Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BİLİM FELSEFESİ İkinci Düzey HSH 601 1 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri YOK
Eğitimin Dili TÜRKCE
Koordinatör PROF. DR. RAMAZAN ERTÜRK
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. RAMAZAN ERTÜRK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı YOK
Dersin Veriliş Şekli AKTİF YÖNTEM
Dersin Amacı İlk çağlardan günümüze kadar bilim dünyasındaki ilerlemeler ve bunun Türkiye’de ve dünyada izlenen politikalara, sağlığa ve hemşireliğe yansıması arasındaki ilişkiyi kavratabilmektir.
Dersin Tanımı Bilimsel düşünce sisteminin tarihsel süreçteki gelişim evreleri ve bunun ekonomiye, politikalara,toplum sağlığına ve hemşireliğe yansımalarını inceler.

Dersin İçeriği
1 Çeşitli düşünce şekilleri arasında bilim ve bilimsel düşünce
2 Mitolojik düşünce, dinsel düşünce, bilimsel düşünce
3 Bilim Mantığının temel varsayımları
4 Nedensellik ilkesinin işlerliği, Kanunluluk fikri
5 Bilimsel düşüncenin tarihsel gelişimi (Antik dönem, ortaçağlar)
6 Bilimsel Düşüncenin Tarihsel Gelişimi (Aydınlanma ve modern dönem, Postmodern dönem)
7 Bilgi - Bilim ilişkisi
8 Bilim kuramları (Doğa Bilimleri)
9 Bilim kuramları (Sosyal Bilimler)
10 Bilginin temel nitelikleri
11 Bilimsel bilginin temel nitelikleri
12 Başlıca bilimsel yöntemler
13 Bilimsel yöntemin temel nitelikleri
14 Genel Değerlendirme
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bilimsel bilginin niteliğini kavrar
2 Bilimsel perspektifi kendi uzmanlık alanına uygular
3 Sağlık ve bilim ilişkisini farklı boyutlarda analiz eder.
4 Bilimsel gelişmeler ve bunun yansımalarını izler
5 Bilimsel düşüncenin tarihi gelişimini bilir
6 Bilgi - bilim ilişkisini kavrar
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Türk Dili ve edebiyatı alanında araştırma ve çalışma için temel bilgi ve becerileri kazanır.
2 Türk Dili ve edebiyatı alanındaki kavram ve teorileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir.
3 Türk Dili ve edebiyatının başlangıçtan günümüze kadarki tarihi gelişim ve değişimine vakıf olur.
4 Türk Dili ve edebiyatı konularında ileri düzey araştırma ve çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir.
5 Osmanlı Türkçesiyle yazılmış edebi metinleri okuma, yazma ve anlama bilgi ve becerisine sahip olur.
6 Türkçeyi doğru, güzel ve etkili bir şekilde kullanır.
7 Türk halk kültürü ve edebiyatının sözlü-yazılı ürünlerini ve kaynaklarını tanır.
8 Dil ve edebiyat alanlarındaki duyarlılık ve zevkini geliştirir.
9 Bilimsel düşünmeyi öğrenir.
10 Mesleki terminolojiye hâkim olur.
11 Türk Dili ve edebiyatı alanıyla ilgili bilgi ve dökümanlara internet ve kütüphaneler aracılığıyla ulaşabilir.
12 Disipline ilişkin sorunları görme, eleştirel bakış açısıyla değerlendirme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
13 Alanla ilgili karşılaşılan problemleri çözmeye dayalı öneriler geliştirebilir.
14 Türk Dili ve edebiyatının etkilendiği düşünce ve sanat hareketlerini ve bunların izlerini tespit eder.
15 Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirmeler yapabilir
16 Akademik dünyayı tanır.
17 Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkına varır.
18 Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesine sahip olur.
19 Bilimsel ve mesleki etik ve sorumluluk sahibi olur.
20 Yaşadığı dünya, içinde bulunduğu toplum ve kendisi hakkında eleştirel bir anlayışa sahip olur
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 1 13 13
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     120
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1. Ülken H. Ziya, Bilim Felsefesi, İstanbul: Ülken Yayınları, 1988 2.Yıldırım Cemal, Bilim Felsefesi, İstanbul: Remzi Kitabevi, 1996
Yardımcı Kaynaklar 1.Editör Yok, Bilim Felsefesi, İstanbul: Seha Neşriyat, 1993. 2.Reichenbach, Hans, Bilim Felsefesinin Doğuşu (Çev. Cemal Yıldırım), İstanbul: Remzi Kitabevi, 1993 (2. Basım) 3.Wolpert, Lewis,Bilimin Doğal Olmayan Doğası (Çev. Evcimen Perçin), İstanbul: Sarman Yayınevi,1994. 4.Demir Ömer, Bilim Felsefesi, Ankara Vadi Yayınları,2000 5.Bolay S Hayri, Felsefeye Giriş (Iıı. Bölüm), Ankara: Akçağ Yayınlaı,2004. 6.Ertürk Ramazan, Modern Ve Post Modern Düşüncelerde Bilim, Felsefe Dünyası 40(2004/2) 7.Danto, A&Morgenbesser S. Philosophy Of Science, Newyork, Ny: The New American Library, 1974. 8.Feyerabend Pk. Realism, Rationalism&Scientific Method:Philosophical Papers, Vol 1, Cambridge:Cambridge Universty Pres, 1990. 9.Bonjour L. The Structure Of Empirical Knowledge, Cambridge, Mass:Harvard Universıty Pres, 1985

Ders İle İlgili Dosyalar