Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BESİN MİKROBİYOLOJİSİ Birinci Düzey MİK 222 4 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. SERHAT AL
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli YÜZ YÜZE
Dersin Amacı Mikroorganizma ve gıda ilişkilerini açıklamak, gıdalarda indikatör ve patojen mikrorganizmalar hakkında bilgi vermek, gıda kaynaklı mikrobiyal hastalıklar ve nedenlerini açıklamak, gıda muhafaza ilkelerinin mikrobiyal gelişme üzerine etkisini kavratmak, gıdalarda mikrobiyolojik bozulmalar ve patojen mikroorganizmaların gıdada neden olduğu değişimler ve muhafaza yöntemleri hakkında bilgi vermek ve fermentasyonda rol oynayan mikroorganizmaları tanıtmak amaçlanmaktadır.
Dersin Tanımı Bu derste öğrencilere gıda mikrobiyolojisinin temel prensipleri, gıdaların mikrobiyel ekolojisi, gıdalardan kaynaklanan sağlık riskleri, gıda kaynaklı infeksiyonların patogenezi, immun reaksiyonlar ve gıda infeksiyon ve intoksikasyonları hakkında bilgi verilir.

Dersin İçeriği
1 Dünyada Gıda Üretimi, Tüketimi Sorunları, Gıdalardan Kaynaklanan Sağlık Riskleri
2 Gıdaların Mikrobiyel Ekolojisi
3 Gıda Kaynaklı İnfeksiyon ve İntoksikasyonlarların Patogenezi ve İmmun Reaksiyonlar
4 Salmonella spp., Campylobacter jejuni
5 E. coli, Yersinia Enterocolitica
6 Shigella, Brucella, Listeria monocytogenes
7 Vibrionacea, S. aureus, Bacillus cereus
8 Ara sınav
9 Aeromonas hydrophila, Plesiomonas shigelloides
10 Clostridium perfiringens, Clostridium botulinum
11 Gıda kaynaklı Virusler ve parazitler
12 Gıda Kaynaklı Miktoksijenik Funguslar
13 Gıda Kalıntı ve Kontaminantları
14 Gıda Muhafazası
15 Tehlike Analizi ve Kritik Kontrol Noktaları Konsepti (HACCP)
16 Yarıyıl Sonu Sınavı
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Mikroorganizmalarının hayatta kalım ve ölüm süreçlerinin öğrenilmesi, ilgili çevresel faktörlerin tanımlanabilmesi
2 Besinlerin bozulma süreçlerinin anlaşılması
3 Besin kaynaklı hastalıkların tanınması
4 Besin kaynaklı enfeksiyonlarda tanı yöntemlerinin temel olarak anlatılabilmesi
5 Mikroorganizma ve besin ilişkisinin yararlı yönlerinin bilinmesi: fermentasyon, probiyotik ve prebiyotik kavramlarının tanımlanabilmesi
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri hakkında bilgi sahiptir.
2 Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve acil durumlarda ilk yardım bilgisine sahiptir.
3 Kulağın temel yapısı, yerleşimi, komşulukları ve işleyişlerini bilir.
4 İşitme cihazı ve koklear implantların şekilleri ve uyarlanması gibi konularda bilgi ve deneyime sahiptir.
5 Saf ses ve konuşma odyometrisi, immitansmetri testlerini yapar.
6 İşitme kaybı, çeşidi, seviyesi hakkında bilgi sahibi olur.
7 İşitme cihazı uygulanmasına yönelik kulak kalıbı ölçülerini alır, uygun cihazların kazanç ve çıkış değerlerini ölçer, ayarlarını yapar.
8 İlgili uzman denetiminde vestibüler testler ve otoakustik emisyon uygulamaları yapar.
9 Alanı ile ilgili cihazların kullanımını bilir.
10 İşitme ve denge ile ilgili hastalıklar hakkında bilgi sahibidir.
11 Uygulanan testlerin formlara kaydeder.
12 Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
13 Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
14 Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
15 Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
16 Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
17 Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
18 Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 7 2 14
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 13 2 26
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 7 2 14
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     110
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1. Gıda mikrobiyolojisi / ed.Osman Erkmen 2. Gıda Mikrobiyolojisi: Gıda endüstirisi için temel esaslar ve uygulamalar / Klaus Pichhardt ; çev. Yılmaz Sekin, Nural Karagözlü 3. Gıda mikrobiyolojisi / İsmet Şahin ; Fikri Başoğlu
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar