Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BELAGAT I İkinci Düzey TİB 807 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Arapça
Eğitimin Dili Arapça-Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ YÜKSEL ÇELİK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Süheyla Hale Bayırbaş Arş. Gör. Nesrin Dursun
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze - Online
Dersin Amacı Beyan ilminin konuları olan teşbih, istiare, mecaz ve kinaye hakkında bilgi sahibi olmak
Dersin Tanımı Belagat İlminin kısımlarından Beyân İlminin Arap Dili ve Edebiyatındaki Yeri

Dersin İçeriği
1 Belagat''in tanımı; bedi, beyan ve meani ilimlerinin tanımı ve konuları Belagatın tarihi.
2 Teşbih, tanımı ve çeşitleri
3 Teşbihin amaçları
4 Temsili teşbih
5 Zımni teşbih
6 Maklub (zıt) teşbih
7 İstiarenin tanımı ve şartları; karine ve alaka
8 İstiare-i tasrihiyye ve mekniyye (açık ve kapalı istiare)
9 İstiare-i asliyye ve tebeiyye
10 İstiare-i temsiliyye
11 Hakikat ve mecaz; hakiki ve mecazi anlam
12 Mecaz-ı mürsel
13 Mecaz-ı akli
14 Kinaye, tanımı ve amacı
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bu dersi alan bir öğrenci düz yazı ile şiiri birbirinden ayırır.
2 Arapça ifadelerdeki hakiki anlam ile mecazi anlamı birbirinden ayırt eder.
3 Edebi metinlerdeki teşbih, istiare, mecaz ve kinayeyi birbirinden ayırt eder.
4 Okuduğu bir şiiri gramer açısından tahlil ederek düzgün ifadelerle Türkçeye çevirebilir
5 Şiirde veznin önemini kavrar. Takdim, tehir, hazif, kasr, icaz, izafet gibi şiir zorunlulukları hakkında bilgi sahibi olur.
6 Klasik metinler ile modern metinlerin üslubu ve dil özellikleri hakkında bilgi sahibi olur.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuran ayetlerinin manalarını anlayıp kavrar, yorum yapma kabiliyetini geliştirir.
2 Kuran meallerini ve tefsirlerini yakından tanır, aralarında mukayese yapabilir.
3 İlahiyat alanındaki ortaya çıkacak yeni problemleri Kur’an, Sünnet ve bunlara bağlı diğer delillerden yararlanarak bilimsel anlamda ifade etme ve topluma objektif veriler üretmek.
4 Temel İslam ilimleriyle ilgili konuları tasavvufi açıdan yorumlar.
5 Kuran ve yorumuyla ilgilenenelerle uluslararası düzeyde görüş alışverişinde bulunabilme becerisi kazanır.
6 Hadis ve sünnet kavramlarının anlam alanlarını bilir. Kur’an’ın anlaşılmasında sünnetin önemini bilir. Kur’an-sünnet ilişkisini bilir.
7 Tarihi süreçte ve günümüzde hadis ve sünnet konularıyla ilgili tartışılmış ve tartışılmakta olan konuları bilir. Üzerlerinde tartışmalar süren konuları değerlendirir. Problemlerle ilgili çözüm önerileri sunar.
8 Hadis ilminde kavramsal olarak tenkidin nasıl gerçekleştiğini bilir. İslam kültür tarihindeki tenkid zihniyetini örneklerle inceleme ve tartışma imkanı bularak bu konuda perspektif kazanır. Batıda uygulanan tenkid yöntemlerini öğrenir ve yöntemler arasında karşılaştırma yapar.
9 İslâm Mezhepleri Tarihi’ni konuları ve amaçları bakımından, ayrıca diğer din bilimleriyle ilişkisi açısından tanır.
10 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin oluşum ve gelişim sürecini anlar, değerlendirir ve yorumlar.
12 İslam Mezhepleri Tarihinin temel kaynakları, metodolojisi ile erken dönemlerden itibaren ortaya çıkmış olan ana dini akımları/mezhepleri tanır.
13 İslam inanç esaslarını tarihsel süreç ışığında kavrar ve analiz eder.
14 Mezhepler arası teolojik farklılıkların siyasal ve sosyal arka planını anlar ve değerlendirir.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 2 15 30
Sunum / Seminer hazırlama 1 10 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     155
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 100
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   100
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   160

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı el-Belagatu''l-vâdıha; Ali el-Cârim-Mustafa Emin Cevâhiru''l-Belâga;Ahmed el-Hâşimî
Yardımcı Kaynaklar es-Sekkâkî, Miftâhu''l-ulûm İrfân Matraci; el-Camiu li ulumi''l-belâga el-Kazvini; el-îdâh fî ulûmi''l-belâga

Ders İle İlgili Dosyalar