klasik Sosyal Teoriler
4 Aguste Comte, Sosyal Teori ve Pozitivizm
5 Emile Durkheim ve Sosyal Teorisi, İşlevselcilik, yapısalcılık
6 Karl Marks ve Sosyal Teori, Ekonomi politik, çatışma
7 Pozitivizmin eleştirisi
8 Max Weber ve Sosyal teori, hermeneutik /anlamacı / yorumsamacı yaklaşım
9 Ara sınav
10 Modern Sosyoloji Teorileri
11 Frankfurt Okulu''''''''nun iletişim olgusuna yaklaşımı: Kültür Endüstrisi
12 Neo-Marksist yaklaşımlar ve Louis Althusser: Devletin İdeolojik Aygıtları
13 Jean Baudrillard: Simülasyon Kuramı ve Medya
14 Final sınavı
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 "Sosyal teori" kavramının tanımını ve içeriğini kavramak.
2 Sosyal teoride iletişim olgusuna yönelik öne çıkan yaklaşımları öğrenmek.
3 İletişim olgusuna dair ana akım / liberal ve eleştirel yaklaşımlara vakıf olmak
4 Toplumsal olay ve olgularda iletişim olgusunun rolünü kavramak.
5 Toplumsal örgütlenmede ve toplumsallaşma olgusunda iletişimin etkin rol oynadığını kavramak.
6 İletişim alanında yaşanan sorunlara sosyal teorideki tartışmalardan yararlanarak çağcıl çözümler üretebilmek.
7 Sosyal teori ve iletişim ilişkisine dair literatüre vakıf olmak.
8 İletişim olgusuna ve sorunlarına disiplinlerarası bakmanın avantajlarını bilmek.
9 Sosyal teoride sosyal olaylara yönelik farklı yaklaşımlara vakıf olarak gündelik hayatta ortaya çıkan iletişim sorunlarına farklı çözümler üretmek ve bu alanda toplumsal farklılıkları dikkate alarak genel-geçer önermelerden uzak durmak.
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Bu bölümde lisans üstü ders alan öğrenciler: Güçlü iletişim ve örgütleme becerilerini, kültürlerarası ortamlarda mesleki ve akademik amaçlar çerçevesinde sosyal ve kişisel gelişim için kullanabilirler.
2 Metin yorumlama aracı olarak geniş bir disiplinler alanından topladığı bilgiyi birleştirerek yorumları destekleyecek kanıtları bulup kullanabilirler.
3 Uluslararası bir toplulukta edebiyat, sanat ve metinsel incelemeler yapabilirler.
4 Tarih içinde geliştirilmiş olan farklı dil eğitim yöntemleri hakkında bilgi sahibi olup yöntemlere uygun ders planları ve etkinlikler hazırlayıp uygulayabilirler.
5 Farklı dönem ve türlerin tarihi, biçimlerinden hareketle yazınsal söylem çözümlemesi yapabilirler.
6 Çeviri uzmanlığı isteyen alanlarda çeviri yetkinliği kazanabilirler.
7 Batı kültürünün temelini oluşturan mitoloji, klasik ve neo-klasik sanat anlayışları, Rönesans ve Reformasyon gibi Batı tarihine yön veren olayları rahatlıkla algılayabilirler.
8 İngilizcenin öğretilmesine etkisi olan eğitim ve psikoloji gibi farklı bilim dalları kapsamında ileri sürülmüş teorileri ve bunların dil eğitimindeki yansımalarını özümseyebilirler.
9 Akademik disiplinin tarihi, kuramı ve yöntemlerine ilişkin bilgiyi kullanarak yazınsal metinlerin arka planlarını, yapılarını, anlamlarını ve ayırıcı özelliklerini kavrayarak okuyabilir, yorumlayabilir ve açımlayabilirler.
10 Tek tek farklı metinleri tarihsel ve kültürel bağlamlarıyla ilişkilendirebilirler.
11 İngilizcenin sesbilimsel, morfolojik, semantik, etimolojik özelliklerini kavrayabilirler. Tarihsel dilbilim, edim-bilim, anlambilim, biçembilim, göstergebilim, ruh-dilbilim ve ilgili alanlarda bilgi sahibi olabilirler.
12 İkinci dil edinimi teorilerini ve alandaki sorunları ve çözümlerini kavrayabilirler..
13 Edebi terminoloji ve eleştirel yorum yaklaşımları ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olabilirler.
14 Açıklayıcı, tartışmacı ya da ikna edici yazım biçimlerini kullanarak bilimsel kurallara uygun çalışma yapabilirler. .
15 Amerikan edebiyatının dönemleri, yazar ve eserleri hakkında ayrıntılı bilgiye sahip olabilirler. Amerikan edebiyatını, tarihini ve entelektüel arka planını kavrayabilirler.
16 Sosyal bilimler alanında çağdaş kuramların ortaya çıkış ve gelişim süreçleri hakkında bilgi edinebilir ve düşünsel artalanlarını genişletebilirler.
17 Eleştirel teknikler ve terminolojileri hakkında bilgi sahibi olabilirler ve bu bilgiyi kullanarak edebi metinleri çözümleyebilirler. gibi) diğer alanlara uygulayabilirler.
18 Akademik disiplin içindeki (eğretilemeye duyarlılık, sembollerin yorumu, izleksel gelişmelerin ve derin yapıların fark edilmesi gibi) kavrayış tarzlarını (sinema, televizyon, reklam endüstrisi gibi) diğer alanlara uygulayabilirler.
19 Amerikan ve İngiliz edebiyatlarında biçim ve içerik arasındaki mantıksal ilişkiyi değerlendirebilirler.
20 Yazma, üslup, retorik ve kaynakça başvuru ilkelerini kullanma yeteneğiyle ileri derecede sözel ve yazılı iletişime girebilirler.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 12 3 36
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 3 36
Ödevler 4 6 24
Sunum / Seminer hazırlama 4 4 16
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 4 4
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 6 6
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 6 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 4 4 16
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 3
Kısa sınav 0 0
Ödev 4 2
Yarıyıl içi toplam   5
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Martin Slattery, Sosyolojide Temel Fikirler. Ümit Tatlıcan, Sosyoloji ve Sosyal Teori Yazıları, Bursa: Sentez Yayınları. Berch Berberoglu, Klasik ve Çağdaş Sosyal Teoriye Giriş. Anthony Giddens, Sosyal Teorinin Temel Problemleri, Çev., Ümit Tatlıcan, İstanbul: Paradigma Yayınları Anthony Giddens, Kapitalizm ve Sosyal Teori, Çev., Ümit Tatlıcan, İstanbul: İletişim Yayınları Derek Layder, Sosyal Teoriye Giriş, Çev., Ümit Tatlıcan, İstanbul: Küre Yayınları Stephen Turner, Sosyal Teori ve Sosyoloji, Çev., Ümit Tatlıcan, İstanbul: Küre Yayınları. George Ritzer & Jeffery Stepnisky,Çağdaş Sosyoloji Kuramları ve Klasik Kökleri, Çev.Irmak Ertuna Howisoni De Ki Basım. George Ritzer, Klasik Sosyoloji Kuramları, Çev. Himmet Hülür, De Ki Basım. George Ritzer, Modern Sosyoloji Kuramları, Çev. Himmet Hülür, De Ki Basım. Levis A. Coser, Sosyolojik Düşüncenin Ustaları, Çev. Himmet Hülür, Ankara: De Ki Basım Yayınları. George Ritzer & Jeffery Stepnisky, Sosyoloji Kuramları, Çev. Himmet Hülür, De Ki Basım. Alison Wolf & Ruth A. Wallace, Çağdaş Sosyoloji Kuramları -Klasik Geleneğin İyileştirilmesi-, Çev. Mehmet Rami Ayas & Leyla Elburuz, DOĞU BATI YAYINLARI.
Yardımcı Kaynaklar Anthony Giddens, Sosyoloji, Kırmızı Yayınları.İrfan Erdoğan, Medya Teori ve Araştırmaları, ERK YAYINLARI.

Ders İle İlgili Dosyalar