Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BÜTÜNLEŞİK HEMŞİRELİK UYGULAMALARI MODÜL-VI(KADIN SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI Birinci Düzey HEM 416 7 10.00 10.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. SALİME MUCUK
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof.Dr.Salime Mucuk, Doç. Dr. Tülay Bülbül, Doç. Dr. Evrim Bayraktar, Dr. Öğr. Üyesi Özlem KAPLAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Bu modül 4. sınıf güz ve bahar döneminde, 5’er haftalık rotasyonlar halinde, haftada 3 saat vaka tartışması ve 24 saat klinik uygulama olarak verilir. Modül, Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı öğretim elemanları tarafından yürütülmektedir.
Dersin Amacı Kadın, fetüs ve yenidoğan sağlığını koruma ve geliştirmeyi ve kadın sağlığı ile ilgili hastalığı olan bireye bütüncül bakım vermeyi ve hemşirelik sürecini kullanabilme yeteneğini geliştirmektir.
Dersin Tanımı Bu ders, Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları hemşireliği intörn uygulamasını içeren bir modüldür. Bu modülde, üreme sistemi, prenatal, natal ve postnatal dönem ve bu dönemle ilgili riskli durumlar, jinekolojik sorunlar, kadın sağlığının korunması ve hemşirenin rolü hakkında bilgi verilir ve ilgili alanlardaki uygulamalarda beceri kazandırılır.

Dersin İçeriği
1 Kliniğe uyum ve veri toplama
2 Pre-eklemsi vakası
3 Normal doğum ve doğum sonu vakası
4 Sezeryan ve doğum sonu vakası
5 Klinik sınav
6 Jinekolojik kanser vakası
7 Gestasyonel Diyabet vakası
8 Abortus vakası
9 Gebelik ve kalp hastalığı vakası
10 Klinik sınav
11 Myom uteri vakası
12 Kanamalı gebelik vakası
13 Pelvik relaksasyon vakası
14 Sezeryan ve doğum sonu vakası
15 Klinik sınav
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Kadın sağlığı ve hastalıkları ile ilgili kanıta dayalı kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak yaşam dönemlerine göre kadına bakım verir.
2 Kadın, fetüs ve yenidoğan sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik kanıt temelli bakım ve eğitim verir.
3 Kadın ve fetüs sağlığında sapma durumunda problem çözme yöntemini kullanarak bütüncül bakım verir.
4 Üreme sağlığı konusunda birey, aile ve topluma eğitim verir.
5 Güncel literatürü takip ederek birey, aile ve topluma aile planlaması danışmanlığı yapar.
6 Kadın ve kadın sağlığına yönelik bilimsel ve sosyal etkinliklerde yer alır.
7 Kadının sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sürdürülmesi hizmetlerinde uygun iletişim tekniklerini kullanarak ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışarak gerçekleştirir.
8 Kadının sağlığı ve hastalıklarına yönelik uygulamalarda insan hak ve onuruna saygı gösterip; mevzuat, mesleki değerler ve etik ilkelere uygun davranır.
9 Güncel literatürü takip ederek vaka tartışması yapar.
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Eczacılık mesleğini, mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik ve deontolojik ilkeler çerçevesinde uygulayabilme ve gerektiğinde bu anlamda inisiyatif kullanabilme
2 Edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanabilme
3 Eczacılık meslek uygulamalarındaki süreçleri ve kişiler arası ilişkileri yönetebilme ve iletişim yeteneklerini kullanabilme
4 Meslek uygulama alanlarındaki çalışma süreçlerini planlayabilme, ekip üyesi olabilme, ortak çalışmalara katılabilme ve bu çalışmaları yönetebilme
5 Evrensel ve ulusal sağlık sorunlarının farkında olarak sağlık hizmet kalitesinin artırılmasına yönelik politikalar üretebilme
6 İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin işleyişi, sürdürülmesi ve patolojisine yönelik kavramlara sahip olabilme
7 Temel ve uygulamalı fen bilimlerini eczacılık meslek uygulamaları ile birleştirerek eczacılık alanında kullanabilme
8 Eczacılık alanında sahip olduğu bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayabilme, analiz edebilme ve çözüm önerileri getirebilme
9 Doğal, sentetik ve biyolojik kaynaklı ilaç etkin ve yardımcı maddelerinin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
10 Farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
11 İlaç etkin ve yardımcı maddelerinin, farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik, mikrobiyolojik ve toksikolojik analizleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahip olabilme
12 Birinci basamak sağlık hizmetinin gerektirdiği eczacılık hizmetlerini sunabilme
13 İlaçların hastaya sunulmasından önce, reçeteyi oluşturan ilaçların en uygun dozu, uygulama yolları ve geçimsizlikleri konusunda gerekli bilgiye sahip olma ve bu bilgileri kullanabilme
14 İlaçların ve tıbbi ürünlerin metabolizmaları, etkileri ve kullanımları ile ilgili bilgileri kullanarak hastaların reçetelerini doğru ve uygun olarak karşılayabilme
15 İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde hasta kayıtlarını yönetebilme; hasta, hekim ve diğer sağlık personeline ilaçlar konusunda danışmanlık hizmeti verebilme
16 İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla, farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde ilaç tedavisinin hasta boyutunda değerlendirilmesi, değiştirilmesi ve karar verilmesi aşamalarına katılabilme ve bu alanda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
17 Doğru ilaç kullanımını teşvik etmek üzere kullanımındaki eğilimleri izleme, değerlendirme ve çözüm geliştirebilme becerilerine sahip olabilme
18 İlaçlar ve sağlık alanında eğitim verebilme, danışmanlık ve denetim yapabilme
19 Eczacılık meslek uygulama alanlarının gerektirdiği çeşitli teknolojik araçlar, bilgi kaynakları ve yazılımlar konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
20 En az bir yabancı dili kullanarak eczacılık uygulama alanlarındaki bilgi ve gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde olarak, eczacılık meslek uygulamaları, bilim, teknoloji, çağdaş düşünce ve davranış boyutunda güncel bilgilere sahip olabilme, bu bilgileri geliştirebilme ve derinleştirebilme
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 5 3 15
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 5 6 30
Ödevler 2 10 20
Sunum / Seminer hazırlama 1 8 8
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 5 28 140
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 1 8 8
Toplam iş yükü     239
AKTS     10.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 50
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1. Murray SS, McKinney ES, Gorrie TM. Foundations of Maternal – Nevborn Nursing (Third Edition), W.B Saunders Company, Philadelphia, Pennsylvania 2002. 2. Taşkın L. Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. (XVI. Baskı), Akademisyen Matbaacılık, Ankara 2018. 3. Şirin A, Kavlak O. Kadın sağlığı. BEDRAY Basın Yayıncılık, İstanbul 2008. 4. Gilbert ve Harmon. (Çev.Ed. Taşkın L). Yüksek Riskli Gebelik ve Doğum El Kitabı. İkinci Baskıdan Çeviri, Palme Yayıncılık, Ankara,2002. 5. Taşhan St, Yüksekol ÖD, Duman M. (ed.) Riskli Gebelikler ve Bakım.Göktuğ Basın Yayın, Ankara, 2019.
Yardımcı Kaynaklar 1. Guyton AC, Hall JE. Textbook of Medical Physiology (10 th ed). WB.Saunders Company, Philadelphia 2001. 2. Birol L. Hemşirelik Süreci. Etki Matbaacılık, İzmir 2004. 3. Ay F, Ertem Ü, Özcan N, Güneş B ve ark. Temel Hemşirelik-Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar. Medikal Yayıncılık, İstanbul 2007.

Ders İle İlgili Dosyalar