Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
OKUMA EDİMİNİN BEYİN BİLİMSEL TEMELLERİ Birinci Düzey TEA 545 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Ali BAHAR
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Örgün veya uzaktan eğitim.
Dersin Amacı Okuma ediminin beyin bilimsel süreçleriyle ilgili bilgi kazandırmak ve okuma eğitiminde beyin bilim verilerinden yararlanmanın yollarını göstermek amaçlanmaktadır.
Dersin Tanımı Bu ders; beynin anatomik incelenmesi ve beyin sisteminin işleyişi, beyin bölgelerinin dil sistemindeki işleyişi, dilin beyinde konumlanışı, bellek ve işleyişi, beyinde okumanın işlemlenişinin ele alındığı bir derstir. Ayrıca bu derste beyinsel yapıların (göz, birincil işitsel korteks, tepe beyin kıvrımı, açılı beyin kıvrımı, Broca-Wernice alanları, amigdala, bazal ganglionlar, talamus, korpus kallozum, hipokampus, parahippokampal kıvrım) okuma edimi ile ilişkisi betimlenmekte; sözcük körlüğü, özel öğrenme güçlüğü, apraksi, amnezi, aprozi ve agnosi rahatsızlıklarının okuma edimine olan etkisi tanıtılmakta, okuma eğitiminde beyin bilimsel yöntemler ele alınmaktadır.

Dersin İçeriği
1 Beynin anatomik incelenmesi ve beyin sisteminin işleyişi
2 Beyin bölgelerinin dil sistemindeki işleyişi
3 Dilin beyindeki konumlanışı
4 Göz ve okuma edimi-1
5 Göz ve okuma edimi-2
6 Ara sınav
7 Korteks, tepe beyin, açılı beyin kıvrımları ve okuma edimi
8 Broca-Wernice alanları ve okuma edimi
9 Amigdala ve okuma edimi
10 Bazal ganglionlar, talamus ve okuma edimi
11 Korpus kallozum, hipokampus, parahippokampal kıvrım ve okuma edimi
12 Sözcük körlüğü, özel öğrenme güçlüğü, apraksi, amnezi, aprozi, agnosi rahatsızlıkları ve okuma edimi
13 Beyin bilim temelli okuma eğitimi yöntemleri
14 Yarı yıl sonu sınavı
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 İnsan beyninin anatomik özellikleriyle ilgili bilgi sahibi olur.
2 Dilin beyinde oluşumu ve konumlanışıyla ilgili bilgi sahibi olur.
3 Okuma ediminde gözün etkisi, ve görsel uyarana bağlı dilsel işlemleme süreçleriyle ilgili ayrıntılı bilgi sahibi olur.
4 Okuma ediminde beyin bilimsel işlemlenişi ayrıntılarıyla kavrar.
5 Okuduğunu anlamada beyin bilimsel düzenin etkisini örneklendirir.
6 Beyin bilimsel rahatsızlıkların okuma sürecine olan etkisini açıklar.
7 Beyin bilim temelli okuma eğitimi yöntemlerini tanır.
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik, Fen Bilimleri ve Çevre Mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik çözümlerinde kullanabilme becerisi,
2 Karmaşık mühendislik problemlerini belirleme, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi,
3 Karmaşık bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi,
4 Mühendislik uygulamalarında karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi,
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme,
6 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi, alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi,
7 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni, başladığı bir işi tamamlama ve karşılaşabileceği olası karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi,
8 Alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi,
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi, yenilikçi fikirlere açık olma bilinci,
10 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi,
11 İş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilinci,
12 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini kavrayabilme becerisi, mühendislik çözümlerinin hukuksal konusunda farkındalık,
13 Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını mühendislik problemleri ve çözüm önerileri ile ilgili konularda yazılı ve sözlü olarak bilgilendirme becerisi,
14 Alanında her türlü proje geliştirebilme ve uygulama bilgi ve becerisi, sorumluluğu altında çalışanları projeye dâhil etme bilinci, meslek etkinliklerini planlama ve yönetme becerisi, girişimcilik hakkında farkındalık
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 12 3 36
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 3 36
Ödevler 7 3 21
Sunum / Seminer hazırlama 2 2 4
Kısa sınavlar 3 1 3
Ara sınavlara hazırlık 1 14 14
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 14 14
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 3 3 9
Toplam iş yükü     143
AKTS     5.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1.Ingram, J. C. L. (2007). Neurolinguistics. Cambridge Textbooks in Linguistics. 2.Mesulam, M.M. (2004). Davranışsal ve Kognitif Nörolojinin İlkeleri. (çev.İ.H.Gürvit). Pfizer Yayınları. 3. Bahar, M. A. (2020). Okuma Edimi.Ankara: Anı.
Yardımcı Kaynaklar 1.Herbert, C., Ethofer, T., Anders, S., Junghofer, M., Wildgruber, D., Grodd, W. ve Kissler, J. (2009). Amygdala activation during reading of emotional adjectives- an advantage for pleasant content. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 4(1), s.35-49 2.Hruby, G. G., Goswami, U., Frederiksen, C. H. ve Perfetti, C. A. (2011). Neuroscience and reading: a review for reading education researchers. Reading Research Quarterly, 46(2), 156-172. 3.Kweldju, S. (2015). Neurobiology research findings: how the brain works during reading. PASAA, 50, s.126-142. 4.Calvin, W. H. Ve Ojemann, G. A. (2016). Neil’in Beyniyle Konuşmalar-Düşünce ve Dilin Sinirsel Doğası. İstanbul: Metis. 5.Andreasen, N. C. (2005). Yaratıcı Beyin, Dehanın Nörobilimi, Çev. Güney,i K. Ankara: Akılçelen Kitaplar.

Ders İle İlgili Dosyalar