Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
MODERN FİZİK İkinci Düzey FİZ311 5 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri YOK
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör PROF. DR. MEHMET ARI
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. AYHAN GÜLDESTE
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı YOK
Dersin Veriliş Şekli PROJEKSİYON CİHAZI ve YAZI TAHTASI KULLANARAK YÜZ YÜZE SÖZLÜ ANLATIM
Dersin Amacı Klasik Newton Mekaniği ile açıklanamayan olayların, Enerji Seviyeleri ve Foton kavramları ile nasıl açıklandığını göstermek. Yüksek hız limitinde doğru sonuç vermeyen ve eksik bir mekanik olan Newton Mekaniği yerine Einstein tarafından geliştirilen ve daha genel olan Rölativistik Mekanigin takdimi ve öğrencilerin takibeden yarıyılda okuyacakları Kuantum Fiziği dersi için gerekli alt yapının oluşturulması.
Dersin Tanımı Takriben 1900 den 1925''e kadar Fizik konusundaki gelişmeler ve Kuantum Mekaniğine giriş.

Dersin İçeriği
1 Fiziksel Kanunların Değişmezligi, Eş Zamanlılığın Göreli Tabiatı ve Zamanının Göreliliği
2 Uzunluğun Göreliliği, Lorentz Dönüşümleri
3 Rölativistik Dopler Olayı, Rölativistik Momentum, İş ve Enerji
4 Işığın Neşredilmesi ve Soğurulması, Fotoelektrik olay, Çizgi Spektrumu ve Enerji Seviyeleri
5 Atom Çekirdeği, Bohr Modeli, Laser
6 X-ışınlarının Üretimi ve Compton Olayı, Sürekli Spektrum ve Dalga Parçacık İkiliği
7 De Broglie Dalgaları, Elektron Difraksiyonu İhtimaliyet ve Belirsizlik
8 Elektron Mikroskobu, Dalgafonksiyonları ve Schörödinger Denklemi
9 Ara sınav
10 Kutu İçindeki Bir Parçacık, Patansiyel Kutuları
11 Potansiyel Engelleri ve Tünelleme, Harmonik Osilatör
12 Hidrojen Atomu
13 Zeeman olayı, Elektron Spini
14 Çok Elektronlu Atomlar ve Dışarlama Prensibi, X-ışını Spektrumu
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Modern fizik kavramlarını öğrenmek ve bu kavramlar arasında ilişki kurabilmek
2 Modern fizik konusunda güncel bilgileri takip edip değerlendirmek
3 Özel görelilik teorisi hakkında bilgi sahibi olmak
4 Fizikte kuantum kavramının öğrenilmesi kuantum hipotezlerinin kaynağının tartışılması
5 Madde dalgaları, atom modelleri, atomik yapı ve atomik spektrum hakkında bilgi sahibi olmak
6 Mikroskobik boyutda(Atom ve atom altı boyut) maddeyi ve özelliklerini tanıma.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Avrasya coğrafyasını ve bu coğrafyada yaşayan toplumları tanır.
2 Türk Dünyasının tarihini bilir, Türk Dünyasında meydana gelen gelişmeleri takip eder ve varsa sorunlara çözüm üretir.
3 Avrasya bölgesi toplumlarının iktisat, uluslararası ilişkiler, dil, edebiyat, tarih, sanat tarihi, sosyoloji, coğrafya vb. alanlarda ortaya çıkan teorik ve pratik yenilikleri takip edebilmek, bu alanlarda yorum, analiz ve değerlendirme yapar.
4 Türk Dünyasının etkileşimde bulunduğu kültürler üzerine araştırmalar yapar ve bu hususta bilgi ve donanıma sahip olur.
5 Avrasya coğrafyasındaki dil, edebiyat, tarih, sanat, sanat tarihi, sosyoloji, iktisat, işletme, uluslararası ilişkiler, antropoloji vd. alanlarda gelişmiş bir duyarlılık ve birikime sahip olur.
6 Avrasya coğrafyasındaki siyasi, ekonomik ve sosyokültürel sorunlara dair temel bilgilere sahip olur ve bunlara çözüm önerileri sunabilme becerisi kazanır.
7 Avrasya coğrafyasındaki devletlerin birbirleri ile olan çok yönlü ve çok boyutlu ilişkilerini analiz eder.
8 Çağdaş Türk lehçe ve şivelerinden en az birini ileri düzeyde bilir. Rus, Çin, Fars ve Arap dillerinden birini de orta seviyede bilir.
9 Türk dünyasının siyasi ve ekonomik anlamda etkileşimde bulunduğu devletleri tanır ve onlar hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olur.
10 Türk dünyası başta olmak üzere öteki komşu halkların dil, din, kültür, çevre, etnik ve sosyal sorunlarını tespit ve analiz edecek, çözümler sunacak seviyede bilgi ve becerisine sahip olur.
11 Alanla ilgili bilimsel araştırma projeleri yapabilecek bilgi ve donanıma sahip olmak, problem ve sorunlara çözüm üretecek şekilde model kurma ve hipotez geliştirebilme becerisi kazanır.
12 Bilimsel etik hususunda sorumluluk bilinci kazanır.
13 Avrasya coğrafyasında meydana gelen siyasi ve sosyal olaylara farklı perspektiflerden bakabilme becerisi geliştirir.
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 4 56
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 2 4 8
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 23 23
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 10 10
Toplam iş yükü     172
AKTS     7.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 30
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 10
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Sears ve Zemansky'nin (Young ve Freedman) Üniversite Fiziği, Cilt 3, 12.Baskı, Pearson Education yayıncılık
Yardımcı Kaynaklar 1. Fen ve Mühendislikte Modern Fizik, 2. Baskı, John R. Taylor, Chris D. Zafiratos, Michael A. Dubson, Okutman Yayıncılık. 2. Fen ve Mühendislik için Fizik, Raymond A. Serway, Robert J Beichner, 3.Cilt, Palme Yayıncılık.

Ders İle İlgili Dosyalar