Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TEMEL HÜCRE KÜLTÜRÜ TEKNİKLERİ Birinci Düzey VFT 658 1 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. MUHAMMET YASİN TEKELİ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. MURAT KANBUR
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze haftada 2 saat teorik
Dersin Amacı Hücre kültürleri ve hazırlanmaları, kullanım alanları, avantaj-dezavantajları ve hücre kültürü laboratuvarı kurulması konularında bilgi vermek
Dersin Tanımı Hücre kültürleri ve hazırlanmaları, kullanım alanları, avantaj-dezavantajları ve hücre kültürü laboratuvarı kurulması konularında bilgi vermek

Dersin İçeriği
1 Tarihsel gelişimi, hayvan doku kültürüne giriş, temel terimler
2 Hücre kültürü laboratuvarlarında kullanılan cihazlar ve hücre kültürü laboratuvarının kurulması
3 Hücre üretiminde kullanılan besi ortamlarının fonksiyonları ve hazırlanması
4 Hücre kültürü besi ortamlarının sterilizasyonu
5 Hücre kültürlerinin hazırlanması
6 Hücre kültürlerinin korunması, saklanması ve taşınması
7 Hücrelerin klonlanması ve karakterizasyonu
8 Arasınav
9 Sitotoksisite, kültür ortamlarında hücre canlılığının ölçülmesi
10 Hücre kültürlerinde transfeksiyon işlemleri
11 Kök hücre kültürü teknolojisi
12 Monoklonal antikor üretimi
13 Hücre kültürlerinde ölçek büyütme
14 Ticaretteki hücre kültürü ürünleri
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Primer doku hücreleri ile kültür hücrelerinin biyolojik özelliklerini sıralar
2 Proliferasyon, transformasyon, hücre ölümü, diferansiyasyon süreçlerini ile ilgili temel bilgiyi tekrarlar
3 Hücre kültürü tekniklerinde kullanılan ekipman, sarf malzemeleri ve ortamları bilir.
4 Hücre kültürü laboratuarında uygulanan biyogüvenlik kurallarını, sterilizasyon ve aseptik teknikleri bilir.
5 Klonlama ve transfeksiyon tekniklerini tarif eder.
6 Hücre karakterizasyonu ve ayrımlama tekniklerini tarif eder.
7 Ortam hazırlama, süspansiyon ve monolayer kültür ekimi, idamesi, sonlandırması, hücre dondurma/çözme ve basit canlılık testlerini uygulama becerilerine sahiptir.
8 Günlük kültür izlemi yaparak kurallara uygun laboratuar defteri tutar.
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Türk Dili ve Edebiyatı alanında, edindiği bilgi ve becerileri kullanır. Sosyal bilimlerin diğer alanlarında yürütülen çalışmalarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2 Türk Dili ve Edebiyatı sahasına giren eserleri okuma, anlama, inceleme ve yorumlama konusunda kuram ve yöntemleri öğrenir ve bunları eserler üzerinde eleştirel bir bakış açısıyla uygular. Kişisel ve kurumsal gelişimini tamamlayarak planlar.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında kazandığı bilgi, beceri ve yetkinliklerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
4 Türk Dili ve Edebiyatı alanında, bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak nicel ve nitel verilerle bilgileri düzenler, iletir, saklar; kişi ve kurumlarla paylaşır.
5 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi edinir. Bu yabancı dil bilgisiyle kendi alanındaki bilgileri takip eder ve kullanır.
6 Beşeri bilimler alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu etkinliklerin düzenlenmesinde etkin rol alır.
7 Beşeri bilimler alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik ve ahlaki değerleri gözeterek kalite yönetim süreçlerine uygun davranır.
8 Beşeri bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
9 Türkçeyi doğru, güzel ve etkin kullanmayı öğrenerek iletişim kurma becerisini geliştirir. Anlama, yorumlama ve çözümleme yetkinliğine sahip olarak bu alandaki bilgisini araştırma ve geliştirme yönünde kullanır.
10 Türk dilinin tarihi lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak metinler üzerinde kültürel, dini, dilbilimsel incelemeler ve değerlendirmeler yapar.
11 Türk dilinin çağdaş lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak üzerinde dilbilimi ve dilbilgisi incelemeleri yapar.
12 Yeni Türk Edebiyatı alanının tarihi dönemlerine ve edebiyat tarihçiliğine uygun olarak, bilimsel bir şekilde incelemeler ve değerlendirmeler yapar. Dönemlerin tarihini, evrelerini, gelişimini, özelliklerini öğrenerek dönemlere hâkim olan başlıca akım, ekol, edebî çevre, yazar ve şairleri manzum ve mensur eserleriyle açıklar.
13 Eski Türk Edebiyatı tarihini araştırır ve öğrenir. Eski Türk edebiyatı manzum ve mensur metinlerini Osmanlı Türkçesi alfabesiyle okur ve günümüz harflerine aktarır. Bu metinler üzerinde nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme çalışmaları yapar ve gerekli yöntemleri öğrenir. Eski Türk edebiyatında kullanılan nazım şekillerini kavrar ve aruz bilgisi edinir.
14 Türk halk edebiyatının ortaya çıkışını sağlayan sözlü, yazılı ve elektronik kültür ortamlarını kavrar; sözlü kültürün temel niteliklerini öğrenerek halk edebiyatı metinleri üzerinde inceleme ve değerlendirme yapar. Bu metinlerin hangi temel esaslar üzerine inşa edildiğini kavrayarak anonim, âşık ve tekke edebiyatı çevresinde şekillenen halk edebiyatının tarihi ve sosyo-kültürel gelişimine vakıf olur.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 10 2 20
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 14 1 14
Toplam iş yükü     104
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Animal Cell Culture: Essential Methods. J. M. Davis (Editor), 2011, John Wiley & Sons.
Yardımcı Kaynaklar Culture of Animal Cells: A manual of Basic Techniques, by Freshney, I. A., 2005, Wiley-Liss, In., New York. Embriyonic Stem Cells: A practical Approach (Practical Approach Series) (Paperback) by Elena Notarianni (Editor), Martin J. Evans (Editor), 2006, Oxford University Press. Handbook of Industrial Cell Culture: Mammalian, Microbial and Plant Cells (Hardcover) by Victor A. Vinci (Editor), Sarad R. Parekh (Editor), 2003, Humana Press Inc. Mesenchymal Stem Cells: Methods and Protocols (Methods in Molecular Biology) (Hardcover) by Darwin J. Prockop (Editor), Donald G. Phinney (Editor), Bruce A. Bunnell (Editor), 2008, Humana Press.Animal Cell Culture: A Practical Approach, by Masters, J. R. W., 2000, Oxford Press.

Ders İle İlgili Dosyalar