Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
EDEBİ AKIMLAR Üçüncü Düzey TİB 637 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili TURKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. HALİM ÖZNURHAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli YÜZ YÜZE
Dersin Amacı EDEBİ KURAMLARA GİRİŞ VE BU KURAMLARIN ÖNCÜLERİ HAKKINDA BİLGİ EDİNME VE BU BİLGİLER DOĞRULTUSUNDA ELEŞTİREL YÖNTEMLERİ KULLANARAK EDEBİ METİNLERİ DEĞERLENDİRME
Dersin Tanımı METİN İNCELEMELERİNDE YENİ BAKIŞ AÇILARI KAZANDIRILMAK AMACIYLA EDEBİ AKIMLARIN VE BU AKIMLARIN ÖNCÜLERİNİN TANITILDIĞI BİR DERSTİR.

Dersin İçeriği
1 EDEBİ KURAMLARA GİRİŞ
2 YANSITMA KURAMI
3 DIŞ DÜNYAYA VE TOPLUMA DÖNÜK ELEŞTİRİ
4 ANLATIMCILIK
5 SANATÇIYA DÖNÜK ELEŞTİRİ
6 YENİ ELEŞTİRİ
7 RUS BİÇİMCİLİĞİ
8 YAPISALCILIK VE ÖTESİ
9 ESERE DÖNÜK ELEŞTİRİ
10 OKUR MERKEZLİ KURAMLAR
11 OKURA DÖNÜK ELEŞTİRİ
12 EDEBİYAT VE HAKİKAT
13 EDEBİYATIN TANIMI VE DEĞER ÖLÇÜTLERİ SORUNU
14 ESTETİK YARGILAR
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 EDEBİ KURAMLARIN GENELİ HAKKINDA BİLGİ SAHİBİ OLUR
2 EDEBİ KURAMLARIN TEMSİLCİLERİNİ TANIR
3 EDEBİ KURAMLARA YÖNELTİLEN ELEŞTİRİLER KONUSU KAVRANIR
4 EDEBİYATIN HAKİKATLE İLİŞKİSİ KONUSUNDA TARTIŞIR
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuranın manasını kavrar,yorumu hakkında söz sahibi olur.
2 Kuran ilimleri ve tefsir metinleri hakkında vukufiyetli bilgi sahibi olur, bu metinler hakkında yorum ve değerlendirme yapabilme becerisi kazanır.
3 Geniş ve derin bir Kuran kültürüne sahip olur, uluslararası düzeyde bilimsel toplantılara katılır, alanı ile ilgili tezler ileri sürüp savunabilir.
4 Hadislerin İslam’daki yerini bilir, Sünnetin Kur’ân-ı Kerim ışığında anlaşılacağını, lafız ve maksat arasındaki ilişkiyi kavrar, gaybî olanla olmayanları birbirinden ayırt eder, çelişki görülen hadisleri uzlaştırır.
5 İsnadın ortaya çıkışını, yerleşmesini, ravilerde aranan özellikleri ve ravilerin nasıl tenkid edildiğini bilir. Hadisin farklı rivayetlerini toplayıp sened ağını ortaya çıkararak onu değerlendirme yeteneğini kazanır.
6 Hadis değerlendirmelerinde bütünlüğün sağlanması gerektiğini bilir, sened ve metin tenkidinde bütünlüğü sağlama prensiplerini bilir, Hadisi anlama ve anlatmada bütünlüğün nasıl sağlanacağını bilir ve Hadisleri bütünlük esaslarına göre değerlendirebilme yeteneğini kazanır.
7 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir
8 XIX. ve XX. yüzyıllarda İslâm âlemindeki ihya hareketlerini doğuran nedenleri ve günümüz İslâm dünyasındaki ana dini akımları tanır.
9 İlk Dönemde ortaya çıkan Haricilik, şia, Mutezile, Mürcie gibi mezhepleri tanır.
10 Teolojik tartışmaların metodolojik ve tarihsel yönlerini kavrar ve değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin güncel problemlerini tespit ve değerlendirme kabiliyetini kazanır.
12 Çağdaş teolojik problemlere çözüm önerebilme becerisini kazanır.
13 Dinî konularda alanında uzman akademisyenlerle çeşitli sempozyum, konferans, açık oturum ve panellerde bilgi paylaşımı kabiliyet ve becerisini geliştirme yeteneğine sahip olur.
14 Çağdaş değer ve ilkeler bazında, kazanılan bilimsel değer ve persfektif çerçevesinde insanlığa faydalı olma ilkesine bağlı kalınarak düzgün, tutarlı ve iyi bir vatandaş olma düşüncesini yaşatmaya çalışmak.
15 Din alanının kapsamı temel alınarak bilgilendirilme ihtiyacının gerekli ve lüzumlu olduğu kişi ve tüzel kişilerin ihtiyacı olan yazılı, sözlü ve görsel alanda sunum tecrübelerinin kazandırılması.
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 14 2 28
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 14 2 28
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı EDEBİYAT KURAMLARI VE ELEŞTİRİ BERNA MORAN
Yardımcı Kaynaklar EDEBİYAT AKIMLARI SEVİM KANTARCIOĞLU, EL-MEZAHİBU'L-EDEBİYYETU'L GARBİYYE VELİD KASSAB

Ders İle İlgili Dosyalar